دنیا این «زن» را فراموش نمی کند! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
دنیا این «زن» را فراموش نمی کند!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر،  پس از شیوع عالمگیر ویروس کرونا و تبدیل اپیدمی به یک بحران جهانی، عملکرد کشورهایی که زنان رهبری آنها را بر عهده دارند، نشانگر موفقیت دست کم نسبی آنها در مواجهه با بزرگ‌ ترین بحران سلامت صد سال گذشته است.
بسیاری از رسانه‌ ها با بررسی عملکرد رهبران تایوان، آلمان، نیوزیلند، ایسلند، فنلاند، دانمارک و نروژ دریافته اند رویکرد رهبران زن، فاکتوری از توانایی دولت ‌ها و نهادهای ملی برای مبارزه با این بیماری و چالش ‌های بی‌ شمار ناشی از آن بوده است.
یکی از زنانی که در این زمینه موفق عمل کرده است، رئیس جمهور تایوان است. به همین مناسبت جا دارد «تسای اینگ-وِن» اولین رئیس جمهور زن در تاریخ تایوان را بیشتر بشناسیم:
«تسای اینگ-ون» (蔡英文) در 31 اوت سال 1956 در بیمارستان «یادبود ماکی» در منطقه «ژونگشان»، تایپه، تایوان متولد شد. او کوچکترین فرزند خانواده بود و 10 خواهر و برادر داشت.
پدر او تاجری بود که یک تعمیرگاه خودرو داشت و مادرش خانه دار بود. نام او با روش نامگذاری شجره نامه ای انتخاب شد.
او در دوره دبیرستان، در دبیرستان دخترانه شهرداری تایپه تحصیل کرد. او به دستور پدرش در رشته حقوق تحصیل کرد و پس از فارغ التحصیل شدن در دانشکده حقوق دانشگاه ملی تایوان در سال 1978 ، تسای در سال 1980 در دانشکده حقوق در دانشکده حقوق دانشگاه کرنل فوق لیسانس و سپس در دانشکده اقتصاد لندن در سال 1984 در رشته حقوق دکترا گرفت.
او به محض بازگشت به تایوان در دانشکده حقوق دانشگاه «سوچو» و دانشگاه ملی «چنگچی» که هر دو در تایپه است، حقوق تدریس کرد.
او همچنین به استخدام کمیسیون تجارت عادلانه و کمیسیون کپی رایت درآمد. او همچنین به عنوان مشاور در شورای امور سرزمینی و شورای امنیت ملی خدمت کرد و تیم پیش نویس را در رابطه با اساسنامه روابط حاکم بر هنگ کنگ و ماکائو رهبری کرد.
تسای در سال 2000 به ریاست شورای امور سرزمینی منصوب شد. با توجه به اعتقادات عمیق وی مبنی بر حفظ همدردی های پان گرین، تسای در سال 2004 به حزب پیشروی دموکرات (حزب دموکراتیک مترقی) پیوست. وی متعاقباً توسط این حزب به عنوان کاندیدا در انتخابات سال 2004 معرفی شد و به عنوان قانونگذار کل این حزب انتخاب شد.
در 26 ژانویه 2006 ، تسای به سمت معاونت نخست وزیر منصوب شد. وی همزمان به عنوان رئیس کمیسیون حمایت از مصرف کننده خدمت می کرد.
در 17 مه 2007 تسای به همراه بقیه کابینه نخست وزیر «سو تسنگ چانگ» استعفا دادند تا راه را برای نخست وزیر بعدی «چانگ چون هسیونگ» و کابینه وی باز کنند. نخست وزیر چانگ، «یو آی-جن» دبیرکل دفتر ریاست جمهوری را به جای تسای معاونش کرد. او سپس به عنوان رئیس شرکت بیوتکنولوژی مستقر در تایوان (TaiMedBiologics) مشغول به کار شد. حزب حاکم تسای را متهم کرد که در زمان تصدی معاونت نخست وزیر قراردادهای دولتی را به این شرکت بیوتکنولوژی می برده اما بعدا او از همه تخلفات تبرئه شد.
در 19 مه 2008 تسای به عنوان رئیس حزب دموکراتیک مترقی انتخاب شد. او اولین زنی بود که ریاست یک حزب بزرگ سیاسی تایوانی را برعهده داشت.
