رقص «گاو»ها روی گردونه| معجزه حاج احسان الله با ۳۷۰۰ گاو هلشتاین - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
رقص «گاو»ها روی گردونه| معجزه حاج احسان الله با ۳۷۰۰ گاو هلشتاین

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده | حاج احسان الله صابری در حالی امسال جشن تولد ۷۶ سالگی اش را جشن می گیرد که به یکی از آرزوهایش رسیده و آن هم ایجاد مجهزترین و بزرگترین سیستم شیردوشی گاو در کشور است. یعنی این بار به جای اینکه کارگر به سراغ گاوها برود و شیرآنها را بدوشد گاوها به صف شده و سوار پلت فرم و گردونه می شوند و همانند یک گردونه دور کارگر می چرخند تا شیرآنها توسط دستگاه گرفته شده و ثبت شود و یک به یک از گردونه خارج می شوند.

این داستان پسرکی ۱۱ ساله است که در یکی از روستاهای قدیمی جنوب تهران همراه پدرچوپانی می کرد و امروز پرواربند نمونه کشوری است و در شرکت شیر و گوشت احسان همراه با ۳ آقازاده اش بر ۷۰ کارگر و کارمند و دامپزشک برای پرورش و شیردهی ۳۷۰۰ راس گاو هلشتاین مدیریت می کند.

در این گفتگو او در کنار پسرانش پاسخ می داد. سوالات کوتاه و پاسخ ها هم هرچند تلخ و شیرین اما جای تامل داشت.

می گفت: قصد بازنشسته شدن ندارد و اگر روزی بخواهند او را از کار بگیرند فقط به او ۲ گاو بدهند و بروند و دوباره به این جایگاه خواهد رسید. از وضعیت مدیریت اقتصادی کشور گلایه داشت و معتقد بود در ایران مسئولی قدر دامدار را نمی داند. او مدعی بود که بزرگترین دامدار خاورمیانه است و با بزرگترین دامداران اروپا رقابت دارد اما مسئولان کشورش در تامین نهاده های دامی بازمانده اند و مجبور است نیمی از مصرف ۴۰۰ تن ذرت مورد نیاز دامش را از بازارسیاه و دلالان خریداری کند.

پسران حاج احسان الله که پشت پدر راخالی نکرده بودند می گفتند: ظرفیت روزانه شرکت ما روزانه ۱۵۰ تن شیرگاو است اما فقط ۶۰ تن تولید داریم و به شرکت پاک عرضه می کنیم. علت هم تامین نهاده های دامی، فرسودگی دستگاه ها و عدم تامین منابع از سوی دستگاه های مسئول است. چرا باید دامدار دغدغه خرید لودر کارکرده یک میلیاردتومانی داشته باشد؟ چرا باید با تراکتورهای دهه ۶۰ کار کنیم؟ مگر ما در تولید تراکتور خودکفا نیستیم؟ ما برای شیردوشی به دستگاه های «لاینر» نیاز داریم که به پستان گاو وصل شده و شیردوشی انجام می شود. اگر این دستگاه خراب یا ایرادی در آن باشد این پستان که سرمایه دامدار است بیمار شده و مجبور به ذبح گاو خواهیم بود اما دسترسی ما به لاینرهای انگلیسی ممکن نیست و ایرانی ها هم جواب نمی دهند.

آنها اواخر سال ۱۳۹۲ را سال خوبی برای دامداران عنوان کردند چون نهاده های دامی با قیمت مناسب توزیع شد اما پس از آن مشکلات روز به روز بیشتر شد. نکته قابل تامل این بود که برخی شرکت های صوری بدون داشتن یک راس گاو نهاده ها را با ارز دولتی از آن خود کرده و در بازار آزاد می فروشند و دامدار مجبور است تامین کند.

یکی از نکات قابل تاملی که آقای صابری گفتند این بود که متولی کشاورزی کشور که دامداری را هم زیر چتر مدیریتی خود دارد باید بر نحوه کشت و دام همزمان مدیریت واحد داشته باشد تا به جای علوفه و جو کشاورز بادمجان و هندوانه کشت نکند و آخرش هم مجبور شوند جلوی دوربین ها همه را امحا کنند.

خانواده صابری معتقد بودند که اگر یارانه شیر برداشته شود تکلیف همه روشن می شود و مدیریت برنهاده های دامی، توزیع و قیمت شیر شفاف تر و بی واسطه خواهد شد.

حاج احسان الله خان می گفت که یک سوره قرآن به نام «گاو» است و در تعالیم دینی ما تاکید شده تا پاکیزه با حیوانی مانند گاو برخورد کنیم که تمام وجود این حیوان برای مصرف آدمی استفاده می شود. پس ما هر روز در حال عبادت هستیم و با عشق کار می کنیم. فرزند حاجی گفت: اگر ۵ سال قبل گاوها را می فروختیم و دلار و زمین می خریدیم قطعا پولمان ۳ تا ۴ برابر بود اما اعتقاد بر این داریم که شغلمان شریف و برای هموطنان ما لازم و ضروری است.

خانواده صابری نقدی هم بر رسانه ملی و برخی چهره ها داشتند و گفتند: وقتی آقایی در صدا و سیما به مردم می گوید شیر نخورید تا کرونا کمتر مبتلا شوید نمی داند فقط در همین شرکت ۴ روز شیرگاوها را دور ریختیم چون مشتری نبود.

گردش مالی شرکت حاج احسان الله سالانه حدود ۴۵ میلیارد تومان است که بیشتر این پول برای خرید و فروش نهاده و شیر است اما به تازگی برای این گردش حساب مالیت وضع کرده اند در حالی که دامداری ها از مالیت معافند.

آنچه من از این شرکت و خدماتش و حاج احسان الله و فرزندانش دیدم فقط زحمت، تلاش و عشق بود. گفتند آنها ساخت و ساز غیرمجاز در سطح دامداری داشتند؟ وقتی به آنجا رفتم دیدم مجوز ساخت ۵۰۰۰ متر بنا دارند که به دلیل مشکلات مالی موفق به ساخت نشدند. اصلا حتی آنها ساختمانی هم برای توسعه کارشان بنا کنند باید در ردیف اول برخورد قراربگیرند؟ آن وقت این همه ویلاسازی و تصرف اراضی توسط مسئولان و یقه سفیدها در آبسرد و دماوند و لواسانات رخ داد موردی نبود؟

نکته ای که حاج احسان الله قبل از آغاز مصاحبه به من زد کمی درد داشت و من چند ساعتی گیج بودم. طول کشید خودم را پیدا کردم. گفت: «بوی ۲۲ بهمن می آید و شما خبرنگاران به دنبال کارآفرینان و شرکت هایی که با زحمت کار می کنند می روید»

هرچند من برای ۲۲ بهمن آنجا نرفتم و این مصاحبه فقط نشان دادن ظرفیت های شهرستان ری و درد و دل تولیدکنندگان بود اما در کل حرف درستی بود و من پاسخی نداشتم.

خداکند چشمان همیشه بسته برخی از مسئولان این گزارش را بخوانند تا دغدغه ها و مشکلات این صنف زحمتکش برطرف شود. پیشنهاد می کنم آقای رئیس جمهور یا وزیرجهادکشاورزی، محمدباقرقالیباف، مسئولان عالی قضایی و حتی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام فقط برای چند ساعت آن هم در دفتر مدیریت دامداری کار کنند … همین کافی است. آن وقت می توانند بهتر برای تولید و دامداری کشور تصمیم بگیرند.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false