مرگ 3000 ایرانی با «قرص برنج» - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در سال گذشته از كل تلفات قرص برنج در كشور ۳۸۱ نفر مرد و ۲۱۷ نفر زن بودند اين در حالي است كه تعداد مردان فوت شده بر اثر مسموميت با قرص برنج در سال ۱۳۹۴تعداد ۳۳۶ و زنان ۱۷۷ نفر بود.

بر اساس اين گزارش در اين مدت استان هاي تهران با ۱۴۹، گيلان با ۷۵ و مازندران با ۶۷ فوتي بيشترين آمار مرگ ناشي از مسموميت با قرص برنج را داشته اند، همچنين در سال گذشته آمار تلفات قرص برنج در بيش از نيمي از استان ها كمتر از ۱۰ نفر و در تعدادي نيز صفر گزارش شده است.

قرص برنج هيچ پادزهري ندارد

بر اساس این خبر، با توجه به اينکه تاکنون مکانيسم دقيق بروز اثرات سمي فسفيد آلومينيوم در انسان شناخته نشده است، هيچ پادزهر اختصاصي در درمان مسموميت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درماني تنها شامل اقدامات حمايتي ـ علامتي است. از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه هاي باليني نيز بعد از ۱۵-۱۰ دقيقه از مصرف خوراکي قرص فسفيد آلومينيوم، علائم و نشانه هاي مسموميت ظاهر مي شوند و مرگ در مدت کمتر از ۶ ساعت ممکن است رخ دهد.

در صورت مسموميت خوراکي، علائم تحريکي دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهاي شكمي مي باشد. بيشتر مرگ و ميرها در خلال ۱۲ تا ۲۴ ساعت اوليه مسموميت اتفاق افتاده و معمولاً ناشي از ايست قلبي ـ تنفسي است و مرگ و مير بعد از ۲۴ ساعت اغلب ناشي از نارسايي کبدي و کليوي است. علائم باليني در اين نوع مسموميت، ناشي از درگيري سيستم قلبي ـ عروقي، گوارشي، عصبي و ريوي است.

ضرورت اعمال تدابير سختگيرانه براي جلوگيري از توزيع قرص برنج

به گزارش جامعه خبر، هر چند طي سال هاي گذشته و طبق آمارهاي موجود شاهد كاهش تلفات قرص برنج در كشور بوديم اما متأسفانه در سال گذشته آمار مسموميت با قرص برنج مجدد روند افزايشي را در پيش گرفته و شايد همين امر اعمال تدابير ويژه و سختگيرانه تر براي جلوگيري از ورود غيرقانوني قرص برنج به كشور و ممنوعيت فروش آن را دو چندان مي كند.

نمودار تلفات مسموميت با قرص برنج در پنج سال گذشته

 

خبر روز را با جامعه خبر دنبال کنید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false