ریاست حزب دموکراتیک مترقی (دوره اول: 2008 تا 2012)
تسای در 20 مه 2008 یعنی در همان روز که «ما یینگ جئو» به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کرد، کارش را آغاز کرد. وی گفت که حزب دموکراتیک مترقی بر تعمیق جنبش بومی سازی تایوانی ضمن دفاع از عدالت اجتماعی تلاش خواهد کرد. او از «ما» به دلیل اینکه اشاره ای به حاکمیت و امنیت ملی تایوان نکرده، انتقاد کرد.
تسای موضع رئیس جمهور را در مورد وضعیت حاکمیت تایوان زیر سوال برد. «ما» هم تسای را یک افراط گرا خواند.
پس از اذعان «چن شوی -بیان» رئیس پیشین حزب مبنی بر انتقال بودجه مبارزات انتخاباتی گذشته به خارج از کشور، تسای از عموم عذرخواهی کرد و همچنین گفت که حزب دموکراتیک مترقی سعی نخواهد کرد تا اعمال بد چن را لاپوشانی کند.
«کمیسیون دولت پاک» برای بررسی فساد در حزب دموکراتیک مترقی تشکیل شد.
در 25 آوریل 2010، تسای در یک مناظره تلویزیونی علیه رئیس جمهور و رئیس حزب حاکم کومینتانگ با محور توافق نامه تجارت پیشنهادی شرکت کرد. در حالی که رئیس جمهور ما معتقد بود که این توافق نامه صادرات تایوان به سرزمین اصلی چین را افزایش می دهد و نرخ بیکاری را پایین می آورد، تسای گفت که بازار تایوان را وادار می کند تا برای صادرات ارزان چینی ها باز شود.
تحت رهبری تسای، به همراه برخی از سیاست های نامناسب حزب حاکم کومینتانگ، حزب دموکراتیک مترقی پس از شکست های بزرگ سال های 2006 تا 2008 در انتخابات سال 2009 دوباره به قدرت رسید. او در سال 2010  دوباره به عنوان رئیس حزب دموکراتیک مترقی انتخاب شد.
تسای در ماه مه 2010 اظهارات ضد و نقیضی را بیان کرد که ادعا می کرد جمهوری چین «یک دولت در تبعید» غیر بومی تایوان است ؛ با این حال در 8 اکتبر 2011 اظهارات خود را تغییر داد و اظهار داشت: «جمهوری چین تایوان است ، تایوان جمهوری چین است، و دولت فعلی چین دیگر تحت فرمان یک قدرت سیاسی غیر بومی اداره نمی شود.»
تسای پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2012 از ریاست حزب دموکراتیک مترقی استعفا داد.
دوره دوم: 2014 تا 2018
در 15 مارس 2014، تسای اعلام کرد که وی بار دیگر به عنوان رئیس حزب دموکراتیک مترقی فعالیت خواهد کرد. او یک پیروزی تاریخی در انتخابات محلی که در 29 نوامبر 2014 برگزار شد، بدست آورد که در آن، رهبری حزب بر 13 شهرداری و ایالت تایوان از 22 مورد تضمین شد.
پیروزی خیره کننده حزب دموکراتیک مترقی در انتخابات، موقعیت تسای را در درون حزب تقویت کرد و وی را به عنوان پیشکسوت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 قرار داد.
وی دومین پیشنهاد خود برای ریاست جمهوری را در 15 فوریه 2015 اعلام کرد. در شانزدهم ژانویه سال 2016 ، وی با کسب 56.12٪ آرا توانست رقیب خود «اریک چو» را که 31.07٪ آرا را بدست آورده بود، شکست دهد.
این انتخابات چند ماه پس از مذاکرات تاریخی بین رهبران چین و تایوان برگزار ‌شد؛ مذاکراتی که منجر به امضای یک رشته معاهده در زمینه‌ های تجاری، حمل و نقل و تبادلات شد.
در 24 نوامبر 2018 وی به عنوان رهبر حزب دموکراتیک مترقی استعفا داد و از استعفای نخست وزیر «ویلیام لی» پس از یک شکست بزرگ در انتخابات محلی، جلوگیری کرد.
نخستین رئیس جمهور زن تایوان
تسای نخستین رئیس جمهور زن تایوان محسوب می شود. حزب متبوع وی اصلی ترین حزب اپوزیسیون به شمار می آمد. این حزب مخالف سیاست های دولت وقت در زمینه ایجاد روابط با چین بود. کاندیدای حزب حاکم کومینتانگ با پذیرش شکست در این دور از انتخابات اعلام کرده این حزب به اندازه کافی تلاش نکرده و رای دهندگان را ناامید ساخته است.
