دستور لغواجبار چادر متهمان زن برای 8 سال قبل است/ چه کسی به آیت الله رئیسی مشاوره می دهد؟ - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
دستور لغواجبار چادر متهمان زن برای 8 سال قبل است/ چه کسی به آیت الله رئیسی مشاوره می دهد؟

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده: سال 1390 بود که در خبرگزاری مهر گزارش خاصی را منتشر کردم. این گزارش را برای این نوشتم که زهرا آشتیانی که به اتهام فساد و قتل بازداشت شده بود با چادر نماز در تلویزیون صحبت و مصاحبه کرد ….

در این گزارش نوشتم: علما و نخبگان دینی، چهره‌های مذهبی و بسیاری از کارشناسان امور اجتماعی چادر را برترین حجاب زن مسلمان می دانند ولی در جامعه امروزی ما آنچه از چادر در اذهان عمومی شکل گرفته تصویر نادرستی است که  فیلمهای سینمایی و تلویزیونی، تابلوهای تبلیغاتی، مجامع قضایی و برخی بدسلیقگی ها و سوء استفاده ها از چادر ایجاد کرده اند.
رهبر معظم انقلاب در مورد حجاب زنان فرموده اند: “من می‏گویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانه ‏ی ملی ماست؛ هیچ اشکالی هم ندارد؛ هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرکی هم در زن ندارد. اگر واقعاً بنای تحرک و کار اجتماعی و کار سیاسی و کار فکری باشد، لباس رسمی زن می‏تواند چادر باشد و – همان‏طور که عرض کردم – چادر بهترین نوع حجاب است. البته می‏توان محجبه بود و چادر هم نداشت؛ منتها همین‏جا هم بایستی آن مرز را پیدا کرد. بعضی ها از چادر فرار می‏کنند، به خاطر این‏که هجوم تبلیغاتی غرب دامنگیرشان نشود؛ منتها از چادر که فرار می‏کنند، به آن حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمی‏آورند؛ چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار می‏ دهد!”
نگاهی گذرا به فیلمهای سینمایی این باور را برای مخاطب ایجاد می کند که زنان چادری مومنانی هستند که اغلب با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم می کنند و در سریالهای تلویزیونی نقشهایی را برعهده دارند که در مقایسه با سایر زنان از سواد، وجهه و سطح زندگی اجتماعی پایین تری برخوردارند. همچنین در دادگاه ها متهمین و مجرمین را مجبور به استفاده از حجاب چادر می کنند.
یکی از کج سلیقگی های فرهنگی در کشور ما چادر بر سر متهمان کردن در محاکم و به تصویر کشیدن آنها با این پوشش است. جنایت یا اتهامی مانند زنا، مفسده، خیانت، محاربه و… رخ می دهد که یکی از متهمان زن است و ظاهرا نقشی در مجادله یا عاملیت جرم داشته است و همه منتظرند او را ببینند؛ ناگهان در روز محاکمه زنی چادر به سر در دادگاه حاضر می شود.
محمد تقی رهبر نماینده مجلس در این رابطه می گوید: در برخی محافل و اماکن استفاده از چادر را اجباری می کنند که نه تنها موجب حرمت گذاشتن به حجاب و چادر نیست بلکه به نوعی موجب بی حرمتی به حجاب و به خصوص چادر نیز می شود. مطمئناً اجباری کردن استفاده از چادر در برخی مکانها نه تنها مفید نیست بلکه موجب کاهش قداست آن نیز می‌شود.
امین رجبی قاضی دادگاه می گوید: قانونی نداریم که قاضی را مجبور کند که حتما متهمان زن را با چادر محاکمه کنند ولی رعایت حجاب الزامی است. زاهد بشیری راد مدیرکل روابط عمومی دادگستری استان تهران هم می گوید: دادگاه بقاع متبرکه نیست که جلوی درب به زنان چادر بدهند بلکه تنها رعایت حجاب اسلامی الزامی است. اینکه می گوئید چرا زنان متهم و زندانی در دادگاهها با چادر ظاهر می شوند دادگستری پاسخگو نیست زیرا متهمان از زندان با چادر وارد دادگاه می شوند و چادرهای زندان هم همه یک شکل هستند.
همچنین غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندانهای کشور در این باره خودداری کرد ولی پورنبی مدیر روابط عمومی این سازمان گفت: اینکه متهمان را با چادر ویژه زندان برای حضور در دادگاهها اعزام می کنیم روال مرسومی بوده که از ابتدای انقلاب تاکنون اجرا می شود البته چادر ها مشکی نیستند ولی قانونی در این مورد نداریم !
اظهارات مسئولان قضائی در حالی است که کارشناسان بر این باورند که حجاب متهمان زن در دادگاهها عرف است ولی باید این حجاب به نحوی باشد که به جامعه متدین توهین نشود و ناخودآگاه این تصور در اذهان عمومی ایجاد نشود که چادر پوشش اصلی متهمان است.
پس از انتشار این گزارش در سال1390:
شهریورماه همان سال در خبرگزاری مهر نوشتم: به دنبال طرح “موضوع چادر به سرداشتن متهمان زن در دادگاه و زیرسئوال بردن قداست چادر به عنوان حجاب برتر از سوی گروه اجتماعی خبرگزاری مهر” و همچنین مجموعه گزارشها و مصاحبه‌هایی که در گفتگوی صاحبنظران با خبرگزاری مهر مطرح شد، یدالله عسگری در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه طی دستوری به رئیس سازمان زندانهای کشور ابلاغ کرد که زنان متهم که مرتکب جرائم خلاف عفت عمومی شده اند با همان وضعیت لباس معمول در جامعه در دادگاه حاضر شوند.
وی افزود: این درخواست از سوی آقای ذوالقدر معاون پیشگیری قوه قضائیه به رئیس دستگاه قضاء ارائه شده است و وی نیز با این درخواست موافقت کرد. مدیرکل پیشگیریهای قضایی معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهار داشت: در این ابلاغیه اعلام شده که سازمان زندانها نباید زنان را به پوشش چادر در دادگاهها مجبور کند.

سال 1397 و بخشنامه آیت الله رئیسی:
حالا پس از 8 سال مشاوران و معاونین رئیس دستگاه قضا با مشاوره غلط و بدون در نظر گرفتن دستور قبلی به آیت الله رئیسی گفته اند چنین دستوری صادر کن که برای ما خاطره است. نکته جالب اینکه سخنگوی فعلی دستگاه قضا یعنی غلامحسین اسماعیلی آن زمان رئیس سازمان زندانها بود و از دست گزارش های من شاکی شده بود و به من می گفت دردسر ایجاد کردی … حالا چه شده فراموش کرده و از این بخشنامه شاد است؟ آقای اسماعیلی این بازی های رسانه ای به درد مردم نمی خورد …

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false