دعوت شهرداری تهران از شهرداری های کشور برای رفع چالش های زیست محیطی - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
دعوت شهرداری تهران از شهرداری های کشور برای رفع چالش های زیست محیطی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر دومین نشست کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای کشور با محوریت استفاده از منابع تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی با حضور عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار، دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و مسئولین مدیریت شهری کلانشهرهای کشور برگزار شد.

ناهید خداکرمی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در این جلسه با اشاره به لزوم ایجاد یک تفکر همسان در کل کشور، گفت: متاسفانه در ۲۰ سال اخیر منفعت طلبی انفرادی جای منفعت طلبی اجتماعی را گرفته و رفاه و ثروت آفرینی با تخریب محیط زیست همراه بوده که در زمان حاضر تاثیرات آن به تدریج قابل مشاهده است بعنوان مثال می توان به از بین رفتن بیش از ۱۰۰ هکتار از باغات تهران اشاره نمود.

وی با اشاره به موضوع تولید آسفالت متخلخل از پلاستیک بعنوان یکی از اقدامات کشور آلمان در حوزه محیط زیست، افزود: باید با استفاده از مهارت ها و استعدادهای مردمان محلی هر شهر و با بهره گیری از ظرفیت محیطی آن و خلق ایده های نو، ثروت آفرینی کرده و سطح رفاه جامعه را افزایش دهیم.

خداکرمی با تاکید بر لزوم استفاده از فضای مجازی در بهره گیری از تجارب و الگوهای جهانی در مدیریت شهری بر مبنای موقعیت جغرافیایی هر شهر، ادامه داد: باید یک حرکت همه جانبه فارغ از نوشته ها و سخنرانی ها، به صورت عملیاتی داشته باشیم تا با خردورزی و همکاری یکدیگر، کشور را از این بحران های محیط زیستی خارج سازیم.

در ادامه این جلسه صدرالدین علی پور مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به استقبال شهردار تهران از تشکیل کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای کشور، گفت: هدف از برگزاری این نشست، تبادل تجربیات و دانش محیط زیستی با توجه به موقعیت جغرافیایی هر کلانشهر است.

در سال های اخیر بحران های محیط زیستی در بخش های مختلفی نظیر مصرف بیش از حد منابع آب، انرژی و مدیریت پسماند کشور را فرا گرفته است، بنابراین نیاز است تا شهرداری ها پیشگام شوند و به صورت مستقیم ورود پیدا کنند و از دانش صاحب نظران، اساتید و تجارب جهانی هم در این زمینه استفاده نمایند.

علی پور افزود: با توجه به وسعت مشکلات محیط زیستی در کشور، تدوام چنین ارتباطات موثری مد نظر است تا در نهایت بتوانیم شاهد تغییرات گسترده و موثری در سطح شهرها باشیم.
وی با تاکید بر اهمیت تبدیل نتایج حاصل از این نشست ها به صورت دستورالعمل و اجرایی کردن آن ها در سطح شهر، گفت: مجموع فرایندهای صورت گرفته در حوزه محیط زیست باید منجر به ارتقاء کیفیت زندگی و شاخص های محیط زیست شهری شود.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران حدود ۴ برابر نرم جهانی انرژی مصرف می کند، اما هیچ اقدام منسجمی در این حوزه به ویژه در ساختمان ها صورت نگرفته و کشور با بحران مصرف انرژی روبرو است.

وی با بیان اینکه در مجموعه شهرداری تهران بیش از ۲۶ نیروگاه خورشیدی داریم که با استفاده از انرژی تجدیدپذیر و تزریق آن به شبکه سراسری، به مدیریت مصرف انرژی کمک می نمایند، گفت: طراحی و راه اندازی سامانه پایش آنلاین انرژی و مانیتورینگ هوشمند موتورخانه ها، تعیین و ارتقاء برچسب انرژی ساختمان و تدوین اطلس جامع انرژی های تجدیدپذیر از جمله اقدامات اجرا شده و در حال اجرا توسط این اداره کل است.

علی پور بیان کرد: با توجه به اینکه در حوزه محیط زیست متخصصین بسیار زیادی داریم اما میان تئوری تا عمل، فاصله معناداری وجود دارد که در این زمینه نیازمند حمایت شورای اسلامی شهر تهران هستیم تا این فاصله کاهش پیدا کرده و به اجرا برسد.

کمال مرادی دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران هم در پایان این نشست گفت: اقدامات تخصصی و فنی که به منظور حل معضلات و مشکلات محیط زیستی در حوزه مدیریت شهری اجرا می شوند باید با کمک وزارت کشور به قانون تبدیل شده و بعنوان یک سند فرادستی معتبر برای کل کشور منظور گردد.

در انتهای نشست ضمن معرفی اقدامات و فعالیت های اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار جهت مدیریت مصرف انرژی و ارائه راهکارهای لازم به منظور حل موانع و چالش ها در این زمینه، مسئولین هر یک از کلانشهرهای کشور اقدامات و فعالیت های خود در حوزه محیط زیست به ویژه مدیریت مصرف انرژی مانند شاخص های پایداری انرژی، راهکارهای صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان ها و غیره را جهت اشتراک گذاری تجارب، ارائه نمودند.

در ادامه این نشست، بازدیدی از نیروگاه خورشیدی 30 کیلوواتی منطقه 9 بعنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی ساختمان های شهرداری تهران با حضور سید علی مفاخریان شهردار این منطقه بعمل آمد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false