مجوز محیط زیستی بخش کابل و تور باغ پرندگان لویزان تهران صادر شد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
مجوز محیط زیستی بخش کابل و تور باغ پرندگان لویزان تهران صادر شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر باغ پرندگان به عنوان یک پروژه ملی و قطب گردشگری در شهر تهران از اهمیت ویژه‌ای در مدیریت شهری برخوردار است و حفاظت از محیط زیست، پرداختن به امور پژوهشی و تحقیقاتی در کنار تفریح از سیاستهای محیط زیستی منطقه 4 محسوب می شود. البته ممکن است در نگاه اول این طور به نظر برسد که باغ پرندگان لویزان مانند سایر مراکز نگهداری تنها یکی باغ وحش است که صرفاً مجموعه‌ای از پرندگان در آن نگهداری می شوند اما سیاستها و اهدافی تعریف شده برای این مجموعه نشان می دهد که این باغ بسیار فراتر از یک مرکز نگهداری بوده و دارای منشور محیط زیست است. شهردار منطقه افزود، مجموعه باغ پرندگان لویزان پیشتر مجوزهای اولیه برای احداث و راه اندازی فاز یک با مساحت 5/16 هکتار را دریافت نموده بود.

اما به سبب مشکلات عدیده ای که در این مجموعه از قاچاق پرنده و مسائل این چنینی وجود داشت، از روند تعامل با سازمان خارج شد. در طول سالهای اخیر با تلاشی که همکاران در منطقه 4 صورت دادند شرایط بهبود برای این مجموعه فراهم گردید و سرانجام پس از پیگیری و انجام اقدامات موثر در راستای رعایت ملاحظات محیط زیستی در باغ پرندگان لویزان تهران، با راه اندازی بخش کابل و تور باغ پرندگان لویزان موافقت گردید.

بر اساس کار مشترک و گزارشات و جلسات متعددی که فی مابین شهرداری منطقه 4، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید، اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران، تبادل شد، این موضوع کاملا مشخص شد که هدف شهرداری تهران توسعه گردشگری و ایجاد فضاهای آموزشی، علمی و در عین حال تفریحی برای شهروندان و گردشگران می باشد.

صدرالدین علیپور مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با قدردانی از توجه ویژه مدیران و کارکنان حفاظت محیط زیست کشور و ادارات تابعه در سطح استان و شهرستان تهران به پروژه های مدیریت شهری در حوزه محیط زیست، با اشاره به سیاستهای کلان محیط زیستی در این مجموعه، گفت: سال گذشته منشور محیط زیست باغ پرندگان تهیه و طی یک جلسه با حضور مدیران محیط زیست به تصویب رسید.

به طور کلی سیاستهای کلی و اصلی این منطقه در راستای بهبود کیفیت محیط زیست شهری و حفاظت از ارزشهای زیست محیطی در مجموعه باغ پرندگان در 8 بند بیان شد.  این مجموعه علاوه بر نگهداری از تعدادی از گونه‌های پرنده به صورت باغ تخصصی، یک مرکز علمی – پژوهشی نیز خواهد بود. در سالهای آتی با پیشرفت مجموعه در بخشهای علمی و اجرایی، محل مناسبی برای پژوهشگران و دانشجویان رشته های مرتبط خواهد بود و شهرداری تهران از این امر استقبال خواهد کرد. 

شهرداری منطقه ۴ تهران هم گفته تمامی شروطی که در مجوزهای اولیه این مجموعه لحاظ شده بود، اجرا و گزارشات آن برای سازمان محیط زیست و اداره کل ارسال گردید. بر اساس بازدیدهای مکرر و مداومی که مدیران و کارشناسان متخصص سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات تابعه از باغ پرندگان داشته اند بسیاری از آن شروط مد نظر محقق گردیده است و به منظور بهبود مستمر در وضعیت مجموعه و پیشبرد اهداف محیط زیست آن، این ارتباط ادامه دار بوده و تمامی گزارشات عملکردی نیز جهت بررسی و نظارت بیشتر ارسال می گردد. به علاوه این باغ علاوه بر نگهداری از پرندگان یک باغ بوتانیکال نیز می باشد و گونه های گیاهی متنوعی در آن لحاظ شده است.

شاید در نگاه اول اسارت حیوانات خصوصا پرندگان که روند سریعتری را در انقراض نسبت به سایر رده های حیات وحش دارند، قابل توجیه نباشد اما می بایست از این فرصت فراهم شده به نحوی مقتضی استفاده نمود و با لحاظ نمودن رویکردهای پژوهشی در این مرکز زمینه های فعالیتهای تحقیقاتی را برای دانش جویان و پژوهشگران علاقمند فراهم نمود.

کارشناسان محیط زیست شهرداری منطقه ۴ تهران معتقدند یکی از اهداف مهم این منطقه در این مجموعه، بازپروری یا تولید نسل برای معرفی به حیات وحش می باشد. محبی گفته است: این منطقه می‌تواند همکاری متقابلی را با مجموعه محیط زیست کشور داشته باشد و به عنوان یک پروژه ملی و عظیم در راستای تلاش برای حفاظت از پرندگان نیز گام بردارد.

با توجه به فضاهای موجود در این باغ و زیستگاههای آن، امکان پرورش گونه ها و نگهداری از آنها به صورت موقت و معرفی به زیستگاه اصلی در حیات وحش وجود خواهد داشت. البته این مجموعه مانند هر پروژه در دست احداث و راه اندازی دارای نقایصی است که در جزئیات می‌توان به آن پرداخت و برای بهبود آن تلاش نمود. همچنین از تمامی اعضای علمی و اساتید و فعالین محیط زیست دعوت می شود که با این مجموعه در راستای پیشبرد اهداف علمی و نزدیک ساختن آن به شرایط ایده آل همکاری و همفکری نمایند. 

گفتنی است بخش کابل و تور باغ پرندگان به زودی پس از رفع نواقص و تکمیل پروژه افتتاح می شود و این منطقه با مجوز دریافت شده اقدام به تهیه پرندگان مورد نیاز مجموعه می نماید که بخشی از آن از طریق تعامل با محیط زیست و استفاده از پرندگانی که قابلیت رها سازی در حیات وحش را ندارند تامین می گردد. 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false