محسن هاشمی: من تا ۲۰ سال دیگر مدیرعامل مترو هستم! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
محسن هاشمی: من تا ۲۰ سال دیگر مدیرعامل مترو هستم!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار مصاحبه منتشر نشده محسن هاشمی را در دوران ریاست او بر مترو تهران منتشر کرد. علت عدم انتشار این مصاحبه این بود که محسن هاشمی 7 روز پس از این مصاحبه از ریاست مترو برکنار شد و خبرگزاری مهر مصاحبه کسایی زاده را با او منتشر نکرد.
متن مصاحبه در سال 1389:
*آقای مهندس هاشمی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها چه میزان بر هزینه های مترو و قیمت بلیط مترو تاثیر دارد؟
مهندس هاشمی-  50 درصد هزینه های مترو حقوق و دستمزد است و اگر مبنای حقوق و دستمزد در کشور افزایش یابد هزینه های مترو هم افزایش می یابد، بخشی دیگر از هزینه ها هم مربوط به قیمتهای انرژی بوده که مهمترین آن برق است البته بر اساس قانون حمایت از حمل و نقل ریلی متروها و قطارهای شهری پایین ترین نرخ برق را استفاده می کنند ولی هنوز تعریفی مبنی بر پایین ترین نرخ برق ارائه نشده است.
بخشی دیگر از هزینه های مترو را تامین قطعات یدکی تشکیل می دهد که تقریبا نیمه از قطعات از داخل و نیمی دیگر از خارج از کشور تامین می شود. حال با توجه به اینکه هنوز قیمت ارز قطعی نشده و تولید کنندگان داخلی هم هنوز تاثیر هدفمند کردن یارانه ها بر قیمت محصولات خود را تعیین نکرده اند می توان گفت محاسبه هزینه های مترو بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در هاله ای از ابهام قرار دارد.
آیا تحریمها علیه ایران در نحوه تامین قطعات مترو تاثیر گذار بوده است؟
 تاکنون تحریمها نقشی در تامین قطعات مترو از خارج کشور نداشته ولی تحریم بانکها در انتقال پول تاثیر گذار بوده است که البته خود بانک مرکزی با تمام توان در رفع مشکلات موجود کار می کند.
چرا دولت بر خلاف مصوبه مجلس یک میلیارد دلار بودجه تامین هزینه های متروی تهران را پرداخت نکرد؟
پرداخت نکردن این بودجه یک کم لطفی سیاسی و به قول معروف عدم مهرورزی است. البته در مورد یارانه بلیط های مترو هم باید بگویم مجلس تصویب کرد یارانه بلیط مترو برای قطارهای شهری کشور 60 میلیارد تومان است که چون تنها متروی تهران فعال است این یارانه به مترو تهران تعلق می گیرد. حال اگر محاسبه کنیم قبل از اتمام سال متروی مشهد هم راه اندازی شود 10 میلیارد هم به مشهد تعلق بگیرد ولی از 50 میلیارد تومانی که در سال جاری باید به متروی تهران تعلق می گرفت تنها 16 میلیارد تومان پرداخت شده است.
آیا تا پایان سال 89 شاهد افتتاح ایستگاههای جدید هستیم؟
بر اساس طرح جامع حمل و نقل ریلی تا سال 1409 باید متروی تهران دارای 12 خط (مسیر) به طول 430 کیلومتر باشد و قول داده ایم هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح شود ولی امیدواریم تا پایان سال کاری مترو یعنی اردیبهشت ماه سال 90 مسیرهای قیطریه- تجریش، مرقد امام(ره)- کهریزک، مسیر میدان انقلاب- میدان آزادی و میدان آزادی به شما بزرگراه تهران- کرج تقاطع ایستگاه اکباتان افتتاح شود که در مجموع 14 کیلومتر خطوط مترو و تونل می شود.
هاشمی با بیان اینکه به طور متوسط (25 کیلومتر خط ریلی) در هر خط مترو بر اساس یک میلیون سفر در روز باید 50 قطار داشته باشیم گفت: هم اکنون خط چهار مترو با 14 کیلومتر، خط دو 25 کیلومتر و خط یک 40 کیلومتر فعال است که اگر طول مسیر و تعداد ایستگاهها و مسافران را محاسبه کنیم باید حدود 150 قطار داشته باشیم در حالی که تنها 80 قطار در مترو تهران فعال است. در حالی که تونلها، ایستگاهها و تمام تجهیزات مترو آماده حرکت بیش از 200 قطار است.
آیا شایعاتی مبنی بر خرید تیم فوتبال راه آهن شهرری توسط مترو تهران حقیقت دارد؟
متروی تهران تیم فوتبال دارد ولی نه اینقدر که داخل لیگ شود. این حرفها هم شایعه است چون مترو پولی بابت خرید باشگاه ورزشی ندارد.
هم اکنون چند نفر در متروی تهران مشغول به کارند؟
هم اکنون متروی تهران 70 مشاور، 80 پیمانکار، بیش از پنج هزار کارمند و پرسنل مستقیم (بدون کارگران پیمانکارها) و خود پیمانکارها حدود 10 هزار نیرو دارند که جمعا 15 هزار نیرو می شود.
آماری از پیمانکاران بی تعهد و متخلف دارید که لغو قرارداد شده اند؟
این آمار کمتر از 3 درصد است.
