ناگفته های وضعیت «کرونا»| آخرین وضعیت از زبان یک روزنامه نگار - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
ناگفته های وضعیت «کرونا»| آخرین وضعیت از زبان یک روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار نوشت: تا ساعت 24 روز پنجشنبه 16 اسفندماه 98 آمار جان باختگان ویروس کرونا 92 نفر اعلام شده و وزارت بهداشت رسما اعلام کرده که 2922 نفر بودند که این تعداد در تهران با جمعیت 16 میلیون نفر فقط 253 نفر بوده است. بعنوان یک روزنامه نگار تحقیقی آنچه که به دست آورده ام را بازگو می کنم که قطعا مسئولان از آن اطلاع دارند اما مدیران میانی و شهروندان متاسفانه از آن بی اطلاع هستند در حالی که باید شفاف در اتاق شیشه ای اطلاع رسانی شود.

*فرد بهبود یافته می تواند دوباره مبتلا شود

گزارش های پزشکان نشان می دهد که افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شدند و درمان آنها به پایان رسیده امکان دریافت مجدد ویروس و خطر مرگ دوباره امکان دارد که این مورد در چین دیده شده است.

*ویروس کرونا ایرانی با چینی متفاوت است

نکته مهمتر اینکه ویروس کرونا در ایران با ویروس کرونا در چین کاملا متفاوت است زیرا ویروس ایرانی کرونا برخلاف نمونه چینی به ریه بیمار حمله می کند که برخی صاحبنظران امکان تهاجم و جنگ بیولوژیکی را دور از ذهن نمی دانند و در حال بررسی است.

نکته دیگر اینکه این ویروس اتفاقا برای آنهایی که پیش زمینه بیماری هم نداشتند بدتر عمل کرده و زودتر جان خود را از دست داده یا درگیر بیماری شده اند.

*دستگاه وِنتیلاتور در تهران کم داریم

متاسفانه بیمارستان های دولتی تهران با مشکل دستگاه وِنتیلاتور (دستگاهی است که کار تنفس را برای بیمارانی که به‌طور موقت یا دائم دچار مشکلات تنفسی هستند انجام می‌دهد) روبرو هستند. در حالی که بنیاد مستضعفان و یا شرکت شستا می توانند این دستگاه را تامین مالی یا کالایی کنند اما هنوز وارد عرصه نشدند و بیشتر شوآف رسانه ای می کنند. شنیدم که شستا حدود 100 دستگاه در انبارهای خود دارد. اگر بخش خصوصی مطلع شود ریشه این دستگاه در بازار خشک شده و مردم باید در بیمارستان های خصوصی با هزینه زیادی درمان شوند.

شاید سوال کنید چرا به این دستگاه نیاز است. دلیلش این است که تهران باید اتاق های ویژه برای بیماران مبتلا جهت بستری داشته باشد که مهمترین تجهیزات مورد نیاز آن همین دستگاه است. (200 تخت الان مورد نیاز است)

*نمی گذارند الکل وارد تهران شود

برخی از استان های کشور که تولید کننده الکل هستند با تصمیم شورای تامین اجازه خروج الکل از استان خود را ندادند برای همین ورود الکل به تهران با مشکل روبرو شده است.

*9میلیون ایرانی در بانک اطلاعات سلامت وزارت بهداشت نیستند

بر اساس آخرین گزارش ها 9 میلیون ایران به هیچ عنوان در لیست و بانک اطلاعات سلامت کشور نیستند که این یک بحران محسوب می شود.

*پرستاران و پزشکانی که به دلیل کرونا فرارکردند/تخت است اما نیرو نیست

در حالی که رسانه ها و فضای مجازی از پرستاران و پزشکانی که در این شرایط جان خود را به خطر انداخته و ایثارگرانه در حال پرستاری و درمان مبتلایان به ویروس کرونا هستند اما برخی از پزشکان و پرستاران که تعداد آنها هم کم نیست عمدا یا با بهانه های مختلف محل کار خود را ترک کردند. (تمرد از دستور) اما متاسفانه هیچ اطلاع رسانی از تعداد این افراد در رسانه ها از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده است.

این در حالی است که بعنوان مثال بیمارستان لقمان تهران تا دو روز قبل 28 تحت برای بستری این بیماران آماده داشت اما با کمبود نیرو روبرو است. نکته قابل تامل و تاسف اینکه برخی از پرستاران جدیدالورود به شرط استخدام رسمی حاضر به حضور در بیمارستان های دولتی شده اند که اصل این خبر را می توانید از دانشگاه های علوم پزشکی تهران شفاف مطالبه کنید.

