محمدرضا دشتی اردکانی:سند رسمی به اقتصاد و آرامش خانواده کمک می‌کند - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/الهام مرادی/ حقوق ثبت مجموعه مقرراتی است که به موجب آن، حقوق اشخاص در مالکیت اموال، املاک، روابط قراردادی مردم، نقل و انتقال مالکیت‌ها و تعهدات باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت و گواهی شود که در موارد اختلاف رافع باشد.
حقوق ثبتی را در دو شاخه می‌توان بررسی کرد؛ ثبت املاک و ثبت اسناد که ثبت املاک مربوط به تثبیت مالکیت افراد اعم از حقیقی و حقوقی در املاک و اراضی است و فایده آن علاوه بر ایجاد امنیت مالی برای مردم در زمینه مالکیت املاک، امکان ساده وصول، ایصال عوارض ، مالیات ، حقوق دولتی و فراهم آوردن مقدمات برنامه‌ریزی برای دو حوزه مهم اشتغال و شاخص پیشرفت جامعه یعنی کشاورزی و صنعتی البته ضروری است.
ثبت اسناد، آن قسمت از حقوق ثبتی است که قرارداد‌های خصوصی اشخاص را اعم از حقیقی و حقوقی در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌کند و بیشتر به منظور اثبات، ایجاد و انتقال مالکیت‌ها، تعهدات، قرارداد‌ها و پیمان‌ها به‌کار می‌رود، البته سابقه تاریخی ثبت اسناد در ایران بیشتر از سابقه تاریخی ثبت املاک است و منابع بسیاری در‌خصوص این قسمت از حقوق ثبت وجود دارد.اگر در میان مدارک شما سند رسمی هست، سرتان را بالا بگیرید و با خیال راحت وارد دادگاه شوید، وقتی ادعا‌های شما مستند به سند رسمی است، خیالتان راحت باشد، چون دیر یا زود حق به حق‌دار خواهد رسید.
شاید بتوان گفت نوشته به عنوان یکی از دلایل اثبات ادعا یا دفاع در مقابل ادعای مطرح شده، نقش مهمی را در دادرسی‌های مدنی ایفا می‌کند، از نظر حقوقی، سند، نوشته‌ای است که در مقام دعوا قابل استناد باشد و به زبان ساده‌تر، سند، نوشته‌ای است که هم شخص خواهان و هم شخص خوانده برای اثبات ادعای خود در محکمه استفاده می‌کنند.

مقصود از سند رسمی آن است که توسط ماموران رسمی و در حدود صلاحیت آنان و مطابق قانون تنظیم شود؛ مانند اسنادی که توسط ماموران اداره ثبت اسناد و املاک  یا توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود. ثبت سند به صورت رسمی در دنیای کنونی از اهمیت به سزایی در پاسداری و حفاظت از املاک مردم دارد. بار‌ها گفته شده و در قانون مدنی و در قوانین دیگر هم دیده شده که سند رسمی قابل انکار نیست و در دعاوی قابل پذیرش است.
*سند عادی عامل افزایش پرونده های قضائی است
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درمورد عدم اعتبار سند عادی گفت: یکی ازمشکلات این است که پرونده‌های قضایی تشکیل شده در مراکز حقوقی ما بیشتر در خصوص اسناد و انتقالات عادی است که در مقابل آن از مزایای سند رسمی می‌توان در مباحث حقوقی و اقتصاد خانوار استفاده کرد. به این صورت که کسی با جمع آوری همه مایملک زندگی خود ملکی را خریداری می‌کند حال اگر این ملک را با سند عادی امضا کند امکان دارد در آینده متوجه شود که این ملک به چند نفر فروخته شده است که در این صورت تمام ماحصل زندگی او از دست خواهد رفت در حالیکه هیچ کار دیگری ازدستش برنخواهد آمد.

*سند رسمی حافظ امنیت اقتصادی خانواده ها است
دشتی اردکانی ادامه داد: سند رسمی به اقتصاد و آرامش خانواده کمک می‌کند از سویی مباحث مختلفی راجع به آمایش سرزمینی در اینجا مطرح است به این صورت که کشور ما کشور پهناوری است و مرز‌های زیادی دارد اگر مردم انتقالات خود را مخصوصا در شهر‌های مرزی به صورت رسمی انجام دهند بهتر از اسناد عادی است، چرا که در سند عادی امکان تهدید حتی مرز‌های کشور هم وجود دارد از این گونه است که سردفتران، مرزبانان گمنامی هستند که با تنظیم اسناد رسمی در باب حقوقی از تمامیت ارضی کشور دفاع می‌کنند.

اخبار روز را با جامعه خبر دنبال کنید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false