محبوب ترین ادویه های ترکیه را بشناسید - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
محبوب ترین ادویه های ترکیه را بشناسید

 دلیل محبوبیت غذاهای ترکیه در سراسر جهان به خاطر گیاهان و ادویه های خاصی است که طعم های خوشمزه را تشکیل می دهند. این چاشنی ها نه تنها عطر فوق العاده را ایجاد می کنند، بلکه برای سلامتی ما فوق العاده مفید هستند.

در اینجا لیست کاملی از محبوب ترین ادویه های ترکیه را برای شما آورده ایم و خواص هر یک را به اختصار شرح داده ایم. برای آشنایی بیشتر و خرید آنلاین انواع ادویه و چاشنی های ایرانی و بین المللی به وب سایت پینار مراجعه کنید. این برند اطلاعات کاملی درباره انواع ادویه ها، کاربرد و نحوه نگهداری آن ها آورده است.

­پرک های فلفل قرمز ترکی

یکی از پرطرفدارترین ادویه هایی که عطری لذیذ به غذا اضافه می کند، پرک فلفل قرمز ترکی است. این نوع ادویه با خشک کردن فلفل تازه تند و شیرین در آفتاب درست می شوند. این ادویه در کشور های ترک در همه غذاها، از سوپ و غذاهای آبدار داغ و کاسرول گرفته تا سرخ کردنی استفاده می شود. باور مردم بر این است که فلفل قرمز به عنوان یک مسکن طبیعی نیز اثر بخشی فوق العاده ای دارد. همچنین به دلیل غنی بودن از ویتامین C، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.

فلفل سیاه

فلفل سیاه در سراسر جهان استفاده می شود، یکی از محبوب ترین ادویه های ترکیه نیز می باشد . دانه های فلفل سیاه پس از خشک شدن برای استفاده در مراحل پخت یا سرو غذا، پودر می شوند فلفل سیاه به دلیل اثر آنتی اکسیدانی که دارد هضم و چربی سوزی را تسهیل می کند. فلفل سیاه برای تقویت سیستم ایمنی بدن در زمان سرماخوردگی مفید است بنابراین آن را می توانید به انواع سوپ اضافه کنید.

آویشن ترک

آویشن، گیاهی که تقریباً در همه جای ترکیه به ویژه در کوهستان می روید. این چاشنی در غذاهای ترکی به صورت خشک یا خرد شده استفاده می شود. استفاده از آویشن که عطری تند دارد در غذاهای گوشتی بسیار محبوب است. در واقع، کشاورزانی که گاوهای خود را با آویشن در آناتولی تغذیه می کنند، خوشمزه ترین گوشت را ارائه می دهند. آویشن در غذاهای ترکی به غذا محدود نمی شود. آویشن تازه دم کرده به عنان دنوش آویشن اغلب به عنوان چای مصرف می شود. همچنین دارای خواص ضدعفونی کننده، کنترل فشار خون بالا، مبارزه با بیماری های قلبی و مشکلات گوارشی است.

نعناع

نعناع با طعم های طراوت بخش خود، گیاه مورد علاقه‌ای است که در سالاد، پیش‌غذا، آب‌میوه‌های سرد، سبزیجات و انواع ماست استفاده می‌شود. این گیاه همچنین برای بیماری های معده مفید است و به دستگاه تنفسی شما کمک می کند.

زیره

زیره یکی از ادویه های ترکیه ای پرطرفدار در کوفته و غذاهای گوشتی می باشد. مردم محلی ترکیه زیره را به صورت پودر ترجیح می دهند و به ندرت از آن به شکل دانه استفاده می شود. عطر شدید زیره که در ترکیه رشد می کند به ویژه برای از بین بردن بوی بد گوشت استفاده می شود. از زیره برای تهیه سوسیس های تند نیز استفاده می شود که به آن ساکوک نیز می گویند. از فواید زیره برای سلامتی،

  • برای آسم بسیار مفید است
  • ایمنی را افزایش می دهد
  • هضم را تسهیل می کند
  • پیری سلول ها را به تاخیر می اندازد
  • برای کم خونی عالی است

سماق

سماق ادویه ای است که به ترش و تند بودن معروف است و در آشپزی ترکی بسیار استفاده می شود. سماق که در جنوب شرقی ترکیه رشد می کند. پس از چیدن، برگهای آن خشک شده و به صورت پودر در می آیند. نه تنها در معروف ترین غذاها و کباب ترکیه، بلکه در سالاد، کوفته خام (نسخه ترکی استیک تارتار)، ماهی و راویولی ترکی نیز استفاده می شود. این ادویه همچنین برای تسهیل هضم و متعادل کردن سطح قند بدن مفید است.