*چالش کسری بودجه در بیمارستان های تهران

اما یکی از چالش های مهم دولت در روزهای بحرانی کرونا موضوع کمبود بودجه و از همه بدتر چالش بزرگ کسری بودجه در بخش درمان و مدیریت بیمارستان ها در سال 99 خواهد بود. بعنوان مثال بیمارستان امام خمینی تهران که به دلیل تمرکز بر روی درمان کرونا سایر بیماران خود را از دست داده ماهانه 40 تا 50 میلیارد تومان درآمد داشته و حالا این درآمد را از دست داده و در حال درمان رایگان بدون دریافت هزینه از دولت است. قطعا در آینده ای بسیار نزدیک چالش بزرگی برای این بیمارستان و بیمارستان های همشکل رخ خواهد داد.

*مصلی تهران بیمارستان صحرایی می شود!

بعنوان مثال استان تهران برای تجهیز 200 تخت آماده نیاز به 40 میلیارد تومان بودجه دارد که هنوز تامین نشده است. و اگر تا 7 روز دیگر تامین نشود با چالش بزرگی در درمان این بیماری در تهران رخ خواهد داد. هرچند پیشنهاد شده مصلی تهران بعنوان بیمارستان صحرایی تجهیز و آماده شود. جالب اینکه مجمع خیرین سلامت سکوت اختیار کرده و هیچ کمکی نکرده اند و هیچ اخباری از خیرین نیست.

*فاجعه اطلاع رسانی در مورد کرونا

نکته دیگر اینکه صدای آمریکا و بی بی سی فارسی تاکنون 2500 خبر در مورد شیوع کرونا در ایران منتشر کرده اند که بیشتر حالت تخریبی دارد اما هیچ قرارگاه و کمیته ویژه اطلاع رسانی و کنترل فضای مجازی ایجاد نشده است. متاسفانه وقتی موضوع اخبار تخریبی پیش می آید به سرعت توپ به زمین دادستانی یا پلیس فتا شوت می شود که اصلا ارتباطی با آنها ندارد مگر اینکه مورد خاصی رخ دهد. وقتی اطلاع رسانی دقیق و شفاف باشد و تیم حرفه ای پوشش خبری لحظه به لحظه دهند دیگر فرد یا گروهی نمی تواند اخبار جعلی منتشر کند. نمونه آن حادثه کرونا بود که چون به طور زنده ۲۴ ساعته این ساختمان از شبکه خبر پخش می شد همه خبرها از رسانه رسمی یا مجازی و غیره بی تاثیر بود و مهمترین و تنها ترین مرجع خبری شبکه خبر بود. وقتی ما این تجربه را داریم چرا نباید از قدرت رسانه به درستی استفاده کنیم؟ اینجا یا افراد فهم و سواد کافی برای مدیریت رسانه ای بحران کرونا ندارند یا موضوع لابی و نفوذ دشمن در کار است و یا اینکه دروغ می گویند و قرار نیست مردم اطلاعی داشته باشند.

و نکته آخر در این گزارش آن است که نگرانی مسئولان از ورود کرونا به روستاهای کمتر توسعه یافته است مه مرگ میر مطلق در برخواهد داشت و نباید اجازه ورود این بیماری به روستاها را داد.

سید هادی کسایی زاده وضعیت اطلاع رسانی اسفبار وزارت بهداشت را بزرگترین چالش و رها کردن وزیر بهداشت در این بحران را دومین چالش عنوان کرد و گفت: در این برحه از زمان رئیس جمهور کشورمان یک لجبازی سیاسی کرده و رئیس جمعیت هلال احمر را منصوب نکردند و تمامی امکانات و تجهیزات و سرمایه هزاران میلیاردی و بیمارستان های این جمعیت روی هواست و اصلا این جمعیت ورود پیدا نکرده است.

کسایی زاده از رسانه های خصوصی که از دولت و برخی نهادهای حقوق نمی گیرند خواست شفاف و حرفه ای وارد شوند. این بیماری ارتباطی با شورای تامین و سایر نهادهای در امور اطلاع رسانی ندارد و هیچ نهادی حق ندارد به خبرنگار و رسانه بگوید به مردم دروغ بگويید. وجدان و شرع و قانون حکم می کند برای نجات جان انسان ها اخبار و اطلاعاتی که موجب پیشگیری و کمک بیشتر مردم شود را منتشر کنید.

او از همه خبرنگاران خواست به هیچ عنوان اخبار رسانه های خارج از ایران را دست به دست نکنند و اصلا نخوانند. خبرها در شهرها و روستاهای ما است و نیاز نیست ما از خارج مرزها اخبار خودمان را بخوانیم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false