ماجرای خبرنگاری که پرونده «محمدرضا رحیمی» را رسانه ای کرد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
ماجرای خبرنگاری که پرونده «محمدرضا رحیمی» را رسانه ای کرد

پایگاه خبری جامعه خبر/ سید هادی کسایی زاده: همه چیز خوب بود. تازه وارد خبرگزاری مهر شده بودم و باید خودم را نشان می دادم. شبانه روزی کار می کردم. یعنی وقتم پر بود و هفته ای حدود 10 گزارش و ده ها مصاحبه اختصاصی خوب برای خبرگزاری تولید می کردم. علاقه ای به پشت میز نشینی نداشتم و با اصرار از خبرگزاری خارج شده و در حوزه های خبری می چرخیدم و گزارش های میدانی تولید می کردم.

در یکی از روزها یکی از منابع خبری که داشتم خبری به من داد که بسیار مهم بود. گفت: محمد رضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت فساد بزرگی کرده و هم اکنون در حال بازجویی در دادسرا است. خبر خیلی مهم بود اما آنقدر محرمانه بود که نمی دانستم با این خبر چه کنم؟

وارد خبرگزاری شدم …

قدم می زدم … فکرم مشغول بود … نمی دانستم با چه تیتر یا ویرایشی خبرم را منتشر کنم. حتی می ترسیدم با کسی مشورت کنم چون ممکن بود خبرم سرقت شود یا به قول معروف بسوزد.

آن زمان مدیرعامل خبرگزاری تازه عوض شده بود و رضا مقدسی بود.

من موضوع را به سردبیر گفتم و او گفت: خبرت را توی تحریریه (منظور نرم افزار تحریریه برای انتشار خبر است) قراربده تا حداقل مدیران مهر مطالعه کنند و مطلع شوند. (چون خبرگزاری مهر تلکس محرمانه نداشت)

خبر را نوشتم و شرح موضوع دادم. تیتر من این بود: « معاون اول رئیس جمهور بازداشت شد»

همه چی خوب بود و موردی رخ نداد. فردای آن روز ساعت حدود 8 صبح بود که آقای سید مرتضی بختیاری وزیر دادگستری وقت با من تماس گرفت. در حال رانندگی در خیابان شهید مطهری روبروی کانون سردفتران و دفتریاران بودم که بعد از سلام و احوال پرسی به من گفت: آقای کسایی زاده خبری دست ما رسیده از خبرگزاری مهر می خواستم ببینم چه فردی این خبر را گرفته … گفتم بفرمائید. گفت: خبر « معاون اول رئیس جمهور بازداشت شد»!

خیلی تعجب کردم چون قرار نبود خبر منتشر شود. خیلی خیلی ترسیده بودم که قطعا دردسر خواهد شد. البته تجربه زیادی هم برای این طور مواقع نداشتم. کمی ذوق زده هم شده بودم. گفتم: بله آقای وزیر … این خبر را من گرفتم.

بختیاری با همان لحن خوش که معرفت و درستی هم داشت به من گفت: پس شما گرفتید. می شه بفرمائید چه کسی به شما این خبر را داد؟ من هم چون وزیر دادگستری بود و کمی هم ترسیده بودم گفتم: فلانی … (منبع خبرم را سوزاندم و این کار اخلاقی و حرفه ای نبود)

وزیر دادگستری یا رئیس جمهور … نمی دانم در هر حال یکی از این ها با منبع خبر من تماس گرفت و انتقاد کرده بود که چرا این خبر را به کسایی زاده گفتی. خلاصه فردای آن روز حکم بازداشت رضا مقدسی مدیرعامل خبرگزاری مهر صادر شد و البته با قراروثیقه فکر کنم 100 میلیون تومانی آزاد شد. شاکی پرونده هم شخص رحیمی معاون اول رئیس جمهور وقت بود.

آن روز را خوب یادم هست. داشتم مصاحبه تلفنی می گرفتم … آقای مقدسی قبل از رفتن به دادسرا با تلفن همراه من تماس گرفت و گفت: احتمالا سراغ شما هم می آیند چند روزی خبرگزاری نباش …

من که خیلی ترسیده بودم سریع سیم کارت تلفن همراهم را عوض کرده و سیم کارت مخفی ام را گذاشته و با پدرم تماس گرفتم و گفتم: بابا قضیه این شده خدانگهدار می رم مشهد …. (قصد داشتم وارد پاکستان شوم … خودم الان خندم گرفته)

بعد از چند روزی با خبرگزاری تماس گرفتم و گفتند کاری با تو نداشتند برگرد و من دوباره مشغول کار شدم.

رضا مقدسی بعد از چند روز به من گفت: تو خیلی برای ما درسر درست کردی آقای کسایی زاده …

اول به دلیل انتشار وضعیت رقتبار جانباز افغانی در حمام متروکه ما را با بنیاد شهید در انداختی و از ما شکایت کردند و دوم هم همین موضوع رحیمی و سوم هم پرونده اختلاص بنیاد شهید که رسانه ای کردی … تو خبرنگار حاشیه سازی هستی و من برای شما زیاد هزینه کردم و بهتر است دیگر خبرگزاری مهر نباشید.

حرفی برای گفتن نداشتم …

بعد از 3 سال فعالیت در خبرگزاری مهر رسما اخراج شدم.

مدتی سردبیر سایت استانداری تهران و مدتی هم دبیر سیاسی باشگاه خبرنگاران بودم تا اینکه رضا مقدسی از مهر رفت و با وساطت احمدرضا مومنی دبیر وقت اجتماعی خبرگزاری مهر بالاخره مدیرعامل جدید یعنی آقای دکتر علی عسکری پذیرفت من دوباره به مهر باز گردم. اما برای من شرط و شروط گذاشتند.

کسایی زاده نباید گزارش های جنجالی بنویسد

کسایی زاده نباید وارد حوزه قضایی شود

کسایی زاده باید حوزه آسیب های اجتماعی و آموزش و پرورش برود

و غیره …

اما نکته قابل تامل این بود که رضا مقدسی به دلیل همین خبری که من منتشر کردم از دادگاه تبرئه شد. مقدسی چندی بعد بعنوان فردی که فساد رحیمی را منتشر کرده بود بعنوان مدیرعامل خبرگزاری مهر تجلیل شد و روی این موضوع مانور زیادی دادند و خبرگزاری مهر سربلند شد اما من دیگر آنجا نبودم.

به زودی ماجرای دومین اخراج من از خبرگزاری مهر را روایت می کنم …

چرا دکتر علی عسکری و صدرائیان سردبیر مهر و دیگر آقایان همه با هم رای دادند من را از خبرگزاری مهر استعفا بدهم؟! این داستان هم شنیدنی و خواندنی است.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید./

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false