خبرنگاران چگونه «رزومه» خبرنگاری بنویسند؟ - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری تحلیلی جامعه خبر/ سید هادی کسایی زاده/ گروهی از خبرنگاران دائما شکایت می کنند که  چرا با وجود داشتن مدارج تحصیلی بالا و معدل خوب و سابقه مقبول و قابل تامل در عرصه خبر نمی توانند شغل دلخواهشان را در رسانه ها پیدا کنند؟ برای پاسخ به این سوال یکی از مهمترین دلایل معرفی ناقص خبرنگاران به کارفرما و یا حتی همکاران خود است. البته این فقط مربوط به شغل خبرنگاری نیست بلکه در سایر مشاغل هم این مشکل دیده می شود.

قبل از بیان نکات ضروری در مورد شناخت رزومه کامل باید بگویم که ارائه رزومه خودشیفتگی نیست. متاسفانه برخی همکاران تصور می کنند هرچه پنهان بمانند بهتر است در حالی که افراد موفق و حرفه ای با معرفی خود می توانند در مسیر موفقیت و کسب تجربه گام بردارند.

رزومه چیست؟ رزومه سندی است بین یک تا پنج صفحه که شما را به بهترین حالت توصیف می کند. به خاطر داشته باشید که رزومه ، فرم درخواست کار نیست و هدف از تکمیل آن متقاعد کردن کارفرماست تا از بین چندین داوطلب شما را برای مصاحبه انتخاب کند.

یک رزومه به طور کلی باید شامل موارد زیر باشد:

1. اطلاعات شخصی:

در قسمت اول رزومه باید اطلاعات فردی، شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، وضعیت تاهل، اطلاعات تماس، آدرس محل سکونت و ایمیل و آی دی تلگرام و اینستاگرام را وارد نمایید.

2. تحصیلات:
می توانید در بخش دوم از رزومه تان، مشخصات تحصیلی یا تجربیات کاری را اضافه کنید. شاید دوره خبرنگاری، گزارش نویسی،  گرافیک رسانه و یا عکاسی و غیره گذرانده باشید و این نکته برای کارفرما اهمیت داشته باشد.

3. تجربیات حرفه ای و اجرایی:
این بخش شامل عنوان فعالیت، سمت، نوع فعالیت ( قراردادی، پیمانی، رسمی ..) ، محل کار و بازه زمانی است.
تجربیات شغلی می تواند به ترتیب زمانی و یا اهمیت آنها مطرح شود. اما به شما توصیه می کنم که آنها را به ترتیب اهمیت مرتب کنید. چرا که شاید گاهی  یک کارفرما، تنها وقت کافی برای خواندن اولین و یا دومین ردیف از فهرست تجربیات کاری شما را داشته باشد.

پیشنهاد من این است که نام رسانه ای که حتی به مدت کوتاه در آن فعالیت داشته اید هم بنویسید و حتی بنویسید چند روز یا ماه فعال بوده اید. اما هیچ وقت دلیل ترک آن را ننویسید چون شغل خبرنگاری به اندازه کافی ناامنی دارد و گاهی خبرنگار به دلیل حاشیه های کاری مجبور است رسانه مورد علاقه خود را ترک کند. حالا از یک خواستگار سمج گرفته تا سردبیری که تو را به دلیل گرایش های سیاسی یا دیدگاهت نمی پسندد و دائم تو را اذیت می کند. تمام این احتمالات در ترک کار اهمیت دارد. هرچند شاید به دلیل کم کاری یا خیانت به رسانه هم اخراج شده باشید اما باز هم این تجربه خوبی برای تو بوده تا تکرار نکنی.

4. هدف:
مطرح کردن هدف در رزومه موجب اعتماد بیشتر کارفرما به شما خواهد شد. تو چرا خبرنگاری؟ چرا می خواهی خبرنگار باشی؟ چرا این رسانه را انتخاب کردی؟ چرا در این حوزه می خواهی فعالیت کنی؟ و غیره …

5. سوابق علمی-پژوهشی- رسانه ای- فرهنگی:
در صورت تمایل می توانید اسامی پژوهش ها و فعالیت های علمی را که تا کنون انجام داده اید به ترتیب زیر مطرح کنید: عنوان طرح یا فعالیت علمی (رسانه ای)، زمان،  کارفرمای شما ، نقش شما در پروژه ( مسئول پروژه، پژوهشگر، دبیر، سردبیر، مسئول ستاد خبری، راهنما ، مشاور …)

گاهی شما کارهایی کرده اید که برایتان مهم نیست اما در روزمه شما تاثیر گذار است. بعنوان مثال نقش موثری در پیشگیری از برخی جرائم یا برگزاری یک همایش داشته اید. شاید مشاور یا حتی خبرنگار یک برنامه رادیویی یا تلویزیونی بودید و مهمانان آن برنامه از سوی شما دعوت شده اند. یا در نوشتن یک کتاب یا فعالیت علمی و تحقیقی مشارکت داشتید. مثلا فیلمنامه نویس یا نویسنده ای که شما بعنوان خبرنگار با او همکاری کردید. گاهی یک خبرنگار نقش موثری در نگارش یک قانون یا آیین نامه و حرکت علمی و فرهنگی و رسانه ای داشته است که باید این موارد هم به کارفرما بیان کنید.

6. تالیفات:
نام تالیفات خود را به این صورت می توانید عنوان کنید: نویسنده یا نویسنده ها ، "نام مقاله "، محل چاپ یا ارائه، سال انتشار.

7.توانمندی ها و مهارت ها:
شامل  توانایی های خاص گروهی یا اجتماعی، آشنایی متوسط یا حرفه ای با ریانه و نرم افزارها، زبان، عکس، فیلم و … می باشد. بهتر است با توجه به شغل مورد درخواست، توانمندی هایتان را اولویت بندی کنید. برای کارفرما شاید مهم باشد که بداند شما گرافیست هستید. یا اینکه در یک جایی مدیر روابط عمومی بودید.

و اما نکات مهمی که باید در نوشتن رزومه رعایت کنید:

1-صادق باشید

2-حرفه ای باشید

3-خلاصه نویسی کنید

4-از فونت ها و طراحی های قابل فهم و ساده برای جذاب تر کردن رزومه خود استفاده کنید

5-قبل از اینکه شروع به نوشتن رزومه کنید، اندکی در مورد تجربیات و شغلی که به دنبال آن می گردید تامل کنید.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false