رافع: «هلال احمر» با سنت وقف احیا شد/ وقف باید وارد حوزه تربیتی شود - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

فرحناز رافع در گفتگو با الهام مرادی خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر درباره نقش زنان در فرهنگ وقف گفت: وقف بارزه کارهای نیکوکارانه و خیرخواهانه ایی است که انسان های وارسته به آن گرایش دارند زنان هم بعنوان قطب مهمی از جوامع انسانی از این سنت حسنه دور نبودند بلکه می توان زنان را بعنوان موثرترین عامل در ترویج  فعالیت های نیکوکارانه شمرد. زنان به همان مثابه که بر امورات هر جامعه ای تاثیر گذار هستند و همچنان که در عرصه فرهنگ، اقتصاد  و مسائل اجتماعی فعالند  و بر  سلامت روحی و روانی اجتماع اثر می گذارند به همان میزان در ترویج فعالیت های خیر سهیم هستند برای همین ملاحظه می کنیم که قطب عظیمی از خیرین و واقفین را جامعه زنان تشکیل می دهد.

وی در ارتباط با نقش فرهنگ وقف در زنان افزود: بارزترین وقف هایی که جامعه زنان را تحت تاثیر قرار داده و به نوعی برای آنان از اهمیت بیشتری برخوردار است را می توان در قالب موقوفات منقول و غیر منقول اعم از مدرسه سازی در مناطق محروم کشور، ساخت  و تجهیز مراکز سلامت محور، ساخت و تجهیز مراکز علمی و تربیتی اعم از دانشگاه ها و پژوهشکدها، تاسیس و راه اندازی کتابخانه و فرهنگسراها و … را که از شاکله ماندگاری بیشتری برخوردار است مشاهده کرد، نمونه بارز آن را می توان در ساخت و وقف مراکز درمانی و بیمارستانی و مدارس و مراکز دانشگاهی متعددی یافت که زنان بانی و واقف آنان بوده اند.

رافع درباره تاثیر وقف در سازمان هلال احمر گفت: شاید به صراحت می توان ادعا کرد که عمده ترین دارایی های سازمان هلال احمر در بدو تشکیل و تاسیس آن ناشی از سنت حسنه وقف شکل گرفت به نوعی که جمعیت هلال احمر در پرتو موقوفات خیرین که غالبیتی از آنان را زنان نیکوکار تشکیل می دادند توانست خدمات شایسته ایرا در عرصه های مختلف سلامتو امور فرهنگی در کشور بگستراند، تاسیس و راه اندازی مراکز درمانی متعدد، شیرخواره گاهها، مراکز نگهداری و حضانت کودکان بی سرپرست، از اولین اقداماتی بود که جمعیت هلال احمر در بدو شکل گیری در سایهتوجه و مشارکت خیرین در قالب وقف صورت داد و در این رابطه می توان به مرکز مجتمع داروئی درمانی جمعیت هلال احمر که در راستای نیت خیرخواهانه واقف آن “خانم پری آگاهی آرش” و با سرمایه گذاری جمعیت ایجاد گردید اشاره کرد.

از این رو وقف یکی از موثرترین بارزه های شکل گیری و بسط فعالیت های جمعیت هلال احمر به شمار می آید و به همان میزان جمعیت هلال احمر با تکیه بر موقوفات خیرخواهانه خیرین خود خدمات ارزنده ای را در عرصه های مختلف بخصوص عرصه امداد و نجات و فعالیت های سلامت محور در قالب بسط و گسترش پایگاههای امدادی و مراکز درمانی خود ارائه داده است در همین راستاجذب و توسعه موقوفات از مهمترین اقدامات جمعیت هلال احمر به شمار می آید. به گونه ای که این جمعیت همواره کوشیده است با بسط و گسترش دامنه جذب موقوفاتخدمت را به مردم هدیه کند.

رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر درباره نقش این سازمان در ترویج فرهنگ وقف گفت: از آنجاییکه وقف بر رویکردهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سلامت  انسانها می تواند تاثیر گذار باشد به همین مثابه اهداف خیرخواهانه جمعیت هلال احمر در راستای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسانها، حمایت از زندگی و سلامت انسانها و تلاش و کوشش برای بسط و گسترش صلح و دوستی می تواند با بهره مندی از نیات خیرخواهانه واقفین تجلی پیدا می کند همچنان که تا کنون این اهداف انسان دوستانه در پرتو مشارکت های واقفین نیکوکار خدمات شایسته ایی را به منصه ظهور گذاره است.

