زندان؛ آب جنوب تهران را بلعید| وضعیت بحرانی در منطقه «فشافویه»! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
زندان؛ آب جنوب تهران را بلعید| وضعیت بحرانی در منطقه «فشافویه»!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار پس از بازدید از منطقه حسن آباد فشافویه در جنوب تهران نوشت: بوی تعفن و گرمای شدید هوا همراه با زباله های ساختمانی در اطراف خیابان قم شما را وارد بخش حسن آباد فشافویه از توابع شهرستان ری می کند. بلادی که روزی مرغوب ترین و ناب ترین زمین ها و مناطق حاصلخیز تهران از آن او بود و به آن دشت طلایی می گفتند.

امروز حسن آباد فشافویه به اتاق خواب کارگران شهرک صنعتی شمس آباد (بزرگترین شهرک صنعتی در خاورمیانه) تبدیل شده و مهاجران جویای کار از جنوب و شرق کشور با خانواده وارد این بخش می شوند. در این شهر می توانید با پرداخت 120 تا 150 میلیون تومان به صورت قولنامه ای صاحب خانه شوید و اگر هم پولی ندارید رهن خانه بیشتر از 30 تا 50 میلیون تومان نیست.

در مورد شهرک صنعتی شمس آباد همین قدر می توانم بگویم که هیچ استاندار و مسئولی قدرت ساماندهی و کنترل آن را ندارد و به نوعی از دست حکومت خارج شده و به مرحله خودمختاری رسیده است. یادم هست یک بار برای گزارش رفته بودم و شاهد دپوی زباله ها بودند و با حمله ماموران سلاح به دست منطقه را ترک کردیم که اگر می ماندیم معلوم نبود چه بلایی سرمان می آمد. شهرک صنعتی شمس آباد معضلات زیادی برای این بخش به همراه داشته که مهمترین آن تغییر آمایش سرزمینی و سکونتگاهی است و به مرکز جذب کارگران کل کشور تبدیل شده است. حتی حاضر نیستند زباله های خود را به درستی مدیریت و امحا کنند.

در کنار شهرک صنعتی شمس آباد زباله های ساختمانی را داریم که وجب به وجب جاده حسن اباد مملو از این زباله هاست و هیچ پلیس و دوربین و شهرداری هم آنها را رصد نمی کند.

هرچند به تازگی مجتمع های بزرگ فرهنگی و ورزشی حال و هوای اقتصادی و فرهنگی حسن اباد را تغییر داده اما زندان بزرگ تهران پاشنه آشیل این بخش از تهران است. زندانی که آب چاه های عمیق حسن آباد را می بلعد و با 8 میلیارد تومان بدهی به آبفاضلاب تهران موجب کم آبی در این بخش شده است.

حضور هزاران سارق و معتاد و قاچاقچی در این زندان موجب تردد دوستان و خانواده زندانیان شده در حالی که جاده منتهی به زندان بزرگ تهران فاقد روشنایی و آسفالت مناسب و حتی حمل و نقل عمومی است که این جاده را بعد از غروب خطرناک و مخوف می کند. البته اوضاع برای زندانیان هم چندان خوب نیست. بعنوان نمونه قطعی آب در زندان بزرگ و همچنین شوری آب موجب صدمات زیادی برای زندانیان شده و به دلیل دوری و عدم امکانات فاصله زندانی با خانواده چند برابر می شود.

نکته دیگر زمین های اطراف زندان بزرگ است که نیمی از زمین ها در کنار جاده متعلق به بنیاد تعاون زندانیان و نیمی دیگر در آن طرف جاده متعلق به آستان حرم سید الکریم(ع) است. البته در این زمین ها زندانی برای کار نمی بینید و حتی بومیان منطقه هم نیستند که در نوع خود قابل تامل است.

آب خروجی حاصل از سد فشافویه هم که به دریاچه ای تبدیل شده این روزها بوی تعفن می دهد و کشاورزان با موتورهای بزرگ این آب را برای زمین های خود مصرف می کنند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید حسن آباد بازار مرکزی ندارد و به تازگی فروشگاه های زنجیره ای گران فروش به نام کوروش و جانبو سر از این بیابان خوشنام در آورده اند. متاسفانه شهرداری و بخشداری در حسن اباد فشافویه توانایی، خلاقیت، تفکر، علم و دانش و قدرت جذب سرمایه گذار ندارند تا از فرصت طلایی اتصال پایتخت به بیابان و ظرفیت سافاری استفاده کنند.

همه حقوق بگیر هستندو تصور می کنند کار درست را برای مردم انجام داده اند.

اما افسوس از اینکه جنوب تهران به پایتخت زباله، مردگان، صنایع آلاینده و زندانیان سابقه دار تبدیل شده در حالی که این وضعیت در منطقه 1 و 2 تهران اینگونه نیست. به جرات باید گفت که اگر فکر اساسی برای این بخش نشود به یک چالش بزرگ اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی تبدیل خواهد شد.

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false