نحوه کار کولینگ تاور - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
نحوه کار کولینگ تاور

نحوه کارکولینگ واتر تاور یا برج خنک کننده در واقع  با برقراری تماس میان آب و هوای خشک محیط با کاهش دمای سیال، باعث خنک کاری تجهیزات صنعتی می‌شود. این دستگاه با فراهم کردن سطح وسیع تماس آب با هوا، تبخیر آب را افزایش می‌دهد و به علت گرماگیر بودن عمل تبخیر، باعث خنک شدن آب می‌شود. معمولا در برج های خنک کننده، آب گرم خروجی از سیستم به وسیله‌ی لوله هایی از بالای برج وارد و در آنجا یا به شکل طبیعی یا با آب فشان هایی به طرف پایین برج روانه می‌شوند که با توجه به نوع برج به نحوه های مختلف با جریان هوای سرد در طول مسیر برخورد می‌کنند. کولینگ واتر وظیفه خنک کردن آب در گردش کندانسور سیستم های تهویه مطبوع، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها و صنایع متفاوت را براساس نحوه انتقال حرارت بر عهده دارند. کولینگ تاورها از لحاظ سیستم گردش آب به سه گروه، مدارباز، مداربسته و هیبریدی گروه‌بندی می‌شوند. در ادامه این سه مورد را تعریف خواهیم کرد.

 

آشنایی با  کار کولینگ تاور فایبرگلاس

کولینگ تاور چیست؟ همانطور که گفته شد برج های خنک کن وسیله‌ای هستند که برای خنک کردن آب ایجاد شده‌اند و گرمایی که بوسیله‌ی کندانسور تولید می‌شود را به بیرون منتقل میکنند. آب گرم به بالای برج پمپ و از آنجا به تشک که در پایین قرار دارد روانه میشود. دوباره آب گرم جهت خنک شدن به کولینگ تاور باز می‌گردد. آب ورودی در برج به گردش در می‌آید و از بالای برج به پایین ریخته می‌شود. بنابراین آب در حین روانه شدن به طرف پایین با هوا تماس پیدا می‌کند و گرمای خود را به هوا می‌دهد.

سیستم کولینگ چیست؟

کولینگ واتر در واقع با هدف خنک نمودن جریان آب در اثر فرآیند های طبیعی است. این دستگاه دوستدار محیط زیست بوده و  با برقرای تماس بین آب و هوا، دمای سیال را تا نزدیکی دمای هوای حباب تر کاهش می‌دهد. کولینگ واتر فایبرگلاس در دو نوع سیستم تماماً هواخنک و سیکل پاشش آب باز کار می‌کند. خریداری و بهره گرفتن از کولینگ تاور در دهه اخیر به دلیل افزایش راندمان سیستم و کارامدی این محصول روند صعودی در پی گرفته است. سیستم کولینگ در واقع به نوعی طراحی شده که با ورود آب داغ به کولینگ واتر، قرایند تبخیری و کاهش دما صورت پذیرد.

نحوه کار انواع کولینگ تاور فایبرگلاس

کولینگ تاور ها از لحاظ عملکرد حرارت و سیکل جریان سیال به دو دسته برج های مدار باز یا مرطوب، برج های مداربسته یاخشک تقسیم می‌شوند. هر کدام از دسته های ذکر شده دارای انواع مختلفی است که در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

نحوه کار کولینگ واتر مدار باز فایبرگلاس

آب گرم ورودی به کولینگ تاور (از قسمت بالای برج) با عبور از پکینگ ها و تماس با جرایان هوای که از بیرون بوسیله‌ی فن وارد شده برخورد می‌کند. آب ضمن تبادل حرارتی و خنک شدن به پایین برج که تشتک نام دارد رفته و ته نشین می‌شود، و دوباره توسط پمپ به سمت برج روانه می‌شود. هوا از زیر برج به‌وسیله‌ی الکتروموتور و فن حرکت داده می‌شود و در جهت بالا جریان می‌یابد.

