سفیران باید اعتبارنامه فرهنگی داشته باشند/ اهمیت خوشنویسی در کره - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر؛ ۱۳ مهرماه نمایشگاه خوشنویسی مشترک ایران و کره جنوبی در نگارخانه پاییز خانه هنرمندان ایران با حضور غلامحسین امیرخانی رییس انجمن خوشنویسان ایران، «کیم سئونگ-هو» سفیر کره جنوبی در ایران، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان و جمعی از هنرمندان خوشنویسی افتتاح شد.

بیشتر آثار این نمایشگاه متعلق به هنرمندان ایرانی بود و در عموم خط ها جمله ایران و کره دوستی دیرینه فرهنگی دارند به چشم می خورد.

در این برنامه رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان با بیان اینکه  یکی از ویژگی های مهم کشور کره این است که در کنار رشد و توسعه علمی و اقتصادی به فرهنگ و هنر نیز توجه کرده است، گفت: مؤسسات بزرگ اقتصادی از سوی دولت تشویق به کار فرهنگی می شوند به طوری که این مؤسسات مستقیما در زمینه های فرهنگی، هنری از جمله ساخت موزه، سینما، گالری و سالن های تئاتر سرمایه گذاری می کنند و تنها نقش اسپانسر را بازی نمی کنند. ما نیز باید از این روند الگو بهره بگیریم.

«کیم سئونگ-هو» سفیر کره جنوبی که پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه از سوی او به انجمن خوشنویسان ایران داده شد نیز در این افتتاحیه گفت:  هدف اصلی ما از برگزاری این نمایشگاه به نمایش گذاشتن دوستی و همراهی دو کشور ایران و کره جنوبی است و امیدوارم که بتوانیم دوستان خوبی برای کشور ایران باشیم.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت هنر خوشنویسی در ایران و کره جنوبی ادامه داد: روش خوشنویسی زبان ما تفاوت های بسیاری با خوشنویسی در زبان فارسی دارد، اما هنر خوشنویسی در کره جایگاه بسیار والایی دارد.

در حاشیه این افتتاحیه غلامحسین امیرخانی که ریاست انجمن خوشنویسان را به عهده دارد درباره اهمیت برپایی این نمایشگاه مشترک به خبرنگار مهر گفت: اهداف وسیع تری پشت برپایی چنین نمایشگاهی است. نمایشگاه های فرهنگی و هنری می توانند مقدمه ای برای فعالیت های اقتصادی برای دو کشور  باشد به همین دلیل وقتی سفارت کره جنوبی پیشنهاد برپایی این نمایشگاه را داد ما هم استقبال کردیم.

وی ادامه داد: به گمان من هر سفیری به جز آن اعتبارنامه سیاسی که دارد باید یک اعتبار نامه فرهنگی و هنری در دستش باشد و آن معرفی آثار فرهنگی و هنری و تارخی سرزمینش به دنیاست. در واقع هنر باید مقدمه سفر سفرای ما باشد و از این طریق می توان ارتباطات وسیعی با دنیا گرفت و مناسبات درست تری با دنیا برگزار کرد.

امیرخانی درباره نقش هنر در رفع مشکلات جهان بیان کرد: هنر باید کمک کند این تفارق ها و تشتت هایی که امروز در دنیا وجود دارد و هر روز در حال گسترش است از میان برود. در واقع به قول حضرت حافظ که در شهری از «آخر الدوا» یاد می کند، هنر همان آخر الدواست. در قدیم وقتی زخمی خوب نمی شد آن زخم را داغ می کردند و به این آخر الدوا می گفتند.

وی درباره اشتراکات فرهنگی و هنری دو کشور ایران و کره نیز گفت: ما اشتراکات فرهنگی بسیاری با کشورهایی مانند کره و چین و ژاپن و هند داریم. نگاه به زندگی و معنای زندگی در فرهنگ های ما نزدیک به یکدیگر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در کره نیز خوشنویسی مانند ایران یک هنر جدی و با شاخه ها و قدمت طولانی است نیز بیان کرد: برای کره و چین این هنر فوق العاده اهمیت دارد. شاید حتی آدابی که برای این هنر قائل هستند از ما قوی تر هم باشد. آنجا برای استادان تراز اول تقدسی قائل هستند و آن استاد هم باید یک سیر و سلوک را برای رسیدن به آن مقام طی کند که شبیه مراحل عرفان ماست. البته در خوشنویسی ما آن چرخش ها و نرمش های خطوط معرف موسیقی و هنرهای تجسمی ماست که شاید ما با نگاه به آثار خوشنویسی کره ای ها چنین برداشت هایی را متوجه نشویم اما آنجا هم مانند ایران خوشنویسی تکیه گاه فرهنگ و هنر و تمدن است.

منبع: مهر

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false