زندگی 1000 شهروند در هرکیلومتر تهران| 3 چالش بزرگ پایتخت - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
زندگی 1000 شهروند در هرکیلومتر تهران| 3 چالش بزرگ پایتخت

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار| در چهار دهه اخیر ایران به سوی شهری شدن حرکت کرده و میزان رشد شهرنشینی نسبت به سکونت در روستاها اسفبار است. حتی این توسعه شهرنشینی روستاها را هم تحت تاثیر قرارداده به نحوی که بیش از 40 روستای استان تهران بر اساس قانون تقسیمات کشوری قابلیت تبدیل شدن به شهر دارند. همانگونه که استان تهران از 3 شهر به 16 شهرستان افزایش یافته است.

در سال 55 در هر کیلومتر مربع 388 نفر شهروند تهرانی زندگی می کرد و امروز به یک هزار نفر رسیده است. اما نکته قابل تامل در استان تهران وجود شهرستان هایی مانند پردیس و رباط کریم با رشد جمعیت 10 و 8 درصد است به نحوی که باید گفت استان تهران در موضوع جمعیت رها شده است. اگر بگویم در شهر گلستان 700 هزار نفر زندگی می کنند بسیاری می گویند این شهر کجای تهران است؟
سوال این است که اگر این فرآیندها ادامه داشته باشد وضعیت چطور خواهد شد؟ این در حالی است که از سال 1300 تا 1395 تهران ما از نقطه کوچکی به اختاپوسی تبدیل شده است. به جرات باید گفت که استان تهران در حال تبدیل شدن به پهنه 30درصدی جمعیت ایران تبدیل می شود.
باید گفت که بحران هویت، بحران کارکرد و بحران زیست محیطی مهمترین چالش های استان تهران است. ما زباله تهران و سرریز جمعیت و مشکلات تهران را بیرون ریختیم در حالی که در حاشیه تهران 7 میلیون نفر زندگی می کنند. اما نقش شهرداری تهران و شهرداری های استان تهران در این چالش کجاست؟ آیا شهرداری ها دغدغه ای برای آمایش و توسعه داشته و دارند؟ پاسخ خیر است چون آنها به دنبال توسعه قلمرو هستند.
بی توجهی شهرداری تهران و سایر شوراها و شهرداری های استان به اسناد توسعه و سند برنامه و آمایش سرزمینی و حکومت های قبیله ای و فامیلی موجب شده تا استان تهران به بدترین وضعیت ممکن مدیریت و توسعه یابد تا جائیکه دولت ها به فکر انتقال پایتخت هستند.
وقتی دروازه های تهران باز است و هر فردی با یک پراید یا موتور وارد شده و درآمد زایی می کند پایتخت را به یک ایران کوچک تبدیل خواهد کرد و همین آسیب برای مسئولان هم نهادینه شده یعنی تهران را ایران می بینند و بدتر از همه اینکه تصور می کنند تهران از تمامی امکانات و توسعه یافتگی برخوردار است.
اگر من مسئولیتی داشتم یقیه همه وزرا را می گرفتم و یک ماه در شهرستان های حاشیه ای تهران اسکان می دادم تا از آنجا کشور را مدیریت کنند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false