برگ بو

برگ بو یگی از طعم دهنده ها و ادویه های ترکیه ای در انواع غذاهای این کشور می باشد. اگر چه برگ بو گیاه خوراکی نیست اما با عطر مطبوع خود طعم کل غذا را تغییر می دهد. ادویه ای است که فقط به عنوان عطر استفاده می شود. به طور کلی در غذاهایی که سس گوجه فرنگی دارند و غذاهای گوشتی مانند ماهی، گوشت گاو، مرغ و غیره استفاده می شود. یکی دیگر کاربردهای برگ بو در غذاهای ترکی برای تولید انواع کنسرو و ترشی است. همچنین از آنجایی که ضدعفونی کننده است، اثر پیشگیرانه در برابر بیماری ها دارد.

دارچین

دارچین یکی از ادویه های ترکیبا عطری متمایز و شیرین می باشد که در دوره عثمانی در غذاهای ترکی استفاده می شد. بو و طعم آن به اندازه ای قوی است که کل سبک غذا را تغییر می دهد. دارچین که در غذاهای ترکی به شکل چوب و پودر کاربرد دارد، اغلب در برنج، سبزیجات، گوشت بره و مرغ نیز ستفاده می شود.

این ادویه برای ایجاد عطر در دسرهای ترکی به نوشیدنی هایی مانند بوزا و سالپ اضافه می شود که مخصوص غذاهای ترکیه ای است. منبعی از آنتی اکسیدان های پلی فنل است که به کاهش کلسترول، تنظیم فشار خون، افزایش مقاومت بدن و درمان عفونت های قارچی کمک می کند. دارچین همچنین به دلیل تاثیری که در چربی سوزی دارد باعث کاهش وزن نیز می گردد.

رزماری

رزماری از برگ های این درخت که در دریای مدیترانه رشد می کند به دست می آید. برگ این درخت بوی مطبوعی دارد و همیشه سبز هستند.رزماری در غذاهای ترکی بسیار استفاده می شود. برگ های خاردار، نازک و کوچک آن هم به صورت تازه و هم خشک استفاده می شود. روغن برگ رزماری به دلیل بوی مطبوعی که دارد، هم در غذاها، هم در داروهای گیاهی و هم در لوازم آرایشی استفاده می شود.

همچنین این برگها به صورت چای رزماری تازه یا دمنوش رزماری مصرف می شوند. بیشترین کاربرد این ادویه برای تهیه غذاهای گوشتی و سس ها می باشد. همچنین فواید بسیاری برای سلامتی دارد:

  • استرس را کاهش می دهد
  • آرامش بخش است
  • سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد.

میخک ها

ادویه میخک با خشک کردن جوانه های کوچک و تیره رنگ میخک به دست می آید و نقش مهمی در غذاهای ترکیه ایفا می کند. با طعم تند و بوی غالبش در شربت و نواع کمپوت استفاده می شود. میخک که در تولید کیک و دسر نیز استفاده می شود، در دمنوش های گیاهی مانند چای سیاه که توسط بسیاری از ترک ها مصرف می شود نیز وجود دارد.

این چاشنی به عنوان یکی از قوی ترین ضد عفونی کننده های طبیعی شناخته شده است. میخک برای ناراحتی های گلو و معده مفید است. همچنین می توان آن را جوید، زیرا برای سلامت دهان و دندان مفید است. بوی غالب میخک برای درد دندان و لثه مفید بوده همچنین نفس را تازه می کنند. بسیاری از مردم ترکیه بعد از خوردن پیاز و سیر از میخک برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده می کنند.

 

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false