دیپلماسی ژنرال ها - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ سید هادی کسایی زاده: ترامپ برجام را پاره می کند. کار دولت ایران سخت تر می شود و باید حسن روحانی و چند نفر از همراهانی که برای او باقی مانده اند از این چالش بزرگ عبور کنند. مقام معظم رهبری به دولت دلگرمی می دهد و می گویند نترسید و حتی به اروپایی ها هم اعتماد نکنید مگر اینکه تضمین دهند. رهبری و دولت مصمم هستند تا مشکلی برای توسعه کشور و وضعیت اقتصادی شهروندان رخ ندهد اما گروهی از منتقدان دولت مثل حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان و مهرداد بذرپاش مدیرمسئول روزنامه وطن امروز همراه با اصولگرایانی که از دولت حسن روحانی و باخت های انتخاباتی که داشتند کینه دارند تخم یاس و نا امیدی را از طریق رسانه هایی که مشخص نیست با چه پولی و چه منابعی تامین می شود در مردم پرورش می دهند.  

آنها پس از امضای برجام تیتر هیچ و تقریبا هیچ را تیتر رسانه های خود کردند و چه بسا شاید از نتیجه آن باخبر بودند؟ خدا می داند …

شاید باید گفت دولت در این میان تنها شده و باید بار برجام را به تنهایی به دوش بکشد. خبری از اتحاد نیست و همچنان بازی موش و گربه اصولگرایی و اصلاح طلبی ادامه دارد. البته در این میان بازی های کودکانه شورای شهر پنجم و چالش های انتخاب شهردار تهران هم بهانه ای را برای سیاسی تر شدن فضای کشور داد.

با این حال همیشه دیپلماسی راهکار درستی برای توسعه و روابط کشورها بوده است. ارتباط ایران با روسیه و ترکیه و سوریه و چین و تعاملات با آسیا و همچنین حذف دلار از معاملات ایران نخستین گام برای التیام این شوک بوده است.  

*انتظاری بیهوده از فارس و تسنیم و جوان

محمدجواد ظریف و همراهانش از سوی نظام و دولت برای مذاکرات فوری با طرف اروپایی یعنی ۵ بدون یک سفرکردند تا تضمین های لازم را برای ادامه برجام بگیرند اما حمله منتقدان دولت وضعیت اقتصاد داخل را دچار مشکل کرده است. سیاسیون با لیدرهای اقتصادی و موج پراکنی گرانی مسکن و دلار و حتی مایحتاج عمومی را برای روحانی و مردم هدیه کردند تا دولت را منفعل نشان دهند. حتی از رسانه هایی مانند خبرگزاری تسنیم و خبرگزاری فارس و روزنامه جوان انتظار می رفت که در این شرایط خاص همراه دولت و مردم باشد و امید را در جامعه رواج دهند. اما ناگهان سردار غیب پرور رئیس بسیج می گوید: دیپلماسی به پایان رسیده است!  

*راهکار دیپلماسی نظامی

در این شرایط حساس دیپلماسی نظامی راهکاری همیارانه با دیپلماسی سیاسی را آغاز کرد. نشست فرماندهان عالی‌رتبه نظامی‌ کشور با همتایان خارجی برای حل مسائل منطقه ای و بین المللی از سوی چهره های جهادی نظام قابل تحسین بود. سردار محمدحسین باقری رئیس ستاد نیروهای مسلح و امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از سال گذشته ورود جدی به عرصه دیپلماسی نظامی داشتند.

آنها رایزنی‌های فشرده‌ای را درباره گسترش دامنه مناسبات و همکاری های نظامی در حوزه آموزشی، فنی، دفاعی و تسلیحاتی با همتایان خارجی خود پیگیری کردند. سردار باقری به ترکیه، سوریه و روسیه و امیر سرتیپ حاتمی به عراق و روسیه سفر کردند، همچنین در تهران نیز میزبان فرماندهان عالی نظامی دیگر کشورها همچون رئیس ستاد ارتش پاکستان بودند. در هفته ای که گذشت هم این دو مقام عالی رتبه نظامی با فرمانده ارتش بولیوی و وزیر دفاع افغانستان به گفتگو نشستند.

هرچند هنوز نتیجه مذاکرات و دیپلماسی های نظامی رسانه ای نشده اما تدبیر مقام معظم رهبری بعنوان رهبری عالم و راهبری آگاه برای جامعه اسلامی به خوبی مشاهده می شود. حالا باید دید دیپلماسی نظامی و دیپلماسی سیاسی که به طور موازی برای توسعه کشور پیش می روند چه موفقیتی را همراه خواهد داشت. اما آنچه شاید برای جامعه اسلامی ایرانی ما قابل تاسف است بچه بازی های سیاسی برای رسیدن به قدرت است.

متاسفانه در سالهای اخیر دیگر قدرت طمع سیاسون را سیراب نمی کند بلکه آنها بیشتر به دنبال ثروت هستند. فرقی هم ندارد اصولگرا باشند یا اصلاح طلب نام هر کدام جداگانه در لیست حقوق های نجومی و املاک نجومی دیده می شود. در هر دو جناح هم مفسد اقتصادی داشتیم و هم دوتابعیتی و مدیرانی که در بالاترین درجات مدیریتی بودند که یا در زندان هستند و یا فرار کردند. این بزرگترین آفت و آسیب در جامعه کنونی ماست. همین طمع ها و خودخواهی های سیاسی و شخصی موجب می شود تا در بحران ها و شرایط حساس کشور بسیاری از مدیران سکوت کنند.

 

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید. /

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false