تسای در سخنرانی پیروزی خود وعده داد که از مناسبات موجود بین تایوان و چین پاسداری کند. او تاکید کرد که پکن نیز باید نظام دموکراسی در تایوان را محترم بشمارد. تسای از آمریکا و ژاپن برای حمایتشان تشکر کرد و تاکید کرد که تایوان به ایجاد صلح و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.
به قدرت رسیدن حزب اپوزیسیون باعث بروز تنش هایی در روابط میان تایپه و پکن شد. زیرا تسای «سیاست یک چین واحد» را به رسمیت نمی ‌شناسد.
جمهوری چین هم ‌اکنون علاوه بر جزیره تایوان بر جزیره‌ های «پنگو، کینمن، ماتسو» و تعدادی دیگر از جزایر کوچک دریای زرد اعمال حاکمیت می‌ کند و خود را حکومت قانونی سرزمین اصلی چین، مغولستان بیرونی (جمهوری مغولستان)، تووا (جمهوری تووا در فدراسیون روسیه) و مناطقی از قزاقستان و میانمار که حاکمیت آنها از سوی جمهوری خلق چین به رسمیت شناخته شده است، می ‌داند. هر چند از ابتدای دهه 1990 ادعاهای این دولت نسبت به سرزمین اصلی چین کمتر مطرح می ‌شود اما این دولت هرگز موضع رسمی خود را در این خصوص تغییر نداده است.
تسای در 19 فوریه 2019 در مصاحبه با سی ان ان گفت که برای انتخابات 2020 مجددا کاندید خواهد شد.
او در انتخابات مقدماتی حزب دموکراتیک مترقی رقیبش «ویلیام لای» را شکست داد و حزب او را به عنوان کاندیدایش در انتخابات 2020 تعیین کرد.
در نهایت وی موفق شد در ژانویه 2020 بار دیگر با کسب آرای حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری تایوان پیروز شود.
در انتخابات ریاست جمهوری تایوان تسای توانست بیش از 8 میلیون معادل 57.2 درصد از کل آرا را به خود اختصاص دهد. با این حساب تسای که روابط خوبی هم با چین ندارد برای یک دوره چهار ساله دیگر ریاست حکومت تایوان را برعهده خواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به پیروزی تسای در انتخابات تایوان گفت: مساله تایوان یک مساله داخلی است و فارغ از هر گونه تحول در اوضاع این جزیره، این واقعیت که در جهان فقط یک کشور به نام چین وجود دارد و تایوان هم بخشی از آن است تغییر نخواهد کرد.
پیمان تایوان؛ «مداخله جویی گستاخانه» واشنگتن​
امضای «پیمان تایوان» از سوی دونالد ترامپ باعث رویارویی تازه ای در عرصه سیاسی میان پکن و تایپه و واشنگتن شد.
امضای این پیمان توسط رئیس جمهور آمریکا می تواند جایگاه بین المللی تایوان را ارتقا دهد و از دیدگاه پکن «اصل چین واحد» را نقض کند. رسانه های چین،  مسئولان این کشور و نهادهای ذی ربط بی درنگ با انتشار بیانیه هایی به آمریکا نسبت به تلافی کردن این اقدام هشدار دادند.
در کنار وزارت خارجه چین که بیانیه ای شدید اللحن علیه آمریکا صادر کرد مجلس هم بیانیه دیگری منتشر کرد و این پیمان و امضای آن از سوی آمریکا را «مداخله جویی گستاخانه» واشنگتن دانست.
چین، جزیره  تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، بر اساس قانون «اصل چین واحد» بخشی از خاک خود می داند مقام های چین و تایوان در سال 1992 میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.
بر اساس اصل «یک چین» هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند اما از زمانی که «تسای اینگ ون» به عنوان اولین زن تایوانی رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.
موفقیت در مبارزه با کرونا
تایوان به دلیل اقدام زودهنگام اش در مبارزه علیه بیماری کووید19 و داشتن یک سیستم کارآمد صحیح توانسته از گسترش شدید این ویروس جلوگیری کند.تایوان، با اقدامات اولیه همه ‌گیری کرونا را با موفقیت کنترل کرده است. اکنون این کشور برای کمک به اتحادیه اروپا، آمریکا و دیگران، میلیون ‌ها ماسک صورت صادر می ‌کند.
این جمهوری جزیره ای 7 میلیون ماسک را به 11 کشور اروپایی که شدیدا از بحران کرونا متاثر شده اند، صادر می کند. این ماسک ها از جمله به ایتالیا، اسپانیا و آلمان فرستاده می شود. وزارت خارجه تایوان گفته است که دو میلیون ماسک هم به امریکا فرستاده است.
