رای دادن حق است یا تکلیف! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ ماهرخ افشار: پذیرش ریاست بر قوه مجریه علاوه بر داشتن شرایط منطبق با قانون، نیازمند برخورداری از حداقل‌هایی چون تخصص در مدیریت، سابقه کار اجرایی  و کاریزما است و به همین دلیل انتخاب مردم متفاوت است .

 هر کدام از رای دهندگان که رای آنها می‌تواند تاثیر گذار باشد، با توجه به سطح زندگی خود تصمیم به انتخاب یک نفر را می گیرند.

در واقع یک شهروند با سطح زندگی متوسط معتقد است کسی می‌تواند موفق عمل کند که زمینه دسترسي به حداقل های زندگی برای شهروندان فراهم کند. اما یک طبقه پر درآمد در کنار این مطلب که بر ضرورت تامین شاخص هایی برای افراد متوسط جامعه تاکید می‌کنند، پیشرفت اقتصادی و موقعیت اجتماعی خودشان مدنظر قرار می‌دهند و به فردی رای میدهند که مانع بر سر راهشان نباشد.

در کنار شهروندانی که رای می‌دهند، شهروندانی را داریم که رای نمی‌دهند، زمانی که دیدم در جامعه برخی از مردم برای رای دادن به یک برنامه در شبکه ماهواره‌ای از دوستان و اقوام خود تلفن همراه می‌گیرند تا رای دهند و خواننده مورد علاقه خود را انتخاب کنند ولی برای موضوع به این مهمی که با سرنوشت کشور مرتبط هست و هم بر سیاست داخلی و سیاست خارجی تاثیر گذار است بی تفاوت هستند و به راحتی عنوان می‌کنند رای نمی‌دهیم؛ بسیار متعجب شدم!

مخاطب من در این نوشتار کسانی هستند که می‌گویند رای دادن حق است و ما نمی‌خواهیم از این حق استفاده کنیم .

اکنون این موضوع مطرح می‌شود که رای دادن حق است یا تکلیف؟

در پاسخ به این سوال به عنوان یک شهروند به چند نکته اشاره می‌کنم، انتخابات بعنوان مهم‌ترین عرصه حضور مردم در صحنه تصمیم گیری برای تعیین سرنوشت خویش در جوامع مردم سالار شناخته می‌شود، در نتیجه، انتخاب کاندیدای مورد نیاز برای تصدی مسئولیت‌ها اهمیتی معادل تعیین آینده یک نظام و مملکت را دارد.

اما مسئله مورد بحث این است که آیا رای دادن و شرکت در انتخابات حق مردم است یا تکلیف آنان و این در حالی است که مفهوم حق «اختیار» و در مفهوم تکلیف «الزام و اجبار» نهفته است.

اگر رای دادن و شرکت در انتخابات حق مردم باشد، فرد می تواند از این حق خویش صرف نظر کند و رای ندهد و در مقابل اگر رای دادن تکلیف باشد، همه واجدین شرایط، مکلف و موظف به رای دادن هستند و نمی توانند از آن سرپیچی کنند.

حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، بارها ضمن تاکید بر تکلیف بودن شرکت در انتخابات، نتیجه حضور مردم را حفظ نظام جمهوری اسلامی از تهدیدهای دشمنان دانسته اند و با توجه به اینکه حفظ نظام اسلامی طبق دیدگاه ایشان از اوجب واجبات است در نتیجه می توان دریافت که حضور در انتخابات و شرکت در آن نه تنها یک وظیفه اجتماعی است بلکه از واجبات دینی و شرعی هم به حساب می آید.

بنابراین نمی‌توان ملتزم شد که در جامعه همه دارای حقوق باشند، اما افراد حاضر در آن ملزم به رعایت حقوق یکدیگر نباشند. اثبات هرگونه حقی برای فرد در جامعه برای دیگران تکلیفی ایجاد می‌کند.

بر همین مبنا ضمن تاکید بر حق افراد برای شرکت دز انتخابات باید گفت که اگر چه رای دادن برای تک تک افراد بعنوان حقی شمرده میشود، اما با در نظر گرفتن جایگاه افراد در یک نظام اسلامی، حضور در انتخابات به لحاظ ارتباط این حق با حقوق دیگران و نیز از جهت حفظ نظا م اسلامی از خطرات و تهدیدات، در عین یک تکلیف و وظیفه نیز قلمداد میشود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با معلمان فرمودند اگر می‌خواهید نظام جمهوری اسلامی اقتدار خودش را در چشم جهانیان  «چه دشمن و چه دوست» حفظ کند باید در انتخابت شرکت کنیم، شرکت در انتخابات حفظ اقتدار و مصونیت کشور است، مهم نیست به چه کسی رای می‌دهیم  مهم این است که همه بیاین و باشند.   نشان بدهند که حاضر هستند از اسلام و جمهوری اسلامی دفاع کنند.

پس همه با هم با هر تفکر و عقیده‌ای در انتخابات شرکت می‌کنیم.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false