دستور شهردار تهران| ورود به خانه موزه شهید رجایی ممنوع شد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
دستور شهردار تهران| ورود به خانه موزه شهید رجایی ممنوع شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر خانه شهيد رجايي از 1343 تا حدود 17 سال محل سكونت شهید رجايي بود. سپس از 1373 با همت بنياد شهيد و سازمان ميراث فرهنگي در رديف آثار ملي و يادماني براي حفظ خاطرات آن معلم شهيد درآمد. خانه، قديمي و به صورت اندروني بيروني می باشد. مساحت آن 254 مترمربع و با زيرزمين، دو طبقه است‌. زيرزمین با طاق‌هاي آجري محل حمام‌، آب انبار و طباخ خانه است‌. آشپزخانه با همان وسايل طباخي و به همان شكل باقي مانده است‌. اتاق خواب هم شامل كردي و پشتي‌هاي معروف شهيدرجايي است‌. در پذيرايي، ميز و صندلي كار و همچنين وسايل شخصي‌، كتابخانه دست‌ساز شهيد رجايي‌، آينه معروف او كه قطعه‌اي از شيشه اتوبوس بود، صندوقچه‌، ويترين‌، يادداشت‌هاي شخصي‌، كمد لباس‌ها و دندان مصنوعي كه باعث شناسايي شهيد شد، قرار دارند. هم‌چنين آثار هنري اهدا شده به موزه و بخش‌هايي از زندگي نامه شهيد رجايي در قاب‌هايي به چشم مي‌خورد.

بر اساس این گزارش 12 اردیبهشت ماه 1388 مراسم افتتاحیه این موزه همزمان با روز معلم، با حضور عاتقه صدیقی، همسر شهید رجایی و‌ دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران برگزارشد. شهردار وقت تهران در این مراسم اظهار امیدواری کرد که موزه شهید رجایی به پژوهشکده‌ای در ارتباط با شناخت هر چه بیشتر این شهید و شخصیت او به نسل‌های آینده تبدیل شود.

این خانه در منطقه 12 شهرداری تهران واقع شده اما متاسفانه درب آن همیشه بر روی مخاطبان و بازدیدکنندگان بسته است. مسدود بودن درب خانه فقط برای امروز نیست بلکه در چند ماه گذشته ورود به این خانه برای شهروندان ممنوع بوده است. حتی نگهبان سرکوچه هم به شهروندان می گوید ورود به کوچه ممنوع است. وقتی از او سوال کردیم گفت دستور شهردار تهران بوده است. تلاش ما برای ارتباط با شهرداری بی نتیجه بود و ما را به سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه 12 و … پاس دادند.

به گزارش جامعه خبر محمد علی رجائی در سال 1312 در قزوین به دنیا آمد و از چهار سالگی بامادر و برادر خود زندگی می کرد. در13سالگی به تهران رفته و مشغول به کار شد. سال 1328 وارد نیروی هوایی شد و دوره متوسطه را به صورت شبانه گذراند وضمن حضور در ارتش مخفیانه با فدائیان اسلام فعالیت می کرد. در سال 1338 از دانشسرای عالی در رشته ریاضی فارغ التحصیل و به عنوان دبیر ریاضی درآموزش و پرورش مشغول گردید. وی درجریان فعالیت های سیاسی دستگیر وپس از آزادی با جمعیت موتلفه اسلامی همکاری ومجدداً در سال 1353 دستگیر شد. پس از پیروزی انقلاب در سال 1357 وزیر آموزش و پرورش و یک سال بعد نماینده مجلس و سپس به عنوان اولین نخست وزیر در کابینه شرکت کرد. پس از بنی صدر دومین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران بوده و سرانجام در 8 شهریور 1360 به همراه تنی چند از مقامات دولتی توسط سازمان مجاهدین خلق ایران در یک بمب گذاری به شهادت رسید.
آدرس خانه موزه شهید رجایی: خیابان مجاهدین اسلام، نرسیده به چهارراه آبسردار، کوچه آجانلو تلفن:33566665

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false