فیلم| اظهارات تند خبرنگار ضدفساد در رادیو گفتگو - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
فیلم| اظهارات تند خبرنگار ضدفساد در رادیو گفتگو

 

 

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، سید هادی کسایی زاده در برنامه زنده رادیو گفتگو با موضوع نقش رسانه در مبارزه با فساد که با حضور دبیر سیاسی خبرگزاری تسنیم، دبیر استانهای خبرگزاری فارس و رئیس سابق تعزیزات تهران و چند میهمان دیگر برگزار شد، در جواب این سؤال که رسانه‌ها چگونه باید بخشهای نظارتی خودشون رو فعال کنند گفت: وقتی که اسم رسانه رو میگوید «مو» به تن آدم سیخ میشه چون ما در کشورمان رسانه‌ای نداریم به این صورت، پس کلا بحث رو تعطیل کنیم.

وی افزود: رسانه ها را کنار هم بگذارید به عنوان مثال: آیا روزنامه شهروند هلال احمر یک خط در مورد فساد جدید و دستگیری نوشته است؟ خبرگزاری فارس، تسنیم و روزنامه جوان متعلق به نهادهای امنیتی است و مهر متعلق به سازمان تبلیغات و میزان دست قوه قضاییه است.

آیا به راستی خبرگزاری «برنا» که برای وزارت ورزش است تا به حال فساد ورزشی را افشا کرده است؟ اگر رسیدن به قدرت برای یک سیاستمدار یا یک دولت یا حکومت دو بال داشته باشد یک بالش رسانه و پول است. برای همین است که مسئولین و چهره ها از محمدباقر قالیباف تا غیره … رسانه دارند.

این خبرنگار ضد فساد با بیان سوال که رسانه‌ها چه کسانی را جذب می‌کنند؟ گفت: افرادی مثل  خبرنگار موظفند طبق سیاست‌های آن رسانه عمل کند، طبق قوانین در سایر کشورهای جهان قانون رسانه را باید بپذیریم اما یک قانون آزاد هم دارد، در کشور ما خبرنگار قانون ندارد تا به حال بعد از گذشت ۴۰ سال قانونی دیدید تحت عنوان قانون خبرنگاران؟ در ایران کارت خبرنگاری یک پاپاسی ارزش ندارد.

کسایی در بخش دیگری از سخنان خود، از مشکلات خبرنگاران گفت و با تأکید بر اینکه دست روزنامه‌نگاران بسته است گفت: اگر خبرنگار بخواهد داخل سازمان ،نهاد یا وزارتخانه برود حراست، رئیس حوزه یا ریاست جلوی در ممانعت می‌کند. و با هیچکس (خبرنگار) نمی‌تواند ارتباط برقرار کند و باید از قبل هماهنگی انجام دهد و در هیچ نشست خبری حق ندارد بدون اجازه صحبت کند.

وی با اشتراک گذاشتن تجربیات کاری اش ادامه داد: من در مورد مواردی که گفتم قطعی صحبت کردم چون ۱۵ سال رسانه کار کردم و هم مدیر هم سردبیر بودم و خودم هم رسانه دارم و در این نظام کار می‌کنم و به دلیل کار خبرنگاری و آزاد اندیشی به زندان اوین هم رفتم.

کسایی با اعلام اینکه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد رسانه‌های کشور یا دولتی هستند یا حکومتی یا سازمانی و یا خصوصی، تأکید کرد: خبرنگاری که در این رسانه‌ها کار می‌کند، نمی‌تواند هرگونه فساد را بازگو کند بلکه فسادی که آن سازمان دستور می‌دهد را کار می‌کند. مثال می زنم: رئیس اوقاف استان تهران بازداشت شد خبرش را کجا کار کردند؟ این خبر را رسانه‌ها کار کردند اما بعد متوقف شد چون باید متوقف شد! یا مثلاً: آیا بازداشت رئیس سازمان هلال احمر را روزنامه ایران کار کرد؟ آیا روزنامه شهروند کار کرد؟ ما در مورد فساد صحبت می‌کنیم مقام معظم رهبری می فرمایند: با دستمال آلوده نمی‌شود شیشه را پاک کرد. وقتی که خود رسانه از عواملی است که از فرد پول می‌گیرد تا از او حمایت کند چطور می‌تواند علیه فساد مبارزه کند؟

روزنامه اعتماد، روزنامه مردم سالاری و روزنامه ابتکار روزنامه اصلاح طلب و مدیر مسئول آنها سه تن از نمایندگان مجلس بودند و آن روزها این روزنامه ها را ورق بزنید آیا با فساد مبارزه کرده‌اند؟ آیا روزنامه ایران در مورد پرونده حسین فریدون صحبت کرده است؟

او افزود: بارها به همکاران و شاگردان گفتم که ما قرار نیست شورش کنیم قرار نیست کودتا کنیم بیایید به کمک همدیگر لایحه‌ای بنویسیم تحت عنوان لایحه حمایت از خبرنگاران تا این کارت خبرنگاری ارزش داشته باشد.

تا بدانیم وقتی یک خبرنگار از رسانه اخراج می‌شود از کجا باید حمایت شود، اگر یک خبرگزاری مثل بنده که از خبرگزاری مهر سه بار اخراج شدم بخواهد خبرنگارش را اخراج بکند برای فساد فلان کس ، این خبرنگار چه کار باید بکند؟ ۸ ماه خانه نشین بودم چه کسی از من حمایت کرد، بیمه تأمین اجتماعی من کجاست، من یک خبرنگارم با ۱۵ سال سابقه خبرنگاری و دو سال است که بیمه نیستم کدام قانون برای خبرنگار نوشته شده است؟

خبرگزاری تابناک

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false