نکات مهم در زمان استفاده از دستگاه میلگرد بر - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
نکات مهم در زمان استفاده از دستگاه میلگرد بر

در ساخت و ساز از میلگرد استفاده میشود، در حقیقت میلگرد ستون و پایه ساختمان می باشد، ابزارهای زیادی در ساخت و ساز استفاده می شوند که یکی از این ابزارها دستگاه میلگرد بر است، با کمک این دستگاه میلگرد به ابعاد کوتاه و بلند برش میخورند.

دستگاه میلگرد بر یکی از پر استفاده ترین دستگاه ها است که مثل یک قیچی عمل می کند و برای خم کردن و برش دادن میلگرد در ابعاد دلخواه برای کار ساختمان به کار می رود. از این دستگاه در ساخت و ساز استفاده زیادی می شود، زیرا که میلگرد جنس محکم  و سختی دارد که به راحتی برش داده نمی شود، اما با دستگاه میلگرد بر که به عنوان یک قیچی عمل می کند به راحتی میلگرد خم و همچنین برش داده میشود.

موارد مهم برای استفاده از دستگاه میلگرد

  1. وجود یک فضای کاری مناسب جهت کار با دستگاه

معمولا میلگردها دارای طول زیادی بوده به همین دلیل وجود فضایی مناسب برای برش و خم زدن آن الزامی بوده همچنین انجام عملیات خم و برش میلگرد باعث آسیب به لباس و بدن شخص می شود باید نکات ایمنی در خصوص پوشیدن لباس های ایمن را رعایت نمود.

  1. استفاده از تجهیزات ایمنی

میلگردهای مورد استفاده در ساختمان بسیار برنده و تیز بوده و دارای وزن زیادی هستند به همین دلیل باید زمانی که اقدام به خم کردن و برش میلگرد می پردازید از تجهیزات ایمنی و مناسب استفاده کنید. استفاده از تجهیزاتی هم چون دستکش، محافظ چشمی، لباس کار آستین بلند و چکمه های محکم در هنگام به کار بردن دستگاه امری مهم و الزامی می باشد.

  1. عدم وجود مواد اشتعال زا در محل برش میل گرد

خم کردن و برش میلگرد توسط دستگاه ممکن است باعث ایجاد جرقه گردد به همین دلیل باید اطمینان کامل حاصل گردد که مواد اشتعال زا در مکان موردنظر وجود ندارد.

  1. دقت اندازه گیری

همیشه قبل از اقدام به عمل خم زدن یا برش میلگرد باید طول میل گرد را به صورت دقیق بسنجید. به طور معمول شما نیاز دارید چندین خم و برش را روی یک میلگرد بزنید جهت سهولت کار سعی کنید میل گرد موردنظر را با گچ نشان گذاری کنید تا در ابعاد خم و برش ها اشتباهی به وجود نیاید.

بیشتر: جهت خرید انواع میلگرد بر هیدورلیک به سایت نیکا کورپ مراجعه فرمایید.

دستورالعمل ‌های کلیدی برای سرویس و نگهداری از دستگاه قیچی میلگرد بر

فضای کار دستگاه خم و برش میلگرد محیط کار بسیار سخت و کاملاً فرسایشی است. در این محیط با انبوه میلگردهای سنگین ‌وزن مواجه هستیم که فشار وزن وارد شده آنها بر شاسی دستگاه میلگرد بر هیدرولیک بسیار زیاد است. برخی از دستورالعمل ‌های کلیدی برای سرویس و نگهداری از دستگاه قیچی میلگرد بر به ‌قرار زیر هستند.

1-  در تمام برش ‌ها مقدار فشار بسیار زیاد و بر هر دوفک برش زننده دستگاه قیچی میلگرد بر وارد می ‌شود. فک متحرک باید کاملاً روان باشد. لذا باید به شکل دوره ‌ای فک متحرک دستگاه برش و خم کن میلگرد را روانکاری کنید. در عین‌ حال باید از استقرار مستحکم فک ها در جای خود مطمئن باشید. لذا لازم است تا به شکل دوره‌ ای محل اتصال فک ها را آچارکشی کنید.

2-  محل اتصال موتور، پمپ و شیر کنترل را به شکل دوره‌ ای آچارکشی کنید. هرگز اجازه ندهید که محل اتصال موتور پمپ دستگاه شل باشد. زیرا باعث ایجاد لرزش شدید در بدنه دستگاه می‌ شود که قاعدتاً در تخریب قطعات دستگاه تاثیرگذار است. در عین ‌حال هرگز اجازه ندهید که شیر کنترل دستگاه خم کن میلگرد به حالت آویزان از کنار دستگاه رها شده باشد.

