علی لاریجانی پرونده سقوط هواپیمای آسمان را مخفی کرده است؟ - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
علی لاریجانی پرونده سقوط هواپیمای آسمان را مخفی کرده است؟

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده| روز یکشنبه 29 بهمن 1396 یک فروند هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان بعد از ۵۰ دقیقه پرواز از تهران به سمت یاسوج در حوالی سمیرم بعد از اصابت به کوه دنا سقوط کرد. این حادثه در قلهٔ پازن پیر کوه دنا در جنوب روستای کهنگان از توابع پادنا در یکصد و بیست کیلومتری سمیرم رخ داد. طبق اعلام اولیه هواپیمایی آسمان همه سرنشینان این پرواز کشته شدند. پیدا کردن لاشه این هواپیما حدود ۴۸ ساعت به طول انجامید. کاپیتان حجت‌الله فولاد هدایت این پرواز را بر عهده داشت این حادثه در حالی بود که این هواپیما در تاریخ۶بهمن هم دچار نقص فنی و بازگشت از نیمه راه به تهران شده بود.

در روز دوم عملیات، ارتش با استفاده از پهپادهای خود موفق به تعیین محل سقوط شد و پس از آن مختصات محل سقوط را در اختیار ستاد بحران قرار داد.

پس از این حادثه مثل همیشه خلبان مقصر اعلام شد چون مسئولان همه چیز را عادی اعلام کردند. اگر قبول کنیم که امکان اشتباه فردی خلبان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی وجود داشته، موضوعی که شرکت فرودگاه‌ها نیز اعلام می‌کند که عامل ۷۵ درصد حوادث هوایی این اشتباهات است، اما همچنان یک موضوع مهم راه را بر این فرضیه نیز می‌بندد. از یک سو کاپیتان این پرواز- حجت‌الله فولاد- ۶۲ ساله بیش از ۱۷ هزار و ۴۰۰ ساعت پرواز داشته و با ATR نیز بیش از ۱۵ هزار ساعت کار کرده است. از این رو در صورتی که شرایط پرواز مناسب نبوده، گزارش احتمالی خلبان باید ثبت می‌شده است. موضوعی که اطلاعات ارائه شده از مکالمات ثبت شده آن را رد می‌کند.

با رد تمام این فرضیه‌ها یکی دیگر از مسائلی که به عنوان ابهام اصلی در این حادثه مطرح شده، نقص فنی یا مشکلات احتمالی هواپیما بوده است. این هواپیما که ۲۵ سال سن داشته و از سال ۱۹۹۳ به طور رسمی وارد ناوگان شرکت آسمان شده است، در طول این سال‌ها مشکلات فنی را به ثبت رسانده اما هر بار بدون به وجود آمدن حادثه‌ای خاص از آنها عبور کرده است.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در سال ۸۹ این هواپیما از فعالیت‌های پروازی منفک و برای تعویض دو موتور، ملخ و انجام بازرسی‌های لازم تحت تعمیرات سنگین قرار گرفت و در آبان ماه سال ۹۶ با انجام دو مرحله پرواز آزمایشی به عرصه عملیات بازگشت.

این هواپیما از تاریخ فعالیت پروازی مجدد خود ۷۰۰ ساعت پرواز را به ثبت رسانده و تمام مجوزهای لازم از جمله صلاحیت پروازی و بازنگری آن و پوشش بیمه‌نامه هواپیما را پشت سر گذاشته است. همچنین این هواپیما حداقل ۵۰ مورد پرواز به فرودگاه یاسوج را ثبت کرده است.

دو موتور هواپیمای سقوط کرده ساخت کشور کانادا بوده که در تاریخ‌های سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در مراکز تعمیراتی فرانسوی مورد بازدید قرار گرفته بودند. موتور شماره یک مورد بازرسی قسمت گرم قرار گرفته و قطعات تاریخ‌دار آن تعویض شده بودند و موتور شماره دو نیز بعد از تعمیرات اساسی تست‌های لازم را پشت سر گذاشته است.

اما حالا پس از گذشت حدود 1.5 سال از این حادثه اظهارات تکان دهنده ای به گوش می رسد.

حسینعلی حاجی دلیگانی درباره عدم انتشار گزارش کمیسیون عمران درباره حادثه پرواز تهران-یاسوج گفته است: جای تاسف دارد که با گذشت بیش از یک‌سال از حادثه پرواز تهران-یاسوج هیأت رئیسه اجازه نمی‌دهد گزارش کمیسیون عمران در این خصوص منتشر شود. برخی از افراد به دلیل منافع حزبی، جناحی، گروهی و دوستی با برخی اشخاص مانع از انتشار این گزارش می‌شوند.

وی ادامه داد: در مجلس شورای سه بار درباره انتشار گزارش حادثه پروزار تهران-یاسوج تذکر دادم یک‌بار رسانه‌ها به این موضوع نپرداختند و این جای سوال دارد.

افرادی که نمی‌گذارند این گزارش به دست ما برسد چه در این دنیا و چه در آن دنیا گیر هستند زیرا باعث می‌شود حادثه درست موشکافی نشود.

از بازماندگان حادثه پرواز تهران-یاسوج می‌خواهم که اگر مشکل و یا درخواستی دارند، با من تماس بگیرند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false