دسته گل جدید رسانه ملی| باز هم دروغگویی به مردم! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
دسته گل جدید رسانه ملی| باز هم دروغگویی به مردم!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر پنجمین قسمت از سری تازه برنامه «هزار راه نرفته»، بازیچه یک زوج اینفلوئنسر قرار گرفت که مدعی بودند از زندگی گذشته خود توبه و راهی تازه را آغاز کرده‌اند.

پس از اتفاقات حاشیه‌ساز شبکه سه که از نابسامانی در مدیریت و برنامه‌ریزی سازمان صدا و سیما حکایت دارد، این‌بار سوتی برنامه «هزار راه نرفته» که از شبکه دو روی آنتن می‌رود، موضوع داغ فضای مجازی شده است.

پنجمین قسمت این برنامه، شاهد نمایشی از یک زوج جوان بود که ادعا می‌کردند توبه کرده و زندگی گذشته‌شان را کنار گذاشته‌اند؛ اینفلوئنسرهایی که حالا متهمند این برنامه را محملی برای تبلیغ بیشتر صفحه خود کردند و همه از جمله تماشاگران تلویزیون را به بازی گرفتند.

این‌که یک زوج، زندگی مورد علاقه خود را انتخاب کنند، مسئله‌ای عمومی نیست و به خودشان ربط دارد، اما وقتی این دو جوان، به‌راحتی بتوانند یک رسانه بزرگ را گول بزنند، مسئله‌ای است که به مدیران و مسوولان صدا و سیما ربط پیدا می‌کند و عمومیت می‌یابد.

عادت تکراری ؛ دعوت از مهمان‌های بی ربط

تلویزیون فرصتی برای شهرت! این واقعیتی غیر قابل کتمان است. این دختر و پسر جوان اولین‌هایی نیستند که فرصت یافتند تا روی آنتن زنده از خود هویتی متفاوت از واقعیت‌شان را بسازند.برنامه‌های سوژه محوری که از دل سوژه‌های شبکه‌های اجتماعی می‌خواهند دست به انتخاب مهمان بزنند، به شدت در معرض مهمان‌های فیک و قهرمان‌های غیر واقعی هستند. آنچه درباره زوج جوان برنامه هزار راه نرفته افتاد و سبب شد از مژده لواسانی تا سید محمود رضوی به مدیران شبکه ۲ حمله کنند و مثلا محمود رضوی خواهان برکناری مرتضی میرباقری معاون سیما شود، حاصل نگاه سطحی و هیجان زده در انتخاب این مهمان‌هاست.

پیش از این هم تلویزیون نشان داده است در خیلی از برنامه‌هایش منطقی برای دعوت از مهمانان ندارد و بیشتر بر اثر هیجان زدگی عملی می‌کند. ماه رمضان هم اتفاقا اوج این دست اشتباهات است. هنوز یک جست و جوی ساده نشان می‌دهد که یک مدل وقتی به برنامه ماه عسل آمد ، چه جنجالی به پا ساخت. وقتی موضوع بررسی شد و احسان علیخانی توبیخ، مشخص شد مهمان اصلی برنامه نیامده بوده و آنها دنبال یک مهمان می گشتند و خیلی شتاب زده فردی را به اسم پوزر آورده اند که در حقیقت کارش مدلینگ عروس بوده. او تمام پست‌های اینستاگرامی‌اش را پاک کرد و در برنامه خیلی پوشیده نشست.

بعد از آن برنامه و جنجال‌هایش کارش به دادگاه رسید اما مسئله اعتباری بود که از رسانه ملی رفته بود.

اما آیا آن تنها اشتباه برنامه علیخانی بود؟ نه! کسی که همین سال قبل ادعای ساخت دارویی خاص برای نوعی بیماری کرده بود و بعدا مشخص شد اصلا چنین چیزی صحت ندارد و وزارت بهداشت مدعی شد این دارو باعث تشدید بیماری آن گروه از بیماران خاص می‌شود فقط گوشه‌ای از این هیجان زدگی در انتخاب سوژه‌است.

وقتی رشیدپور در دام افتاد!

مروری بر تاریخچه اتفاقات این‌دستی نشان می‌دهد تنها اشتباه از علیخانی نبوده است. رضا رشیدپور هم کم از این گاف‌ها نداده است. او یکبار با دعوت از نابغه خردسال قلابی سوژه شد و باری دیگر ادیب فیلسوفی که آورده بود و برایش اشعاری در حد مثنوی می‌خواند، حاشیه آفرید. او بعدها ادعای داشتن ارتباط با ماورا الطبیعه کرد و این ادعاهایش سبب شد بازداشت شود تا بسیاری به رسانه ملی ایراد بگیرند که چرا بی هیچ فیلتری آنتنش رسیده در اختیار مجنونی که ادعای عرفانی قلابی می‌کند.

