رهبر انقلاب مجوز داد|برداشت از صندوق ذخیره ارزی و ساخت ۲ واکسن مهم در کشور - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
رهبر انقلاب مجوز داد|برداشت از صندوق ذخیره ارزی و ساخت ۲ واکسن مهم در کشور

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر دکتر “علیرضا مرندی” رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در گفت و گو با برنامه چراغ رادیو تهران با بیان اینکه آخرین میکروبی که ما بر علیه آن واکسیناسیون را انجام دادیم، میکروبی به نام “هموفیلوس آنفلوآنزا” است که در اصطلاح مننژیت گفته می شود، گفت: بچه ها به این بیماری مبتلا می شوند و مرگ و میر و عوارض زیادی ایجاد می کنند.

بنابراظهارات مرندی، واکسن هایی که امیداوریم خودمان بسازیم، واکسن “پلوموکوک” و یک میکروبی است که ایجاد ذات الریه می کند. این واکسن مقدمات ساخت آن در حال انجام است که در کشور تولید شود، همچنین واکسن “روتاریسون” دوتا واکسن در کشور که در حال تلاش برای ساخت آن هستیم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اجازه دادن که صد میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای ساخت و تولید این دو واکسن برداشته شود، گفت: اوایل انقلاب وضعیت به طوری بود که تعداد پزشکان براساس آمار نظام پزشکی بین دوازده تا چهارده هزار نفر و کمتر از 15 هزار نفر بودند. در آن زمان تعدادی از پزشکان به دلیل انقلاب و جنگ از ایران رفتند و چند هزار پزشکی هم از قبل از انقلاب درایران از هندوستان ، پاکستان و بنگلادش فعال بودند که از قضا بیشتر آنها پزشک هم نبودند و لیسانس پزشکی داشتند.

برای جذب و آموزش پزشکی در داخل کشور سال ها پیش من یک لایحه ای را به مجلس ارائه کردم که بر مبنای آن تمام دانشکده های گروه پزشکی از وزارت علوم جدا و در وزارت بهداری آن زمان ادغام شد و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد ، بلافاصله درتمامی استان های کشورحد اقل یک دانشگاه علوم پزشکی تاسیس کردیم و این دانشجو ها را در همان جا آموزش دادیم.

وزیر اسبق بهداشت با اشاره به اینکه اوایل انقلاب چون توانمندی ها محدود بود تعداد زیادی از بیماران را برای جراحی های گوناگون حتی درمان ناباروری مجبور بودیم به خارج اعزام کنیم و علاوه بر ده ها میلیون دلار هزینه و مشکلات فرهنگی هم داشت، اظهار داشت : سال 1366 من رشته های فوق تخصصی گوناگون را که شامل 27 رشته در کل کشور در شاخه های کودکان، داخلی و جراحی ها تاسیس کردم و در مدت چند سال تعداد زیادی فوق تخصص داشتیم و در تمام دانشگاه های علوم پزشکی فعال هستند و این روزها همه استان ها از نظر پزشکان فوق تخصص خود کفا شدند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false