چرا دولت به نوعی قصد دارد مدیریت متروی تهران را به دست بگیرد؟
من فکر نمی کنم دولت چنین قصدی داشته باشد ولی در رسانه ها به طور عوام فریبانه اینگونه نشان می دهند.
آیا شما به دلیل جایگاه پدرتان همچنان مدیرعامل مترو تهران مانده اید؟
بر اساس اساسنامه شرکت متروی تهران اعضای هیئت مدیره را مجمع عمومی شرکت مترو تعیین می کند و هیئت مدیره هم مدیرعامل را برای تصویب به مجمع معرفی می کند. پاسخ پرسش شما بسیار شفاف است چون اعضای مجمع را محمد باقر قالیباف شهردار تهران، محمد رضا ارشاد منش معاون عمرانی وزارت کشور و همچنین آقایان طلایی، فروزش و رستم قاسمی به نمایندگی از شورای شهر تهران تشکیل می دهند و هر سه سال یکبار اعضای هیئت مدیره را تعیین می کنند.
وی افزود: چون در هیئت مدیره کاندیدایی نبود به تبع من به عنوان مدیرعامل به مجمع معرفی شدم و مجمع هم رای داد. البته دلیل هم دارد و آن این است که برخی از آقایان بر این مهم تاکید دارند که پروژه متروی تهران را باید خود هاشمی که آغاز کرده تمامش کند که تاکنون هم بر اساس برنامه تمام پروژه ها را سر وقت تحویل دادیم.
هاشمی اظهار داشت: البته من زمانی می توانم بگویم کارم را تا امروز به درستی انجام دادم که بر اساس تجهیزات و خطوط و هزینه ها روزانه 5/3 میلیون مسافر جابجا کنم در حالی که تنها 2 میلیون مسافر در روز جابجا می شود که این تقصیر من نیست چون بودجه مترو برای خرید واگن از سوی دولت پرداخت نشده است.
چرا جانبازان و معلولان نمی توانند به درستی از مترو تهران استفاده کنند؟
در تمامی طرحها و نقشه ها دیده شده تا یک آسانسور در خیابان برای جانبازان، سالمندان و معلولان ایجاد شود که تاکنون 77 آسانسور در خیابان نصب شده و 115 آسانسور دیگر هم به زودی نصب می شود ولی مشکل اینجا است که در برخی ایستگاهها فضای لازم برای ایجاد آسانسور وجود ندارد یعنی اینکه به عنوان مثال آن صاحب خانه یا فروشگاه مکانش را برای ایجاد آسانسور به مترو نمی فروشد.
آیا متروهای جهان را از نزدیک دیده اید؟
تاکنون 30 درصد متروهای دنیا را از نزدیک دیده ام. به عنوان مثال سرعت حرکن قطارها و زیبایی فضای مترو در روسیه عالی است ولی به عنوان مثال امکاناتی مانند آسانسور ندارد یا کمتر دارد زیرا قدیمی است در حالی که متروهای جدید دنیا مانند دبی بدون راننده و با امکانات روز دنیا است.
آیا پیشنهادی برای ساخت مترو در سایر کشورها داشته اید؟
مدیر عامل متروی تهران در مورد پیشنهاداتی مبنی بر ساخت مترو در کشورهای دیگر گفت: سوریه، عراق و پاکستان درخواستهایی برای ساخت مترو داشته اند ولی بیشتر به صورت فاینانس است چون آنها پولی برای ساخت مترو ندارند.
آیا شایعاتی مبنی بر تردد مسئولان کشور در زیر زمین و تونلهای مترو حقیقت دارد؟
اینها شایعه است و آن دالنها و تونلهای فرعی که مسافران مشاهده می کنند هواکش است.
آماری از تعداد خودکشیها در مترو تهران دارید؟
مترو هیچگاه آمارهای خودکشی را منتشر نمی کند ولی سال گذشته 15 نفر تلاش برای خودکشی در مترو داشته اند که 10 نفر از آنها فوت کردند.
بحث داغ نصب حفاظهای شیشه ای در سکوهای مترو به کجا رسید؟
گزارش نصب دربهای شیشه ای در مترو توسط هیئت مدیره تهیه شده و به شورای شهر ارائه شده ولی به دلیل شلوغی متروی تهران امکان نصب چنین دربهایی امکان پذیر نیست چون با نصب حفاظهای شیشه ای جلوی سکوها تعداد دربهای مترو در این حفاظها به بیش از 150 درب می رسد.
آیا تا بحال خودتان میان تراکم و فشار مسافران مترو بوده اید؟
بارها و بارها خودم زیر فشار له شدم ولی فشار در واگنهای مترو تهران شیرین است.
چرا پلیس مترو کمرنگ است؟
بر اساس قرار داد مترو با نیروی انتظامی تهران بزرگ که مصوبه شورای امنیت هم دارد نیروی انتظامی باید با استقرار 700 پلیس مترو امنیت متروی تهران را تامین کند در حالی که این نیروها در حال حاضر کمتر از 100 پلیس است.
متروی تهران تا چه حد در برابر زلزله مقاوم است؟
مدیرعامل متروی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا تونلهای متروی تهران توان مقاومت در برابر  زلزله احتمالی تهران را دارند گفت: متروی تهران بالاتر از استاندارهای بین المللی در برابر زلزله مقاوم است و این عدد حدود 8 ریشتر است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false