تسای اینگ-ون رئیس جمهور تایوان گفت که تایوان دومین تولیدکننده بزرگ ماسک در جهان است و به زودی روزانه 15 میلیون ماسک جراحی تولید خواهد کرد.
تسای گفت: «ما ماسک های اضافی و دیگر تجهیزات را به متحدین خود و کشورهایی که شدیدا از کووید19 متاثر شده اند کمک می کنیم. این تجهیزات به کارمندان در خطوط مقدم رسانده می شود، کسانی که شبانه روز برای نجات زندگی انسان ها کار می کنند.»
تایوان، دموکراسی تقریبا 24 میلیون نفری – تقریبا با جمعیتی به اندازه جمعیت استرالیا  در ساحل شرقی چین – است. چین تایوان را قلمرو خود می‌ داند و  بنابراین باید نسبت به این همه گیری که منشا آن در سرزمین اصلی چین است، بسیار آسیب ‌پذیر باشد. اما هنگامی که تسای، رئیس جمهور تایوان در دسامبر سال گذشته اخبار ویروس جدید مرموز را در «ووهان» چین شنید، بلافاصله دستور داد تمام هواپیماهایی که از ووهان وارد می‌شوند، مورد بازرسی قرار گیرند.
او سپس یک مرکز فرماندهی اپیدمی راه اندازی کرد و تولید تجهیزات محافظ شخصی مانند ماسک صورت را افزایش داد و تمام پروازها را از سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ و ماکائو را محدود کرد. اقدامات مداخله ای زودهنگام تایوان، شیوع این بیماری را فقط به 395 مورد آلودگی تایید شده و 6 مورد مرگ محدود کرده است.
تایوان با راه اندازی کارزار «تایوان می تواند کمک کند» به تکرر پیشنهاد کرده است که دانش و تجارب خود را در اختیار جهان قرار دهد.
استفاده از تجربیات گسترش مقابله با ویروس سارس در سال 2003، ایجاد فرماندهی واحد و منسجم، تصمیم گیری سریع، وجود زیرساخت هایی چون پرونده الکترونیک و استفاده از ابزار‌های فناورانه برای ردیابی قرنطینه شدگان و مبتلایان از جمله اقداماتی بود که موجب شد تایوان در مقابله با کرونا موفق عمل نماید.
تایوان برای قرنطینه و اطلاع رسانی به مردم علاوه بر برگزاری نشست ‌های خبری، از ابزار‌های فناورانه نیز بهره می ‌برد. یکی از این ابزار‌ها ردیابی افراد توسط داده‌ های مکانی سیم کارت است. اگر کسی از خارج وارد تایوان شود و بعد از انجام آزمایش در صورت منفی بودن از محل ‌هایی که اعلام کرده است دورتر شود، سریعا به وی اطلاع داده شود که از محدوده خارج شده است. همچنین برای افرادی که در قرنطینه خانگی هستند نیز پیامک ‌ارسال می ‌شود. همچنین با استفاده از داده‌ ها مکانی سیم کارت به افراد اطلاع داده می‌ شود که مکانی که الان در آن قرار دارند به دلیل حضور فرد یا افراد مبتلا آلوده است.
وجود پرونده الکترونیک سلامت نیز در این برهه کمک بزرگی به سیستم بهداشت تایوان در مقابله با کرونا کرده است. با وجود پرونده الکترونیک، پزشکان به راحتی می ‌توانند به سابقه بیماران دسترسی داشته و میزان خطرناک بودن ابتلا به کرونا را در وی ارزیابی کنند.
همه این اقدامات زمانی موثر واقع شد که تایوان برای مقابله با کرونا با هوشیاری تمام یک فرماندهی واحد، منسجم و منضبط به ریاست سیستم بهداشتی خود با اختیارات گسترده ایجاد کرد که این فرماندهی که نیز در تصمیمات خود دو اصل دقت و سرعت سرلوحه قرار داد. این مسائل سبب شد تا تایوان که حتی امکان دریافت کمک ‌های سازمان جهانی بهداشت را نیز ندارد بتواند عملکردی موفق در مقابله با کرونا داشته باشد.
تسای ازدواج نکرده و فرزندی ندارد. او عاشق گربه است، و دو گربه با نام های «Think Think» و «Ah Tsai» دارد که در مبارزات انتخاباتی اش ظاهر شدند.
در اکتبر سال 2016، او سرپرستی سه سگ راهنمای بازنشسته به نام های «بلا، بانی و مارو» را برعهده گرفت.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false