شورایعالی کانون های سردفتران و دفتریاران تشکیل شد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ الهام مرادی/ اولین جلسه مجمع عمومی شورایعالی کانونهای سردفتران و دفتریاران با حضور روسای کانون شهرستان ها در ساختمان کانون سردفتران و دفتریاران تهران واقع در خیابان شهید مطهری برگزار شد.

*چالش های کانون سردفتران در سال 69
محمد عظیمیان نائب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در مورد چالش های موجود درحوزه سردفتری گفت: سال گذشته با دو چالش و فرصت مواجه شدیم. یک مورد این بود که ما یک بخشنامه سازمانی داشتیم که شامل تعرفه های حق التحریر بود. تبصره 6این ماده متاسفانه با شکایت یک شاکی ناشناس در دیوان عدالت اداری ملغی شد. این اقدام در حالی بود که مخارج دفترخانه ها از سال ۹۴ تا سال ۹۶ واقعا چند برابر شد، اما متاسفانه دیوان عدالت اداری گفت تعرفه باید
مطابق سال ۹۴ باشد و این اولین چالش حوزه سردفتری بود.
*قولنامه معتبر نیست
دومین چالش این بود که ماده ۶۴ قانون مالیات های مستقیم تبصره ای داشت که می گفت: باید در سالهای آتی عوارض به کیفیتی وضع شود که ۸۵ درصد قیمت ارزش معاملاتی مبنای وصول عوارض باشد که متاسفانه از طرف سازمان ثبت
اسناد و املاک کشور به حق التحریر دفاتر اسناد رسمی تعمیم داده شد. درحالی که این ماده هیچ سنخیتی با حق التحریر نداشت اما متاسفانه این چالش ها به صندوق کانون و جایگاه سردفتری لطمه وارد کرد. در کنار این چالش ها ما با فرصت هم روبه رو شدیم.

فرصت اول تصویب ماده ۶۲ قانون احکام دائمی برنامه ها بود که مطابق این قانون صلاحیت دفاتر اسناد رسمی در تنظیم اسناد مربوط به اموال غیرمنقول را توسعه داد. اما اسناد عادی تنظیمی در این حوزه را بی اثر تلقی کرد. با این قانون جایگاه سردفتری ارتقا پیدا کرده و قانونگذار اعلام کرد قولنامه معتبر نیست.

نائب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با تاکید برعدم تصویب بند “ک” تبصره 6 بودجه، افزود: در بودجه هرسال پلیس به طور پنهان یا آشکار تمام تلاش خود را برای تضیف دفاتر اسناد رسمی انجام می داد. خوشبختانه امسال با همدلی همکاران در سراسر کشور، شورای عالی، کمیته پارلمانی و رئیس کانون به بهترین شکل ممکن موفقیت حاصل شد و بند “ک” تبصره 6 لایحه بودجه به تصویب نرسید.

*رسانه به کانون کمک کرد
وی در ادامه افزود: یکی از مهم ترین اقداماتی که در واحد روابط عمومی طی سال 96 انجام شد، انتشار اخبار مفید و صحیح درخصوص ماده 29 قانون تخلفات و جرائم رانندگی بود. اگر بخش روابط عمومی اینگونه این مسئله را بین مردم فرهنگسازی نمی کرد ممکن بود ثبت سند خودرو در دفاتر را از ما می گرفتند اما خوشبختانه با اقدامات به موقع توانستیم پلیس را بایکوت کنیم.
*نخستین فصلنامه حقوق الکترونیک اردیبهشت ماه منتشر می شود
وی از انتشار اولین شماره فصلنامه حقوق الکترونیک در اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: امسال 8 شماره از ماهنامه کانون به چاپ رسید که انتظار می رود همکاران سردفتر در چاپ این ماهنامه بیشتر همکاری کنند تا در شماره های بعدی بتوانیم تخصصی تر و پربارتر عمل کنیم. یکی از اقداماتی که سال گذشته انجام دادیم کسب مجوز انتشار فصلنامه حقوق الکترونیک بود که انشالله در اردیبهشت ماه اولین شماره آن منتشر می شود.

*افتتاح موزه تخصصی کانونسردفتران و دفتریاران
عظیمیان با اشاره به افتتاح موزه تخصصی کانون سردفتران و دفتریاران بین داشت: ساختمان موزه سردفتری در زمینی به مساحت 1000 متر و 600 اعیانی در حال تکمیل است که همین امسال افتتاحیه آن را برگزار می کنیم. همچنین ساختمان
شماره 2 کانون جهت اسقرار اعضای شورای عالی و کمیته پارلمانی تجهیز شده است.

*سردفتران و دفتریاران به روز می شوند
عظیمیان در پیشنهاد به واحد آموزش کانون گفت: از نظر من یک نقصی که در این بخش وجود دارد این است، سردفتری که 10 سال پیش دراین شغل تصدی یافته ممکن است اطلاعات به روزی از قوانین و مقررات جدید نداشته باشد بنابراین این واحد باید کلاسهای آموزشی برای همکاران تدارک ببیند تا این اشکال برطرف شود.

وی با اشاره به اقدامات دفتر نظارت بازرسی کانون گفت: از اقدامات قابل توجه این بخش ساماندهی دفاتر مستقر در اطراف مراکز تعویض پلاک بود. متاسفانه این اقدام کاملا خلاف شان سردفتر بود که با آن به خوبی برخورد شد.

*طراحی نرم افزار جدید ویژه دفتر خانه ها
محمد عظیمیان در ادامه اظهار کرد: از مهم ترین اقداماتی که باید در بخش فناوری اطلاعات انجام می گرفت و نشد طراحی نرم افزار جامع کانون و دفاتر اسناد رسمی است. اگر یک روزی خواستیم در مسئله ثبت آنی از سازمان ثبت اسناد جدا شویم باید این توانایی را داشته باشیم که به طور مستقل و قوی کارمان را ادامه دهیم. بنابراین طراحی این نرم افزار از ضرورت های مهمی است که انشالله در سال 97 به نتیجه می رسد.

* ارائه 49 نظریه مشورتی از دفترحقوقی
وی با اشاره به فعالیت های دفتر حقوقی گفت: به طور کلی در سال 96 قریب به 94 نظر مشورتی از طرف این دفتر ارائه شده است که تعداد زیادی از آنها به رای وحدت رویه تبدیل شده که بسیار مهم و کارگشا بوده است. علاوه بر این بررسی
قوانین و بخشنامه های معارض متعدد، رسیدگی به 5 پرونده مسئولیت مدنی، رسیدگی به 60 پرونده در کمیسیون معاضدت از اقدامات صورت گرفته توسط این دفتر بوده است.

گفتنی است، در این جلسه محمدرضا دشتی اردکانی بعنوان رئیس شوراعالی کانون های سردفتران و دفتریاران کشور انتخاب شد.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false