صندوق ذخیره فرهنگیان ضد فساد شد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
صندوق ذخیره فرهنگیان ضد فساد شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر با تصویب مجلس شورای اسلامی، مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در تاریخ ١٣٧۴/٣/٧ در اجرای تبصره ۶٣ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طی تصویب نامه شماره ١٣۵٩/ت١۴٩۵۶-هـ مورخ ١٣٧۴/٢/١١ هیات وزیران، تاسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت گردید و تا به امروز طی برنامه سوم توسعه، ماده ١۴٧ و ماده ۵٣ برنامه چهارم توسعه نیز استقرار یافته‌است.

همه چیز خوب بود تا اینکه در سال ۱۳۹۵ تشت رسوایی این صندوق تیتر رسانه ها قرارگرفت. تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صندوق ذخیره فرهنگیان موجب شد تا یک به یک از مدیرعامل تا همسر و فرزند آقای مدیر و سایر مدیران این صندوق به دلیل فساد دستگیر شوند.

گفته می شود درآمد ماهانه این صندوق ۲۱ میلیارد تومان از پول فرهنگیان بوده که در آخر فساد ۱۸ هزار میلیاردی را به همراه داشت. اما آنچه امروز مشاهده می شود انگار دیگر این صندوق به یک کارتن خواب مثل قبل از سال ۹۵ وام ۱۰۰ میلیاردتومانی نمی دهد و با شفافیت گزارش عملکرد ارائه می کنند. بر اساس این گزارش با تغییر تیم مدیریت اتفاقات ویژه ای در این صندوق رخ داده است. اول اینکه این صندوق با تمامی دستگاه های نظارتی و تحقیق و تفحص همکاری تنگاتنگی دارد.

مدیران ارشد سابق تغییر کرده و افراد خوشنام گزینش شدند. سوم اینکه شرکت های تابعه این صندوق وارد بورس شده و اتاق شیشه ای تشکیل شده است. چهارم ایجاد کمیته حسابرسی برای اعمال نظارت ها و پنجم امکان دسترسی آن لاین و برخط معلمان به صورت وضعیت های مالی صندوق بوده است. اما مهمترین اتفاق این صندوق ارائه سود مالی در سال ۹۵ (۲۴۰ میلیارد تومان)، سال ۹۶ (۲۸۵ میلیارد تومان)، سال ۹۷ (۶۲۰ میلیارد تومان)، سال ۹۸ (۱۲۰۰ میلیارد تومان) و پیش بینی سال ۹۹ مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد تومان است که سهم هر معلم از این سود ۵ میلیون تومان می شود.

اما از همه قابل تامل تر پیش بینی سود ۵۰۰۰ میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۲ است. آمارها نشان می دهد هر معلم از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۹ حداکثر ۵ میلیون تومان پرداخت کرده و کل پرداختی این صندوق در ۲۴ سال اخیر ۳۴۰۰ میلیارد تومان بوده که به جرات باید گفت سود سال ۹۹ به اندازه کل پرداختی‌های ۲۴ سال گذشته می شود. این صندوق توانسته با ایجاد تلفن گویا، دسترسی آسان به آمار و اطلاعات از طریق سایت، برگزاری جلسات با مدیران و معلمان در فضای مجازی و پاسخگویی به سوالات و همچنین ایجاد ۳۱ دفتر در استان های کشور سیستم پاسخگویی خود را ارتقا دهد.

این صندوق چندی قبل سود سال ۹۸ را به حساب معلمان واریز کرد. از دیگر خدمات این صندوق ارائه وام ۲۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی و تلفن همراه با کارمزد ۱۵درصد، واگذاری ۱۳۳ هزار خودرو اقساطی با سود۱۵درصد، صدور بیمه برای ۱۴ میلیون دانش آموز، ساخت ۶۰۰۰ واحد مسکونی به قیمت تمام شده برای فرهنگیان، ارائه خدمات گردشگری به طور اقساط بوده است.

بر اساس این گزارش صندوق ذخیره فرهنگیان پیگیر بورسی شدن هولدینگ های صندوق در جهت پرداخت ارزش افزوده به تمامی معلمان از ابتدای تاسیس بوده و پیگیری سهیم کردن بازنشستگان و معلمان حق التدریس و قراردادی در سودحاصله را در دستور کار خود قرارداد.

این اقدامات نشان می دهد انگار تیم جدید صندوق ذخیره فرهنگیان سیستم ضد فساد را برای ادامه راه در پیش گرفتند تا بدنامی های گذشته و بی اعتمادی فرهنگیان به این صندوق را جبران کنند. البته هنوز برخی افراد، شخصیت ها و مسئولان در دولت و مجلس و دستگاه قضا تصویر بد دوره گذشته را در ذهن دارند که مسئولان این صندوق دعوت کردند تا اعضای کمیسیون آموزش مجلس و حتی سایر نمایندگان و مسئولان مرتبط برای مشاهده و دریافت گزارش عملکرد از این صندوق بازدید داشته باشند.


می توانید لینک این شماره هفته نامه را اینجا کلیک کنید


true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false