اعتمادسازی و شفاف سازی، اطلاع رسانی از روند بهره برداری از موقوفات، بیان اثرگذاری و ثبت دستاوردهای موقوفات و تکریم و تجلیل واقفین از شاخص هایی است که می تواند خیرین واقف و عامه مردم کشورمان را در بسط و توسعه و گسترش فرهنگ وقف تشویق کند از این رو جمعیت می تواند با بکارگیری مشوق های لازم این فرهنگ حسنه را ترویج دهد.

کودکان آینده هر جامعه ایی را آنگونه می سازند که یاد گرفته اند لذا هر آئینه که مادران جامعه بتوانند فرهنگ بخشش و نیکوکاری را هر چند بسیار بدیهی و آسان به کودکان خود یاد دهندبه همان میزان بر فرهنگ اجتماع آینده تاثیر گذارده اند. آموزش کودکان نقش بسزایی در ترویج امورات خیر و علی الخصوص وقف می تواند ایفاء کندو هر چقدر بتوانیم این سنت حسنه را از رده های سنیپایین تر بین اقشار اجتماع ترویج دهیم آیندگان از رفاه اجتماعی بیشتری برخوردار خواهند بود چرا که رفاه اجتماعی مبتنی بر عدالت اجتماعی است و بخشش و نیکوکاری یکی از ارکان عدالت اجتماعی به حساب می آید.

فرحناز رافع در پیشنهاد به خبرین و سرمایه داران گفت: مقدمتاً باید عرض کنم سنت دیرینه و و خیر اندیشانه وقف  از ارکان مهم اجتماع، اقتصاد و دین به شمار می آید که دین مبین اسلام  آن را در  مسیر روشن و منطقی هدف دار و مترقی قرار داده است. وقف با انگیزه کاری و دگر اندیشی سابقه پر باری در تاریخ جوامع بشر داشته است. رویکرد انسان در این امر ریشه در میل او به ماندگاری و جاودانگی دارد در قرآن کریم به صورت کلی بر عمل خیر  تاکیدات فراوانی شده است که می توان سنت حسنه وقف را از مصادیق بارز کارهای خیر به شمار آورد وقف صدقه جاریه ای است که از انسان به جا می ماند و الی الابد به واقف، خیر می رساند. انسانهای هوشیار ضمن اینکه بخشی از دارایی خود را برای فرزندان باقی می گذارند، از بهره خویش از اموال خود نیز غافل نمی مانند و بخشی از آن را صرف سعادت ابدی و ذخیره اخروی خود می کنند.

از این رو توصیه خاص من به همه اقشار اجتماع اعم از زن و مرد و خاصتاً زنان نیکوکار جامعه اسلامی ترویج فرهنگ وقف در همه ابعاد  آن  اعم از منقول و غیر منقول  و صلح و هبه است. به گونه ای که هر یک از اقشار جامعه بتوانیم در این عرصه شرکت کنیم. اگر چه  یک تنه نتوانیم بنای خیرخواهانه ایی را وقف کنیم ولی با همدلی و همکاری و تشکیل هسته های اجتماعی نیکوکارانه می توانیم در کنار هم وقفی را به یادگار بگذاریم.

وی اقبال مردم نسبت به این سنت حسنه در حوزه بهداشتی و اجتماعی گفت: باید خاطر نشان کنم که بسیاری از مشکلاتی که در زمینه های مختلف گریبانگیر مردم و جوامع است تنها به وسیله دولت و دستگاههای اجرایی دولت قابل حل نبوده  بلکه مشارکت و همدلی مردم قادر به حل مشکلات و توسعه آن جامعه خواهد بود.

وقف بعنوان یک نهاد پویا می تواند وسیله ای برای حل مشکلات قابل توجهی در جامعه تلقی شود لذا  اثرات و کار کرد های مختلف آن را از جمله در اقتصاد فرهنگ و اجتماع باید شناخت و اموال و دارایی های افراد نیکوکار را داوطلبانه در جهت آن بکار بست. فرهنگ والای اسلامی ایرانی مردم عزیز کشورمان  همواره در همه عرصه ها علی الخصوص ترویج امور خیر چاره ساز بوده است در این رابطه  باید اثرگذارترین بارزه های فرهنگی و دینی  را که توانسته است در حوزه های فرهنگی، بهداشتی و اجتماعی در جامعه نمود و ماندگاری بیشتری داشته است ناشی از وقف و نیات خیرخواهانه مربوط به  آن  دانست چرا که  در پرتو وقف تا کنون اقدامات بزرگی توسط واقفین گرانقدر در کشورمان صورت گرفته است  و نباید از تاثیر گذاری آن بر روند زندگی مردم غافل بود. این امر همه ناشی از استقبال شگرف عامه مردم از این فرهنگ متعالی بوده است.

خبر روز را با جامعه خبر بخوانید. /

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false