معاون دادگستری - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

افزایش پرونده‌های مختومه در دادگستری تهران/ رسیدگی به ٢١٠٠ پرونده در حوزه موقوفات/اعاده به وقفیت پرونده بزرگ موقوفه سرلشكر خدايار
خبرگزاری میزان- معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: در سال ۹۴، یک میلیون و ۹۰۰ هزار پرونده مختومه شده است که نسبت به سال ۹۵، آمار پرونده‌های مختومه ۲ میلیون و ۴۰ هزار پرونده است که ۶ درصد افزایش مختومه را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین تمجیدی در گفت وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، اظهارکرد: در سال ۹۴، یک میلیون و ۹۰۰ هزار پرونده مختومه شده است که نسبت به سال ۹۵، آمار پرونده‌های مختومه ۲ میلیون و ۴۰ هزار پرونده است که ۶ درصد افزایش مختومه را نشان می‌دهد.

وی ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و سالگرد شهادت مظلومانه آیت الله شهید دکتر بهشتی و هفتاد و دوتن از یاران باوفایش اظهار امیدواری کرد با زنده نگهداشتن یاد شهدای انقلاب اسلامی مخصوصا شهدای دهه شصت بتوانیم نسبت به احیا و بزرگداشت آرمانهای انقلاب اسلامی اهتمام روزافزون بنمائیم.
 
حجت الاسلام و المسلمین تمجیدی تصریح کرد: اگر آرمان و هدفهای شهید بهشتی را مروری کوتاه داشته باشیم درمی یابیم که شهید بهشتی بزرگترین هدف و آرمان خود را خدمت به نظام اسلامی قرار داده بود و هیچ انگیزه‌ای او را از خدمت کردن به مردم شریف و عزیز ایران باز نمی داشت. لذا می‌بینیم همه اهانت‌ها و توهین را به خود قبول می‌کرد، ولی از ادامه خدمتگزاری به مردم و پاسداشت آرمانهای انقلاب اسلامی هیچ وقت از پای نمی‌ایستاد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه عملکرد دادگستری استان تهران را تشریح و اظهار کرد: در سالهای گذشته قدمهای مهمی درگسترش خدمت رسانی به مردم در قوه قضائیه خصوصا دادگستری کل استان تهران برداشته شده است.

حجت الاسلام تمجیدی با اشاره به آمار پرونده‌ها در یکسال گذشته، گفت: آمار پرونده‌های سال ۹۵، ۵ درصد نسبت به سال ۹۴، بیشتر بوده است، درسال ۹۴، یک میلیون و ۹۵۰ هزار پرونده وارده دادگستری استان تهران بوده که نسبت آمار وارده‌ها در سال ۹۵ (حدود ۲ میلیون و ۵۰ هزار پرونده) افزایش ورودی را نشان می‌دهد که با عملکرد دادگستری استان آمار پرونده‌های مختومه نیز افزایش یافته است.

وی تشریح کرد: در سال ۹۴، یک میلیون و ۹۰۰ هزار پرونده مختومه شده که نسبت به سال ۹۵، آمار پرونده‌های مختومه ۲ میلیون و ۴۰ هزار پرونده است که ۶ درصد افزایش مختومه را نشان می‌دهد. 

وی عملکرد شوراهای حل اختلاف استان تهران را نیز ستودنی و قابل قبول عنوان کرد و گفت: ۴۹۶ هزار پرونده امار وارده‌ها به شوراهای حل اختلاف استان تهران است که طبق آمار ۲۵ درصد وارده‌های دادگستری به شوراهای حل اختلاف استان وارد و به همین میزان نیز پرونده در شوراهای حل اختلاف مختومه شده است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه بیان کرد: دادگستری استان تهران تاکنون قریب به ۲۵ میلیون پرونده را پالایش، خلاصه نویسی، اسکن در موارد پرونده‌های ضروری و ثبت سیستم کند و به صورت الکترونیکی پاسخگوی استعلامات باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تمجیدی یکی دیگر از اقدامات دادگستری استان تهران را اهتمام به پرونده‌های بیت المال خصوصا پرونده‌های موقوفه عنوان کرد و افزود: در این پرونده‌ها که مورد تعدی و تجاوز افراد سود جو قرار گرفته و می‌گیرد، دادگستری توجه ویژه‌ای دراین رابطه مبذول نموده است.

وی تصریح کرد: درسال ۹۵، کل دعاوی جریانی موقوفات ۲۱۰۰ پرونده بوده که ۸۱۸ پرونده مختومه شده، از این تعداد ۷۲۱ رای به نفع موقوفه و اوقاف و ۹۷ رای برعلیه اوقاف داده شده است که نشان از اهتمام ویژه دادگستری استان تهران در حفظ و احیای موقوفات دارد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری تهران در ادامه به یکی از پرونده‌های مهم اوقاف اشاره کرد و گفت: یک پرونده موقوفه مربوط به سرلشکر خدایار در ملارد است که ۲ میلیون مترمربع اعاده به وقف شده است که ارزش ریالی آن ۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

تمجیدی اضافه کرد: موقوفه (بی دک) در دماوند نیز یک میلیون متر مربع اثبات وقفیت حکم صادر که ارزش ریالی ان ۴۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی افزود: در چند سال گذشته توسعه و گسترش ساختمان‌ها آغاز شده و با تصمیمات ریاست محترم قوه قضائیه سنگ بنای ساختمان‌های زیادی در شهر تهران و واحدهای قضایی و بخش زده شده است. کل عرصه ملکی دادگستری استان تهران ۱۸۳ هزار مترمربع بوده است که با اقدامات صورت گرفته و تامین اعتبارات تا پایان سال ۹۶، با رشد ۱۴۳ درصدی، ۲۶۳ هزار مترمربع به این عرصه اضافه می‌شود که پیش بینی می‌شود تا چند سال آینده به ۳۰۰ هزار مترمربع افزایش یابد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری تهران ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات دادگستری استان تهران افزایش پستهای مورد نیاز در شعب است که با پیگیری‌های صورت گرفته و حمایت‌های معاونت راهبردی و تشکیلات قوه قضاییه پستهای سال ۹۳ که ۲۳۲۱ بوده است را تا پایان سال ۹۵ به ۳۰۷۷ پست افزایش دهیم که آمار رشد ۲۵ درصدی را در این رابطه نشان می‌دهد. 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false