شناسایی مجرمان سابقه دار از طریق بانک خون در پزشکی قانونی - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
شناسایی مجرمان سابقه دار از طریق بانک خون در پزشکی قانونی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر/مرضیه محمدی

شاید تا 20 سال گذشته اطمینان از هویت دقیق اجساد یافت شده در حوادث خاص مثل آتش سوزی و تصادف به سختی حاصل می شد و خانواده ها با شک و تردید با اجساد وابستگان و اقوام خود رو به رو می شدند، اما افزایش علم و بهره مندی از دستگاه های مدرن روز در سازمان پزشکی قانونی موجب شده این اطمینان به طور کامل به دست آید.
مرکز تشخیص و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران در کهریزک به دلیل تجهیز به تکنولوژی تشخیصی و هویت یابی روز، حرف اول را در خاورمیانه می زند. محمد حسین مقیمی استاندار تهران عصر امروز 24 مهرماه با حضور در این مرکز از بخش های مختلف آن بازدید کرد.

امکان شناسایی دقیق آثار مجرمان در صحنه جرم

استاندار تهران در ابتدا از بخش آسیب شناسی بازدید کرد.در این بخش در حضور استاندار تهران ؛نمونه ای از مغز انسان برای شناسایی علت مرگ (خونریزی مغزی)مورد بازبینی و تشریح قرار گرفت و براساس گزارش پزشک متخصص ؛این نوع آسیب شناسی و پاتولوژی جز در پزشکی قانونی در هیچ مرکزی قابل انجام نیست و اگر با استفاده از تصویر برداری از جسد، علت مرگ مشخص نشود به این بخش انتقال داده شده و کالبدشکافی انجام می شود. به گفته این پزشک متخصص: در این مرکز کمتر از یک ماه پاسخ پاتولوژی (علت مرگ) داده می شود.

در ادامه استاندار تهران از بخش ژنتیک و تشخیصی DNA این مرکز بازدید کرد. دکتر ناجی مسئول آزمایشگاه تشخیص هویت مرکز پزشکی قانونی در این بخش با اشاره به اینکه موارد زیادی از پرونده دادگاه ها برای درخواست آزمایش ژنتیک و DNA به پزشکی قانونی ارسال می شود افزود: اجساد مجهول الهویه مثل حوادثی با تعداد زیاد کشته طی سال های اخیر برای تعیین هویت به این مرکز ارسال شدند.

وی افزود: شناسایی هویت مقتول و یا قاتل در صحنه جرم با تطبیق آثار به جا مانده از آنها از طریق DNA در این مرکز انجام می شود و با بهره مندی از دستگاه ها و تجهیزات دقیق قابلیت شناسایی هر اثری در صحنه جرایم در این مرکز وجود دارد.

نمونه خون مجرمان سابقه دار در بانک ژنتیک پزشکی قانونی

مسئول آزمایشگاه تشخیص هویت مرکز پزشکی قانونی کهریزک با بیان اینکه 5 هزار نمونه از DNA مجرمان سابقه دار در بانک ژنتیک این مرکز وجود دارد گفت: در جرایم مختلف آثار صحنه جرم با DNA بانک ژنتیک مجرمان با سابقه تطبیق داده می شود و در بسیاری از موارد مجرمان قابل شناسایی هستند و پاسخ درخواست قاضی در این موارد طی 48 ساعت داده می شود.

وی گفت: تامین امکانات مرکز پزشکی قانونی نیاز اساسی است زیرا در تعیین نتیجه بسیاری از پرونده های قضایی اثر گذار است و اینکه تکلیف پرونده های قضایی با ارسال سریع نتایج درخواست قضات از مرکز تعیین می شود برای ما بسیار ارزشمند است.

سم شناسی داروهای گیاهی تقلبی

استاندار تهران در ادامه، بخش سم شناسی این مرکز را بازدید کرد. در این بخش مواد مخدر و یا داروهای گیاهی کشف شده مورد سم شناسی قرار می گیرند.براساس گزارش پزشک داروساز این بخش؛ از طریق سم شناسی در بسیاری از داروهای گیاهی تقلبی مشخص شده است ترامادول (ماده ای مخدر) در آنها به کار رفته است حتی در برخی عرقیجات گیاهی نیز پس از سم شناسی مواردی از کاربرد مواد غیر گیاهی و دارویی به دست آمده است.

در ادامه این بازدید استاندار تهران در نشستی با حضور جمالی پور فرماندار تهران،مهدوی، معاون سازمان پزشکی قانونی کشور ،شارقی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری،قادی پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا و مدیران و پزشکان مرکز تشخیص پزشکی قانونی استان تهران حضور یافت. در این نشست گزارشی از عملکرد و اقدامات پزشکی قانونی استان تهران در 6 ماهه نخست سالجاری ارائه شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false