وزارت بهداشت به فکر دور زدن تحریم ها باشد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، همایون هاشمی، در رابطه با ضرورت پرداخت به موقع مطالبات داروسازان، افزود: مطالبات پرداخت نشده صنف داروسازان و تجهیزات پزشکی حدود هفت هزار میلیارد است، عدم پرداخت به موقع  مطالبات داروسازان موجب می شود به بخش مهمی از نظام سلامت کشور ضربه وارد شود.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از طلب های مربوط به شرکت های کوچکی است که ضمن مشکلات ارزی، سرمایه در گردش ندارند و از طرفی تعهدات پرداختی دارند، اگر دولت و وزارت بهداشت،درمان و آموزش کشور تلاش نکند تا به این اصناف منابع ریالی و کالایی برساند، چرخه دارویی کشور مختل شده  و به نظام سلامت آسیب جدی وارد می شود.

هاشمی افزود: در حال حاضر بخش اصلی چرخه و زنجیره خدمات پزشکی تامین دارو و تجهیزات پزشکی در بخش بستری، سرپایی و بیمارستان‌ها است، لذا اگر داروسازان دچار کمبود منابع شوند و مطالباتشان را نتوانند بگیرند، این زنجیره ناقص شده و صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی را اعم از واردات، تولید، دچار مشکل می‌کند.

وی عنوان کرد :بخش عمده این‌ مطالبات مربوط به دولت است، وزارت بهداشت ادعا می‌کند مطالبات ریالی خود را از خزانه دولتی اخذ نکرده است. همه اینها نیاز به یک انسجام و همگرایی دارد، ما بیش از آنکه از کمبود منابع رنج ببریم‌ از سوء مدیریت رنج‌ می بریم و نمیتوانیم این حلقه های زنجیره خدمات را درست به هم ربط دهیم.

هاشمی با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین تولید کننده های دارو در آسیا است، گفت: در تحریم‌های جدید خوشبختانه حوزه دارو و تجهیزات پزشکی قرار ندارد، اما چون زنجیره تعاملات مالی و داد و ستد ریالی بانک ها محدود می‌شوند خود به خود تاثیرات و عوارضی را روی همه صنایع از جمله دارو هم می گذارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بیان کرد: دولت و متولی خاص تامین دارو تجهیزات پزشکی یعنی وزارت بهداشت باید به فکر راه های جانبی باشند تا تحریم‌ها را دور بزنند و از الان ذخیره مواد اولیه را حداقل برای دو دوره ۶ ماهه یعنی یک سال ذخیره سازی کنند، این موضوع باید محل توجه باشد و وزارت بهداشت با درایت بیشتری به آن رسیدگی کند.

رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس، در پایان خاطر نشان کرد: رسیدگی به نیاز های داروسازان مرتب در کمیسیون بهداشت مجلس مطرح می‌شود و ما هم توصیه مان به وزارت بهداشت این است که از محل‌های دیگر برای پرداخت مطالبات داروسازان استفاده کند، به عنوان مثال، واردات عمده مواد اولیه به ایران از طریق دو کشور هند و چین است، ما با هند مبادله غیر دلاری داریم و می توانیم قسمتی از آن را به تهیه دارو و واردات مواد اولیه اختصاص دهیم.

اخبار روز ایران و جهان را در جامعه خبر بخوایند./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false