مراحل ساخت روغن صنعتی - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
مراحل ساخت روغن صنعتی

روغن صنعتی یا روانکار موتور هر یک از مواد هستند که از دو ماده اصلی روغن‌های پایه و مواد افزودنی مختلف تشکیل شده است. مواد افزودنی معمولاً می‌تواند شوینده‌ها، مواد مخصوص پراکنش و برای روغن‌های چند گریدی، افزودنی‌های بهبوددهنده و افزایش‌دهنده شاخص ویسکوزیته باشد. در این مطلب، اطلاعاتی را در خصوص مراحل تولید و ساخت روغن صنعتی برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم و مواد تشکیل‌دهنده آن را هم برای شما توضیح داده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

مواد تشکیل‌دهنده روغن‌های صنعتی

روغن صنعتی موتور، با استفاده از روغن پایه‌ای که از مشتقات و هیدروکربن‌های نفتی است، پلی‌آلفالفین‌ها (PAO) یا ترکیب آن‌ها با نسبت‌های متفاوت، به اضافه مواد افزودنی (برای حل بهتر) تولید می‌شوند.

1.     پایه‌های تشکیل‌دهنده روغن صنعتی

پایه روان‌کننده صنعتی در پنج دسته قرار می‌گیرند:

  • گروه اول، از نفت تقطیرشده تشکیل می‌شود. این مواد از طریق فرآیند استخراج با حلال تصفیه می‌شود تا در برابر اکسیداسیون مقاوم شود.
  • گروه دوم، روغن‌های معدنی ضعیف تصفیه‌شده هستند که تصفیه بیشتر آن هیدرو کراک شده است.
  • گروه سوم، ویژگی‌های مشابه پایه گروه دوم را دارند، اما دارای شاخص ویسکوزیته بالاتری هستند.
  • گروه چهارم، پلی‌آلفاولفین‌ها هستند.
  • روغن‌های گروه پنجم، یک نوع پایه مصنوعی با متنوع بسیار هستند.

 

2.     افزودنی‌های تشکیل‌دهنده روغن صنعتی

افزودنی روغن‌های صنعتی، علاوه بر اینکه شاخص ویسکوزیته را بهبود می‌دهند، می‌توانند انواع دیگری را هم مانند، شوینده‌ها و مواد پراکنده‌کننده (برای کمک به تمیز نگه‌داشتن موتور و کاهش میزان تشکیل لجن)، جلوگیری کننده از خوردگی، مواد افزودنی قلیایی و خنثی‌سازهای اکسیداسیون شامل شوند. اکثر روغن‌های تجاری دارای مقدار کمی افزودنی ضد سایش هستند تا از تماس سطوح فلزی با روی و یا تماس فلز با فلز جلوگیری کنند.

این افزودنی‌ها در ترکیبات مختلف، باعث ایجاد روغن‌های متفاوت می‌شوند. برای مطالعه خصوصیت‌ها و مقایسه بندر ویژه 50 و بهران بندر 50 کلیک کنید.

مراحل ساخت روغن صنعتی

برای تولید روغن‌های صنعتی، پس از اینکه مواد پایه و افزودنی فراهم شد، برای ترکیب این دو دسته از مواد باید فرایند و مراحل زیر طی شود تا روغن صنعتی مورد نیاز به دست آید:

  1. در فاز اول این فرایند، نفت خام تقطیر می‌شود و این مرحله خود دارای در دو بخش است: در بخش اول، تقطیر نفت خام در جو انجام می‌شود و سپس در خلأ نیز باید دوباره تقطیر شود. پس طی این دو مرحله، ماده‌ای به دست می‌آید که با دمای اشتعال و گرانروی معین متناسب خواهد بود.
  2. فاز دوم، ماده مربوط می‌شود به تزریق حلال پرویان به نفت خامی که از قبل تقطیر شده است؛ این عمل باعث می‌شود که ماده‌های باقی‌مانده در برج تقطیر، استخراج شود.
  3. در فاز سوم از این فرایند، ترکیبات و مواد غیر مرغوب یا نامناسب آروماتیکی از طریق روش‌های شیمیایی از روغن صنعتی جداسازی می‌شود.
  4. در این مرحله، پارافین‌های سنگین جامد باید از طریق روش‌هایی مانند انحلال و یا فیلتراسیون جدا شود.
  5. و در نهایت در مرحله آخر، به روغن پایه باید مواد افزودنی متناسب اضافه شود تا به روغن‌های صنعتی با ویژگی‌های متفاوت تبدیل شود.

در حالت کلی هر نوع روغن صنعتی دارای دو دسته ماده پایه و افزودنی است که میزان و نوع ترکیب آن‌ها با هم متفاوت است و با توجه به این ترکیبات، روغن‌های مختلف با ویژگی‌های متفاوت تولید می‌شود. مراحل کلی تولید روغن نیز به ترتیبی که ذکر شد در 5 فاز کلی انجام می‌شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false