حکایت تراریخته ها| پفک «چی توز» هم جنجالی شد! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
حکایت تراریخته ها| پفک «چی توز» هم جنجالی شد!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر قیمت محصولات تغییر یافته‌ی ژنتیکی، به‌دلیل ریسکهای فراوان این محصولات، در بازار جهانی بین 30 تا 40 درصد ارزانتر از محصولات سالم است. این فاصله‌ی قیمت، موجب شده تجارت این محصولات، یکی از سودده‌ترین روشهای سوداگری در کشاورزی باشد.

جمعه‌ گذشته، 23 آذر 97، خبرگزاری تسنیم در گزارش ویژه‌ای از تخلف دو برند مشهور “پفک” – از جمله برند شناخته شده‌ی “چ” – پرده برداشت. به این ترتیب که این دو تولیدکننده‌ی متخلف، از ذرتهای وارداتی تراریختی برای تهیه‌ی محصولاتشان استفاده می‌کنند، که با استانداردهای خوراک دام وارد کشور شده است.

رسانه ها همگام با اندیشمندان و نخبگان دلسوز کشور، بارها در مورد سود سرشار “سوداگری محصولات تراریخت” و به همین سبب، احتمال بروز تخلفات – بعضاً ساختاری – در حوزه‌ی غذای مردم هشدار داده است.

اما احتمالاً این بدترین اتفاقی است که ممکن است در زمینه‌ی تجارت محصولات مشکوک تراریخت رخ دهد؛ یعنی برای دسترسی به سود سرشار، با دور زدن مراکز نظارتی، از مواد اولیه‌ی پرریسک دامی در تهیه‌ی محصولاتی استفاده شود که بازار هدف آن، کودکان و خردسالان ایرانعزیز هستند.

اما از سوی دیگر، جای بسی امیدواری است، که بسیاری از مراکز صیانتی و نظارتی طی چهار روز گذشته، نسبت به این تخلف، واکنش جدی نشان داده‌اند. در پی افشاگری تسنیم، اولین خبر واصله، برخورد سریع (ظرف 48 ساعت) و قاطع سازمان بازرسی کل کشور با این دو برند مشهور بوده است. دومین برخورد، پیگیری مسئولان رده‌ی بالای قضایی بود، که در تماس با خبرگزاری تسنیم ، مستندات این امر را دریافت کردند تا این تخلف، مورد بررسی و پیگرد قرار گیرد. و در سومین برخورد، امروز، سه‌شنبه، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو از احتمال تعطیلی موقت یا دائم برخی خطوط تولید دو برند معروف پفک که از ذرت دام در تولید محصولاتشان استفاده کرده‌اند، خبر داد.

به‌دلیل ضعف ساختارهای نظارتی و عدم حساسیت بر پایش خطر محصولات تراریخت طی دو دهه‌ی گذشته، بروز چنین تخلفی در این سطح احتمالاً سابقه داشته است – چنان که در کل دنیا نیز چنین بوده است. لیکن ایجاد این سطح از حساسیت و پیگیری، در نهادهای نظارتی و صیانتی، نقطه‌ی امیدبخش در این زمینه است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false