3-  هر تیغه در برش میلگردها دارای ۴لبه می ‌باشد. از هر کدام از این لبه ‌ها می ‌توانید برای برش زنی میلگردها استفاده کنید. هر بار باید این لبه ‌های برش زننده را بازدید کنید. در صورت کند شدن لبه ‌ها می ‌توانید از لبه ‌های دیگر فک های برش زننده استفاده کنید. در صورت نیاز می ‌توانید هر کدام از این فک ‌های برش زننده را تعویض نمایید.

4-  در داخل دستگاه قیچی میلگرد بر یک سیستم هیدرولیک تمام‌ عیار حاکم است و این سیستم در اتصال شیلنگ ‌های هیدرولیکی شکل می ‌گیرد. سیال روغن هیدرولیکی تحت فشار از طریق شیلنگ ‌ها در کل سیستم به جریان در می ‌آید. سلامت شیلنگ ‌ها ضامن کارکرد مطمئن و امن دستگاه قیچی خم و برش میلگرد است. به شکل دوره ‌ای وضعیت شیلنگ‌ های هیدرولیک را بررسی کنید. شیلنگ‌ ها باید بدون فرسودگی با اتصالات کاملاً سالم فلزی باشند. هر گونه شیلنگ فرسوده خطر نشتی سیال را به ‌دنبال دارد. لذا در صورت مشاهده شیلنگ‌ های فرسوده، ترک برداشته و یا شکسته ‌شده آنها را تعویض کنید.

5-  روغنکاری دستگاه از وظایف حتمی است که در حین کار با قیچی برش میلگرد باید به شکل دوره ‌ای انجام شود. باید همیشه محل برش‌ های نقاط خم کننده را روغنکاری کنید. در عین ‌حال باید مفصل تیغه متحرک دستگاه را روغنکاری کرده باشید. روغنکاری باعث عملکرد روان‌ تر، سرعت برش زنی بالاتر، دقت برش بهتر و در نهایت طول عمر بیشتر دستگاه می ‌شود.

6-  دستگاه قیچی میلگرد بر را بدون بدنه طراحی می‌ کنند. لذا کلیه قطعات فنی آن در مجاورت هوای آزاد بدون محافظ قرار دارد. خصوصا موتور الکتریکی که بخش حساس دستگاه می ‌باشد. دستگاه نباید در معرض آب و یا هوای مرطوب قرار بگیرد. آب و یا هوای مرطوب جدا از فرسایش دستگاه باعث تخریب سریع موتور دستگاه می ‌شود. دستگاه را باید در محلی خشک و بدون رطوبت نگهداری کنید.

7-  قبل ‌از آغاز به کار از وجود روغن هیدرولیک با حجم کافی در داخل سیستم هیدرولیکی دستگاه اطمینان داشته باشید. کمبود حجم روغن هیدرولیک مانع از عملکرد اصولی دستگاه می ‌شود. نبود روغن به عملکرد قطعات فشار می‌ آورد و به نوعی دستگاه را خراب می ‌کند. از طرفی روغن هیدرولیک بعد از مدت‌ زمانی معین قابلیت کارایی خود را از دست می ‌دهد. این روغن را باید به شکل دوره ‌ای تعویض نمایید.

8-  از قرار دادن دستگاه قیچی میلگرد بر در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب جداً خودداری کنید. تابش نور آفتاب باعث فرسوده شدن شیلنگ های دستگاه می ‌شود.

9-  هرگز از دستگاه انتظار عملکردی فراتر از قدرت تعریف ‌شده نداشته باشید. هر دستگاه خم و برش آرماتور دارای قدرت مشخصی است که برای برش زنی و خمکاری میلگردها با قطر معین طراحی ‌شده است. در صورت رعایت نکردن این ملاحظات و استفاده از دستگاه برای برش زنی و یا خمکاری میلگردهای قطورتر از مقدار تعریف ‌شده، دستگاه به ‌سرعت تخریب خواهد شد.

10-      تیغه برش زننده دستگاه یکبخش مصرفی در طراحی اجزای فنی دستگاه است. اگر چه این تیغه ‌ها دارای ۴لبه برش زننده هستند و در صورت کند شدن هر تیغه می ‌توانیم آن را با لبه ‌های دیگر جابجا کنیم؛ اما در نهایت هر تیغه طول عمر مفیدی دارد و پس ‌از کار کردن در مدت‌ زمانی معین در صورت کند شدن باید تعویض شوند.

11-      هر بار فقط یکمیلگرد را در داخل فک دستگاه برای برش زنی بگذارید. از برش میلگردهای چندتایی در داخل فک دستگاه خودداری کنید. برش چند میلگرد بسیار دشوار است. در عین ‌حال کاری سخت و خطرناک می ‌باشد.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false