مدعی سوم پروندۀ "کاخ ثابت پاسال" را دوباره باز کرد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
مدعی سوم پروندۀ “کاخ ثابت پاسال” را دوباره باز کرد

به گزارش جامعه خبر، تابستان امسال در پی شکایت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در خصوص کاخ ثابت پاسال و درخواست تجدیدنظر درباره رأی دادگاه بدوی شعبه ۳ تجدید نظر دیوان عدالت اداری ورود کرده و این بار اقدام به صدور رأی قطعی کر د.

اما اعتراض فرد سومی که در مورد کاخ ثابت پاسال ادعا داشت به دیوان عدالت اداری باعث شد دوباره این شکایت مورد بررسی قرار گیرد.

ابراهیم شقاقی مدیرکل حقوقی وزارت میراث فرهنگی با اعلام این که ما یک ماه فرصت داریم تا از این پرونده دفاع کنیم این بار هم موفق می‌شویم. موضوع نگهداری از کاخ ثابت پاسال یکی از چالشی‌ترین موضوعات میراث فرهنگی در دهه ۹۰ بود این کاخ که با الگو گرفتن از کاخ‌های ورسای در فرانسه ساخته شده در اختیار یکی از مالکان بخش خصوصی است. که قصد تخریب آن را داشت اما به دلیل ارزش‌هایی که این بنا در حوزه معماری دارد در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد به همین دلیل اکنون دیگر امکان تخریب این بنا وجود ندارد.

با وجود اینکه مالک این بنای تاریخی همچنان اصرار به تخریب بنا دارد اما می‌توان پیشنهاداتی را برای تغییر کاربری آن داد که هم سرمایه گذاری مالک در این حوزه دچار چالش نشود و هم این بنا را بتوان با همان معماری فاخر نگه داشت بدون اینکه آسیبی به آن برسد.

این کاخ ۱۱هزارو ۵۰۰ متری با نام های کاخ ورسای ایران یا قصر سنگی در سال ۱۳۵۷ و تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی متعلق به حبیب‌الله ثابت (معروف به ثابت پاسال) سرمایه‌دار نامور ایرانی و پس از انقلاب مصادره شد. کاخ ثابت پاسال پیش از انقلاب، گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانهٔ شهر تهران بود. به‌طوری‌که ارزش آن در آن زمان ۱۵ میلیون دلار آمریکا برآورد شده بود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false