"سمپا" طرحی نوین در تفکیک پسماند - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
“سمپا” طرحی نوین در تفکیک پسماند

پایگاه خبری جامعه خبر| در شهر تهران روزانه هشت تن زباله تولید می‌شود که از این مقدار بر اساس گفته‌های مسئولان شهرداری 20‌ درصد آن بازیافت و به کمپوست تبدیل می‌شود. در این کلانشهر، اغلب زباله‌ها از مبدا تفکیک نشده و استانداردهای لازم را ندارد. در این وضعیت موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی هم مجوز لازم را به این کمپوست‌های تهیه شده نمی‌دهد؛ در واقع این 20‌ درصد کمپوست تولید شده از طریق زباله‌ها در روند کشاورزی استفاده نمی‌شود.

از سوی دیگر 200 تن از مجموع این زباله‌ها در یک دستگاه زباله سوز محصول کشور چین تبدیل به انرژی و برق می‌شود. این دستگاه به دلیل تولید آلودگی استانداردهای لازم را از سوی سازمان محیط‌ زیست کسب نکرده است. در کل حدود هفت ‌درصد از مجموع زباله‌های جمع‌آوری شده در شهر تهران تفکیک از مبدا می‌شوند. بنابراین وضعیت مدیریت زباله در این کلانشهر اسفناک است.

امروزه یکی از موضوعات مهم در بحث زباله، جمع آوری آن از درب منازل و تفکیک آن به زباله خشک، تر، مواد آلی و مواد غذایی است. در شرایط کنونی روش های سنتی دیگر پاسخ گو نیست و مردم باید با استفاده از روش های نوین نیازهای خود را برطرف کنند.

در این میان “کوروش خرد” معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 11 تهران برای اولین بار در کشور، ایده طراحی اپلیکیشنی را داده است تا مردم را ترغیب کند از روش های نوین برای دفع زباله های خود استفاده کنند. این اپلیکشین توسط همین معاونت طراحی و بارگذاری شده است.

“سمپا” یک سامانه مدیریت پسماند است که به منظور سهولت دسترسی شهروندان قابل نصب روی گوشی های اپل و اندروید است. شهروندان ساکن در این منطقه می توانند اپلیکیشن بازیافت به نام “سمپا” را با حجم 7/1 مگابایت از کافه بازار دانلود و نصب کنند.

زمانی که وارد این نرم افزار می شوید یک حساب کاربری برای شما ایجاد می شود که می توانید در آن گزینه های (درخواست ماشین، جزئیات بازیافت، جدول زمان بندی، پشتیبانی، آموزش، نظرات و پیشنهادات) را مشاهده کنید.

این نرم افزار فقط مخصوص زباله های خشک است به این ترتیب شما می توانید با تفکیک زباله های خود از طریق این اپلیکشین درخواست دهید تا مامورین جمع آوری زباله کمتر از یک ربع جلوی خانه شما باشند و زباله هایتان را تحویل بگیرند. برای تحویل دادن زباله ها دو راه وجود دارد، یکی اینکه طبق برنامه موجود در اپلیکیشن روز و ساعت حضور ماموران در محله خود را بررسی کنید و دیگری اینکه به صورت آنلاین و زودتر از موعد درخواست ماشین دهید.

نکته حائز اهمیت این است که وقتی شما این نرم افزار را نصب و شروع به استفاده کردید یک حساب شخصی در بانک شهر برای شما ایجاد می شود. هر بار که مامورین زباله های شما را تحویل می گیرند با وزن کردن آن مبلغی از سوی شهرداری به حساب شما واریز می شود که می توانید در هر جایی که خواستید از جمله بازار میوه و تره بار از آن استفاده کنید. میزان این مبلغ کاملا به وزن زباله هایتان بستگی دارد اما کمترین قیمتی که می توان در نظر گرفت 200 تومان در ازای هر کیلو زباله است.

تاکنون 9000 خانوار عضو این اپلیکیشن شدند و با توجه به رضایتی که داشتند روز به روز تعداد اعضای آن در حال افزایش است. متاسفانه با توجه به سیاست های شهرداری تهران این نرم افزار آنطور که باید اطلاع رسانی نشده و تاکنون شهرداری این منطقه توانسته با استفاده از تبلیغات محیطی و چهره به چهره این اپلیکیشن را به مردم معرفی کند. در حال حاضر این نرم افزار 8 ماه است به صورت آزمایشی در منطقه 11 تهران در حال اجراست، امید است سایر مناطق تهران و کشور با درخواست از شهرداری تهران مجوز لازم برای ساخت این اپلیکیشن را دریافت کنند و با برداشتن گامی بزرگ در جمع آوری پسماند از تخریب محیط زیست بکاهند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false