دعوت ایران برای پیوستن به کمپین "تنفس پاک"/ضرورت تدوین سند ملی مشارکت - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر، کارگاه آموزشی راهکارهای کاهش آلودگی هوا و بررسی تجارت جهانی با حضور نماینده سازمان بهداشت جهانی در امور آلودگی هوا (کشور نروژ) و مدیر کل اتحادیه بین المللی پیشگیری از آلودگی هوا( کشور انگلستان) روز دوشنبه 25 تیرماه در بوستان گفتگو برگزار شد.

مدیر کل اتحادیه بین المللی پیشگیری از آلودگی هوا گفت: این برای بار سوم است که به ایران سفر می کنم، خوشبختانه با هر سفر شاهد پیشرفت و ترقی ایران در کاهش آلودگی هوا بودم. هدف امروز سفر من تبادل تجریبات و پیشرفت بیشتر ایران در کاهش آلودگی هوا و آلاینده ها است. در جلساتی که با وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و سایر نهاد ها داشتیم به راهبردها و نتایج خوبی رسیدیم که امیدوارم در سطح کشور ایران عملی شود.

*ضرورت ادغام سیاست های آلودگی با سیاست های اقلیمی
وی در ادامه تاکید کرد: در جهان همه به این نتیجه رسیده اند که باید برنامه جامعی جهت ادغام سیاست های آلودگی هوا با سیاست های اقلیمی تدوین شود. همه کشورها تاکنون خسارات و ضررهای عدم این ادغام را دیده اند. در سال های اخیر برآوردهای زیادی از مزایای این اقدام و استراتژی انجام صورت گرفته و به این نتیجه رسیده ایم که با انجام این اذغام هزینه های به شدت کاهش پیدا می کند.
مدیر کل اتحادیه در ادامه افزود: نکته مهم دیگر “کاهش آلودگی هوا با آلاینده هایی که طول عمر پایین دارند” است. تمرکز بر از بین بردن آلاینده هایی که طول عمر پایین دارند علاوه بر اینکه در آب و هوا تغییرات زیادی ایجاد می کند مزایای دیگری از جمله ایجاد امنیت غذایی در کشور، افزایش سلامت انسان و کاهش آلودگی هوا دارد. در جلساتی که سازمان ملل متحد با سازمان هواشناسی داشته بود؛ فناوری های جدیدی را طراحی کردند که به وسیه آن بتوان آلاینده های با عمر کوتاه را کاهش داد.

*مرگ 2/4 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا در سال
وی در این خصوص ادامه داد: نتایج تحقیقات جهانی نشان می دهد با استفاده از فناوری های جدید می توانیم اقدامات مفیدی در سطح جهان از جمله کاهش سطح آب دریاها و جلوگیری از آب شدن یخ های قطب انجام دهیم. همچنین با استفاده از فناوری در کاهش آلودگی هوا و آلاینده ها می توانیم از مرگ 4/2 میلیون نفر در سال بر اثر آلودگی هوا جلوگیری کنیم. پیوستن به کنوانسیون پاریس و سایر کنوانسیون ها در این زمینه اگر در گذشته یک فرصت بود امروز یک الزام برای تمام کشورها است، چون تمام جهان امروز درگیر مسئله آلودگی هوا است و همه کشورها باید در جهت رفع این مشکل کمک کنند تا کره زمین را نجات دهند.

هدف من از این سفر این است که ایران به ائتلاف اقلیم که متشکل از کشورها و سازمان های بین المللی و غیر بین المللی است بپیوندد و تعامل سازنده ای با آن داشته باشد.

*اهمیت تدوین “سند ملی مشارکت” توسط ایران
یکی از موضوعات مهم برای کشورهای عضو ائتلاف اقلیم تدوین سند ملی مشارکت است. با تنظیم این سند هر کشوری مشخص می کند که می تواند چه کمک هایی ارائه دهد و در مقابل چه کمک هایی را از کشورهای دیگر اخذ کند. برای مثال کشور کلمبیا با تهیه سند ملی و ارائه آن موفق شده است تاکنون بسیاری از مشکلات کشور خود در جهت کاهش آلودگی هوا را حل کند. امیدواریم ایران با پیوستن به این ائلاف و تهیه سند ملی مشارکت بتواند بسیاری از مشکلات زیست محیطی خود را حل کند.

