سرو خرچنگ در خانه! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/پریسا عبادی : تهرانی ها به راحتی می توانند با کیلویی ۵۵هزار تومان خرچنگ دلخواه خود را از بازار ماهی فروشان پایتخت خریداری کرده و با یک تماس کوچک با رستوران مورد علاقه خود انواع خوراک خرچنگ را در خانه سرو و میل کنند. حالا پیدا کنید پرتقال فروش را! یعنی انگار بازرسان صنعت،معدن و تجارت،جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی خواب هستند. 

داستان از ۶ سال قبل یعنی سال ۱۳۹۰ آغاز شد. عرضه خرچنگ،صدف، هشت پا و چند نوع غذای دیگر، به رستوران های ایران و حتی سرو غذاهایی همچون کوسه ماهی،لابستر و شاه میگو و پرسش شهروندان که آیا این غذاها حلال است یا حرام؟ 
جالب اینکه در همان روزها محمدعلی عرفان منش، مدیر کل وقت امور اجتماعی استانداری تهران، از تصمیمی خبر داده که بر اساس آن توزیع و سرو صدف،خرچنگ و هشت پا در رستوران های تهران ممنوع می شود اما اتفاقی رخ نداد. 

هر چند اتحادیه رستوران دار ها در دولت دهم منکر وجود چنین رستوران هایی شد اما رئیس سازمان دامپزشکی،صید شاه میگو و خرچنگ در کشور را به صراحت تایید کرد و گفت: شاه میگو یا لابستر حلال است و مصرف آن هم مانعی ندارد و علاوه بر مصرف داخلی در بازار های صادراتی هم به فروش می رود. 

برخی رستوران دار ها هم توجیه دیگری می آورند و لابستر را به جای خرچنگ نوعی شاه میگو تلقی می کنند که خوردن آن مانعی برای مسلمانان ندارد. حال آنکه لابستر هر نام معادلی که داشته باشد، همواره جزو راسته خرچنگ ها به حساب می آید. 
اما غذاهای حرامی که برخی ایرانی ها مصرف می کنند،تنها دریایی نیستند؛ حیوانات حرام گوشت دیگری چون قورباغه و خرگوش آنغوره هم در این لیست جای می گیرند. حالا در بهمن ماه ۱۳۹۶ بعد از چند بار گشت و گذار در ماهی فروشی های تهران به جز ماهی و میگو باز هم چشممان به خرچنگ روشن می شود. یخچال را که باز می کند انواع خرچنگ های بسته بندی شده دیده می شود. خرچنگ های فریز شده ای که مغازه دار از طعم و مزه ی آن تعریف می کند: (( ببر ضرر نمی کنی،مزه اش عالیه)) گفت: ((همین یک نوع خرچنگ را دارم. چند روز پیش از دریا صید کردم)) خرچنگ کیلویی ۵۵ هزار تومان به فروش می رسد. مشتری های خودش را دارد و به گفته ی مغازه دار خوب می فروشد. 

یکی از سبد های داخل مغازه ی ماهی فروش سبد خرچنگ ها بود. سبدی پرطرفدار که فروشنده با تبلیغ طعم و مزه ی آن مشتری ها را جذب می کرد. بسته های یخ زده ی خرچنگ را یکی بعد از دیگری از فریزر در می آورد و نحوه ی پخت آن را آموزش می داد. کارش تغییر سفره ی غذایی مردم نیست. هدفش حرام فروشی هم نیست تنها کارش پول در آوردن از مصرف گرایی و بردن در رقابت چشم و هم چشمی مردم است. مردمی که این روز ها گوشت هر جنبنده ای را لقمه می کنند. قیمت ها با اینکه کمی بیشتر از ماهی و میگو است اما پول خرج کردن برای خاص دیده شدن بیشتر از این ها هزینه بردار است. مشخص است اگر سوالی از فروشنده یا مغازه دار کنیم جواب سر بالا می دهد. که خوردن آن آزاد است،مجوز داریم،از شمال می آوریم و قانونی بودن کارشان را به رخ می کشند. 

