دورخیز فرش دستباف ایران برای رتبه نخست صادرات جهان| رافع: برنامه تدوین شد؛ انتظار همراهی داریم - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
دورخیز فرش دستباف ایران برای رتبه نخست صادرات جهان| رافع: برنامه تدوین شد؛ انتظار همراهی داریم

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به تازگی گزارشی را به نقل از پایگاه Trade Map منتشر کرده که در آن آمده است: ارزش صادرات جهانی فرش دستباف در سال 2019 حدود 828 میلیون دلار برآورد شده که سهم ایران از این بازار فقط 73 میلیون دلار بوده و پس از کشورهای هند و پاکستان در رتبه سوم قرارگرفته است.
این در حالی است که هفته گذشته فرح ناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران اعلام کرد: وضعیت صادرات فرش در جهان خوب نیست و فقط به ایران محدود نمی شود. گفته های رافع در حالی است که سایت شرکت سهامی فرش ایران با اقتباس به یک سایت مرجع و بین المللی گفته است که صادرات فرش دستباف جهان در سال 2018 بیش از 324 میلیون دلار بوده و با مقایسه با سال 2019 باکاهش 40 درصدی همراه بوده است. در این آمار آمده است که ایران با 238 میلیون دلار صادرات فرش دستباف در سال 2018 چرا با کاهش 70 درصدی به عدد 73 میلیون دلار رسیده است؟
بر اساس این گزارش مطالعه و بررسی آمارها در حوزه فرش دستباف نقشه راه دقیق تری را برای برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت در ستاد فرماندهی فرش دستباف کشور ایجاد می کند. هرچند که سایت Trade Map در سال 2018 به‌اشتباه، کشور مصر را دومین صادرکننده بزرگ فرش دستباف جهان معرفی کرد و در گزارش 2019 خود اصلاح کرد اما نباید کشورهای رتبه چهارم تا دهم را فراموش کنیم و باید بر اساس برنامه ریزی و نقشه راهی که به تازگی طراحی و تدوین شده برای توسعه و ارتقای جایگاه فرش دستباف ایرانی حرکت کنیم.
فرح ناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران که فقط 100 روز است که بر جایگاه ریاست مرکز تکیه زده گزارش عملکرد 90 روزه خود را رسما در نخستین جلسه شورای راهبری و پایش هنر-صنعت فرش دستباف ایران ارائه کرد و گفته است: 15 برنامه عملیاتی در 40 پروژه تعریف کردیم که مهمترین آن توسعه بازار و توسعه صادرات غیرنفتی (فرش دستباف) است. رافع معتقد است که بخش خصوصی مهره اصلی تحول در بازار فرش ایران خواهد بود و می گوید: از ایجاد شتاب دهنده های تخصصی در حوزه فرش دستباف تا ایجاد پایانه صادراتی و نمایشگاه های دائمی در اوراسیا را در دستور کار داریم و هر اقدامی که موجب ارتقاء جایگاه صادرات فرش ایران در جهان باشد انجام می دهیم.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفته است: در این مسیر نقدهای زیادی بر ما خواهد شد چون قطار در حال حرکت هستیم و هیچ فردی به قطار ایستاده سنگ پرتاب نمی کند. با این حال مشتاقانه نقدها را می پذیریم حتی اگر درست باشد. وی خطاب به خبرنگاران، منتقدان و رسانه ها گفت: وقتی رسانه و خبرنگاری در حوزه فرش دستباف دغدغه اش توسعه این هنر-صنعت باشد یعنی همگی در یک مسیر، با یک هدف و در یک کشتی در حال حرکت هستیم. هدف اصلی ما بهبود صنعت فرش دستباف و بهبود وضعیت اقتصادی بازار و مردم است. از اتحادیه ها، شرکت ها، صنایع، رسانه و خبرنگاران می خواهم برنامه مرکز ملی فرش را در دست داشته باشند و بر اساس آن کنشگری کنند و اگر در هرکدام از بخش ها توانایی همیاری و همراهی داشتند استقبال می کنیم و آنها تشویق می شوند.
رافع می گوید: مشکل ما عدد و رتبه پاکستان و هند نیست بلکه مشکل فعلا خودمان هستیم که باید حرکت کنیم. باید  ایده و خلاقیت و راه کارهای جدیدی را در تولید و بازاریابی فرش دستباف تعریف کنیم. وقتی موتور حرکت تولید تقویت شد آن وقت رنکینگ جهانی فرش دستباف به جایگاه اصلی خود باز می گردد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false