نحوه کار کولینگ تاور مداربسته خشک فایبرگلاس

کولینگ واتر مداربسته از انواع برج خنک کن است که دلیل اختلاف آن با برج مداربسته، عملکرد متفاوت آن است. اگر آب ورودی به کولینگ تاور از طریق لوله ای به نام کویل هدایت شود به این جریان مداربسته می‌گویند. در کولینگ تاور بخشی به نان مدار آب جبرانی وجود دارد، یعنی آبی که وارد دستگاه می‌شود بخشی از آن به علت گرمایی که ایجاد می‌کند تبخیر شده و به صورت بخار از قسمت فن خارج می‌شود. بنابراین برج های خنک کننده مداربسته را طراحی کردند تا در نقاط کبیری یا نقاطی که با کمبود آب مواجه هستند کاربرد داشته باشند. برج های مداربسته بدون مصرف آب کار می‌کند زیرا آب ورودی به کویل، کویل هیچ منفذی ندارد و آب در تماس با هوا جهت تبخیر نیست. در نتیجه در برج های خنک کن تبخیر آب وجود ندارد و این برج ها نسبت به انواع دیگر گران تر هستند. و از مکانیزم آب گرم و یا نوعی روغن برای عمل خنک کردن استفاده می‌شود.

تجهیزات کولینگ واتر فایبرگلاس

تجهیزات کولینگ تاور فایبرگلاس در کارکرد درست و راندمان بالای آن‌ موثر است، در کل یک کولینگ واتر به کمک قطعات داخلی خود به خوبی کار می‌کند و عمل خنک کاری را انجام می‌دهد. کولینگ تاورها اجزا متفاوتی دارند که هر کدام دارای متریال و مدل‌های متنوعی هستند و بر طبق کارکرد برج منتخب می‌شوند و مورد بهره گیری قرار می‌گیرند. در ادامه به توضیح هر قطعه می‌پردازیم. قطعات کولینگ تاور شامل، دیواره یا پنل، تشتک یا حوضچه ذخیره سازی آب سرد، فن استک، پروانه، هاب، شفت، خار، دینام یا موتور، نازل، اسپرینکلر، فلنچ، نردبان، لوور، بلودان، پمپ شاور، پکینگ، شناور، کویل، قطره گیر و کاهنده سرعت می‌باشد.

بدنه دیواره پنل لوور فن استک

در حقیقت بدنه همان استراکچر نگهدارنده تمامی قطعات داخلی و خارجی است. بدنه سبب حرکت جریان هوا و برخورد هوا با آب می‌گردد پیکر و بدنه کولینگ واتر دربرگیرنده قسمت های مختلفی  از جمله تشتک، پنل، لوور، فن و…. می‌باشد که که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

کار شفت خار هاب الکتروموتور

شفت در اصل وظیفه این را دارد که نیرو را از موتور به جعبه دنده انتقال دهد. و شفت محوری گردانی است. معمولا این قطعه از جنس فولاد است و در برابر شکستگی مقاوم است. به یاد داشته باشید جنس شفت باید به گونه ایی باشد که در برابر تمامی تنش های وارد شده به برج مقاوم باشد.

فن یا پروانه  نازل پکینگ قطره گیر کولینگ

پروانه از الکترو موتور قدرت می‌گیرد و با گردش خود باعث به جریان انداختن هوا درون برج می‌شود. پروانه یکی از قطعات اصلی کولینگ تاور فایبرگلاس است که باید ویژگی هایی چون سبک بودن و مقاوم بودن در برابر سختی داشته باشد. جنس فن معمولا از استیل، پلاستیک، فایبر گلاس و پلی آمید در کولینگ واتر است. فن یا پروانه آب را به داخل کولینگ تاور هدایت می‌کند و استفاده از آن سبب راندمان بالای دستگاه می‌شود. مصرف بالای برق و صدای زیاد فن، یکی از عیب‌های رایج آن است. جهت دریافت و مشاوره فنی در خصوص خرید و طراحی قطعات و برج می‌توانید با کارشناسان شرکت برج خنک کننده گروه کارخانجات CTR تماس حاصل نمایید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false