شاهکار یعنی علی ضیا!

وقتی صحبت از مهمان اشتباهی می‌شود، علی ضیا در راس قرار می‌گیرد. از روزی که روبروی زوجی نشست که با هیجان درباره کتک زدن زن توسط همسر ، آن هم روبروی فرزندان می‌گفتند و به کلی فضای جامعه را ملتهب کردند و دایره انتقادات تا مجلس کشیده شد و ته قصه این بود که زوجی احتمالا به قصد دیده شدن در فضایی هیجانی چنین روایت‌های تلخی را روی آنتن نهادینه کردند تا نمونه دیگری که در دل گرانی‌های دلار رخ داد. پدری که با حرف‌هایش علیه دلالان دلار شد سوژه رسانه‌ها و یک قهرمان و گفت فرزند بیمار مبتلا به سرطان دارد.

او روی آنتن زنده برنامه علی ضیا از مردم اشک گرفت و بعد در فاصله‌ای کوتاه یک میلیارد تومان کمک‌های نقدی جمع کرد که بخشی از این پول را برداشته بود و بعد که مشخص شد ادعاهایش دروغند، حساب بانکی اش مسدود شد و رسوایی بزرگی شد برای این دست دعوت از مهمانان در رسانه ملی.

آن زمان شورای نظارت بر صدا و سیما تذکری جدی داد به برنامه سازان تا برای دعوت از مهمانان عادی شان کمی دقت و مطالعه کنند اما اتفاق هزار راه نرفته نشان می‌دهد همچنان در رسانه ملی تنها فیلتر دعوت از مهمانان لیستی نانوشته است که خود عوامل حراست دارند و اجازه رفتن گروهی روی آنتن را به دلایلی که خودشان تنها می‌دانند و اعلام نمی‌کنند، نمی‌دهند.

چطور اینگونه می‌شود؟

فصل جدید «هزار راه نرفته» که در ماه رمضان، ساعتی قبل از افطار پخش می‌شود، مدعی است به طرح و بررسی مسائل مربوط به خانواده می‌پردازد و هدفش تقویت صداقت، صمیمیت، تحکیم و الگو سازی در امر ازدواج است. اما آن‌چه در پنجمین قسمت این برنامه روی آنتن رفت، به ادعای منتقدانی چون روزنامه جوان ملغمه‌ای از دورویی، دروغ، نیرنگ و تمسخر بود که نتیجه‌ای جز ضربه زدن به دین و اعتقاد مردم نخواهد داشت.

این‌که یک زوج اینفلوئنسر در برنامه‌ای سراسری اعلام کنند از زندگی گذشته خود توبه و راهی تازه برای زندگی انتخاب کرده‌اند و ساعتی بعد فیلمی از حضورشان در یک پارتی شبانه و مختلط را در اینستاگرام پخش کنند، چالشی بزرگ برایبرنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران صدا و سیماست. چالشی که این‌بار اتفاقا متحدان همیشگی سیما به سادگی از کنار آن نمی‌گذرند.

اگر تهیه‌کننده، سردبیر و مشاوران برنامه «هزار راه نرفته»، قبل از آن‌که تریبون شبکه دو را به دست این زوج بدهند، یک سر به صفحه اینستاگرام‌شان می‌زدند، به شهادت همه پست‌های موجود، می‌دیدند آن‌ دو هیچ تغییری در شیوه زندگی خودشان نداده‌اند و همچنان به همان راه گذشته وفادار هستند.

رسانه ملی که همه فکر و ذکرش این‌روزها نگاه انتفاعی برای کسب درآمد است و به قول مدیر روابط عمومی سیما به دنبال سلبریتی‌ها می‌رود تا ارزش افزوده نسبت به داشته‌های سیما بیفزایند ، رسانه ملی که در مسیر جذب مخاطب و هیجان‌های التهابی شبکه‌های اجتماعی برای در اختیار گذاشتن آنتن به افراد ناشناس برای مجموعه خود ، فیلتری ندارد و هر بار اینگونه آسیب می‌بیند و درس عبرتی نمی‌گیرد، بی تردید باید با چنین هجمه‌ای روبرو شود و حالا مدیران ارشدش این‌بار متهم به از کار افتادگی و قرار دادن آنتن سیما روی اتوپایلوت شوند. همان طور که محمود رضوی در نکوهش میرباقری نوشته و او را متهم به ول کردن رسانه ملی کرده است!

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false