برای بررسی خوردن گوشت خرچنگ از لحاظ شرعی با دفاتر مراجع تقلید تماس گرفتم. آیت الله وحید خراسانی گفت:خوردن گوشت خرچنگ حرام است. و هیچ حکمی برای خوردن آن وجود ندارد. خوردن خرچنگ چه آزاد و چه پرورشی حرام است. آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله مکارم شیرازی هم گوشت خرچنگ را حرام اعلام کردند و مصرف هر نوع آن را که این روز ها با نام شاه میگو به فروش می رسد به جز ماهی فلس دار و میگو حرام اعلام کردند. رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) هم فرمودند:اگر خرید و فروش به جهت خوردن باشد، جایز نیست و الا مانعی ندارد. 

سید مجید میر غضنفری،فعال حقوق حیوانات می گوید:مصرف خرچنگ در زمینه خوراک غیر عرفی است. مصرف هر غذایی را باید مطابق با شرایط فرهنگی و عرف کشور بسنجیم. مصرف غذاهای دریایی رواج دارد اما مصرف غذاهای غیر متعارف مثل خرچنگ بنابر فرهنگ کشور ما صحیح نیست. شاید این گوشت در کشورهای دیگری مثل چین عرف باشد و طرفداران خودش را داشته باشد همان طور که کله پاچه در کشور ما غذایی محبوب است اما با مقیاس غذایی و فرهنگی و زیستگاهی ما مطابق نیست. من با این جریان مخصوصا در ایران مخالفم. 

با توجه به اینکه مراجع تقلید خوردن گوشت خرچنگ را حرام اعلام کرده و مصرف هر نوع مواد غذایی دریایی را که فاقد فلس است را رد می کنند بعضی از تالار های پذیرایی و سالن های تشریفات و برگزار کننده مجالس خرچنگ را به عنوان یکی از غذاهای تجملی سرو کرده و در اختیار مشتریان قرار می دهند. با یکی از سالن های تشریفات که در شمال شهر قرار دارد تماس گرفتیم. یک گروه غذایی که سفارش لابستر و خرچنگ را قبول می کند گفت : تهیه لابستر و خرچنگ خوراکی به عهده گروه غذایی ما است و در اختیار مشتری قرار می دهیم. یکی دیگر از سالن های تشریفات سفارش و پخت خرچنگ را چه در منزل و چه در تالار پذیرایی به عهده گرفت و گفت : بنابر درخواست مشتری  سرو می کنیم. این مدیر رستوران اظهار کرد: در رستوران ما هر نوع مواد غذایی سرو می شود و در صورت خواست مشتری کار پخت و خرید خرچنگ را انجام می دهیم. 

حلال و حرام ندارد هرجا صحبت از تجمل باشد پای چیزهای عجیب و غریب هم باز می شود. سفره ی ایرانی رفته رفته کمرنگ می شود  و جایش را به خرچنگ و لابستر می دهد. در زندگی تجملاتی تهران و تغییر تمام ابعاد زندگی نگاه داشتن عادات غذایی بومی کار دشواری شده است. شهری که در آن تمام عادات مردم دچار تغییر شده تغییر سفره غذایی عجیب به نظر نمی رسد. غذا خوردن این روز ها جنبه مصرفی خود را از دست داده و به یک رقابت و چالش تبدیل شده است. هر فرد در این ماراتن رقابتی عجیب تر باشد برنده است. چالش های شهرنشینی روز به روز تغییر می کند و بیشتر می شود. میتوان گفت این یکی از همان چالش ها است که به تازگی خود را نشان می دهد. تلفیق طبیعت و انسان! یک زندگی مسالمت آمیز با حیوانات که چندان میان مردم عجیب نیست. چندان بعید به نظر نمی رسید که زندگی خرچنگی ما را وادار به خوردن خرچنگ کند! باد آورده ای که ساخت دست خودمان است. جایی که کار کردن،پیشرفت،معیشت،پول درآوردن،فرهنگ،اقتصاد،محیط زیست و… همه خرچنگی است غذایمان هم خرچنگی می شود! 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false