برای سهولت این امر نرم افزاری به نام (Leap) طراحی شده که داده های کشورهای مختلف در آن نمایش داده می شود. بنابراین کشورها با مقایسه داده ها می توانند بهترین روش و راهبرد را برای کشورشان انتخاب کنند.این سایت در دسترس عموم مردم است. کشور ایران با وجود تحریم ها از این سایت محروم نشده و می تواند داده های کشورهای دیگر را مشاهده و مقایسه کند.

مدیر کل اتحادیه بین المللی پیشگیری از آلودگی هوا در پایان گفت: با توجه به دیدارهایی که با وزیر بهداشت داشتیم به طور قطع می توانم بگویم ایران به خصوص تهران ظرفیت کافی برای انجام اقدامات جهانی در جهت کاهش آلودگی هوا دارد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در امور آلودگی هوا هم در این کارگاه آموزشی گفت: برای اولین بار است که به ایران سفر می کنم. در طول سفرم از این همه پیشرفت و تلاش مسئولان در زمینه محیط زیست بسیار متعجب شدم. من امروز اینجا هستم تا کمپین ” تنفس زندگی” را بیشترمعرفی کنم تا ایران هم به آن بپیوندد.

*23% مردم جهان در آلودگی هوا زندگی می کنند
امروزه 23 درصد مردم جهان در هوای ناسالم زندگی می کنند. این هوای آلوده باعث بیماری های تنفسی، ریوی، قلبی، سرطان، مالاریا و.. می شود که بیشتر این بیماری ها متوجه کودکان است. به طور کلی از هر 10 نفر 9 نفر هوای پاک تنفس نمی کنند. 3 میلیارد نفر از انسان ها در جهان، طبخ غذا را با سوخت توده (بیومس)، زغال و نفت سفید انجام می دهند که این آمار فاجعه است.

*70 درصد از مردم جهان تا سال 2050 در شهرها زندگی می کنند
آمارها نشان می دهند تا سال 2050 نزدیک به 70 درصد از مردم به مناطق شهری مهاجرت می کنند که این با افزایش آلودگی ها مساوی است. هر ساله نزدیک به 4 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا فوت می کنند. خوشبختانه امروزه راهکارهای مناسب جهت کاهش آلودگی هوا پیش بینی شده فقط مرحله عمل کردن به آنها مانده که مستلزم همکاری همه کشورها است.

*ضرورت برقی کردن خودروها در ایران

نماینده سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت: در کشور نروژ بیش از 50 درصد خودروها برقی هستند. یکی از دلایلی که باعث شده مردم به سمت برقی کردن ماشین های خود روی بیاورند این است که دولت نروژ برای خودروهای بنزینی مالیات و عوارض سنگین وضع می کند. دولت ایران هم باید به سمت برقی کردن خودروهای خود پیش رود تا تاثیر آن را در کاهش آلودگی هوا ببنید. درست است که این کار هزینه سنگین دارد اما با برنامه ریزی صحیح می توان با کمترین هزینه آن را انجام داد و موفق بود.

*دعوت ایران برای پیوستن به کمپین “تنفس پاک”
نماینده سازمان بهداشت جهانی در امور آلودگی ضمن دعوت ایران برای پیوستن به کمپین تنفس پاک گفت: تاکنون 36 شهرو منطقه قصد خود را برای پیوستن به این کمپین اعلام کردند که متشکل از سانتیاگو، واشنگتن دس سی، لندن، بن، اسلو، سئول، سنگاپور، آکرا، مغولستان و کاتالونیا است. امیدواریم ایران هم با پیوستن به این کمپین حضور فعالی داشته باشد.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید./

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false