حمله رسانه ملی به دفاتر اسناد رسمی| توهین، تخریب همراه با تهمت - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
حمله رسانه ملی به دفاتر اسناد رسمی| توهین، تخریب همراه با تهمت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر در برنامه زنده تلویزیونی «پایش» که اجرای آن را فردی به نام «سعید توکلی» با مدرک تحصیلی ادبیات برعهده داشت با دعوت از محمد عظیمیان نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران (حقوقدان و سردفتر اسناد رسمی) برنامه به اصطلاح چالشی و شفاف در حوزه سردفتری را روی آنتن برد.

جالب اینکه تهیه کننده این برنامه الهام پیرهادی که تجربه تهیه کنندگی حوزه محیط زیست و جانوران را داشته است.

*نخستین حمله و ناکامی برنامه پایش

*عظیمیان: قانون گفته سردفتران می توانند متصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باشند

در این برنامه قرار بود محور سوالات و بحث در مورد دفاتر اسناد رسمی باشد اما مجری برنامه موضوع دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را مطرح کرد و خطاب به بینندگان تلویزیون گفت: مردم ایران نگاه کنید …(با لحن تمسخر) 40 نفر از سردفتران اسناد رسمی مثل آقای محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران همزمان سردفتر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هم هستند و دو شغله محسوب می شوند که این کار خلاف است. آیا این اجحاف نیست؟ چرا باید سردفتران آنقدر درآمد داشته و چند شغله باشند؟ خوب دارید کیف می کنید و لذت می برید؟

این سردفتران اسناد رسمی بودند که چراغ را روشن کردند و حتی گروهی از همکارانم استعفا دادند

عظیمیان در پاسخ گفت: مساله و موضوع در مورد دفاتر اسناد رسمی بود و من نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران هستم و ارتباطی با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ندارم. اما در پاسخ به ادعای شما باید بگویم زمانی که برای تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی فراخوان داده شد قوه قضائیه اعلام کرد هر فردی که سابقه امر قضا یا حقوقدان و استاد دانشگاه است برای روشن کردن این چراغ 6 ماه مجانی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را دایر کند تا نقاط ضعف و قوت آن برطرف شده و پس از آن بر اساس قانون اداره دفاتر رسمیت یابد. اما فردی وارد نشد و این سردفتران اسناد رسمی بودند که چراغ را روشن کردند و حتی گروهی از همکارانم استعفا دادند برای همین در قانون آمده که تصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از میان سردفتران اسناد رسمی بر اساس اصول و ضوابط و آیین نامه قانونی خواهد بود.

*دومین حمله و ناکامی برنامه پایش

عظیمیان: ما مجری قانون هستیم خودمختار کار نمی کنیم

مجری برنامه وقتی دید در مورد این سوال ناکام مانده به سراغ موضوع دیگری رفت و آن در مورد این بود که چرا کانون سردفتران و دفتریاران چندین سال است آزمون برگزار نکرده و آزمون را به سازمان سنجش نمی دهند و این ایجاد رانت در جامعه می کند. عظیمیان در پاسخ گفت: من نباید پاسخ دهم چون این هم نص صریح قانون است. اگر قانون بگوید به ازای هر یک تهرانی یک سردفتر وارد شود ما اقدام می کنیم. دوم اینکه آزمون را قوه قضائیه برگزار می کند نه کانون سردفتران و دفتریاران و نکته آخر اینکه این بخش از قانون در سال 86 اصلاح شد و بر اساس مقتضیات محلی و جمعیتی و درآمدها آزمون برگزار می شود.

مجری برای دومین بار پاسخی نداشت و همچنان با شلوغ کردن برنامه اجازه به اظهارات میهمان نداد که کاملا مشخص است از قبل برنامه ریزی شده و هدف تخریب دفاتر اسناد رسمی بوده است.

*سومین حمله و ناکامی برنامه پایش

عظیمیان: 259 سردفتر درآمد ماهانه 1.5 میلیون تومان دارند

مجری برای دومین بار پاسخی نداشت و همچنان با شلوغ کردن برنامه اجازه به اظهارات میهمان نداد که کاملا مشخص است از قبل برنامه ریزی شده و هدف تخریب دفاتر اسناد رسمی بوده است. مجری برای دومین بار به درآمدهای نجومی سردفتران اسناد رسمی اشاره کرد و گفت: در 6 ماه 13هزار 666 دفترخانه 3 میلیارد تومان فقط از یک خدمت پول به جیب زدند. برنامه قطع شد و تصویر فردی را نشان داد که با تلفن به چند آگهی تماس گرفته و درخواست خرید امتیاز سردفتری را به قیمت 2.5 میلیارد تومان دارد؟

عظیمیان اجازه صحبت کردن نداشت اما در یک دقیقه گفت: یکی از همکاران امروز می گفت فقط در یک ماه یک فقره گواهی امضا 20 هزارتومانی داشته است. در سال 97 تعداد 259 نفر از همکارانم فقط 1.5 میلیون تا 2 میلیون تومان درآمد داشتند. تعداد 5975 از همکارانم که 60 درصد جامعه سردفتری هستند کمتر از 25 میلیون در ماه درآمد دارند که نیمی از آن برای دولت است. چون 15 درصد سهم دفتریار، 10 درصد بازنشستگی،10 درصد مالیات همراه با اجاره و هزینه های دفتر را محاسبه نمی کنید.

در مورد خرید و فروش امتیاز سردفتری هم باید بگویم: بر اساس ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی سردفترانی که در حال بازنشستگی هستند می توانند یکیاز وراث خود یا فرد واجد صلاحیت را بعنوان سردفتر معرفی کنند که البته باید شرایط سردفتری را بر اساس قانون داشته باشد. در سال 97 تعداد 80 نفر در کل ایران متقاضی ماده 69 بودند که معمولا 75 درصد اشخاص فرزندان خود را معرفی می کنند حالا 25 درصد می ماند که این عدد بسیار کم است که اندازه انگشتان دست نمی رسد.

مجری برنامه پایش که پاسخی به این اظهارات نداشت دوباره با جو سازی رسانه ای سعی کرد شرایط پاسخگویی را از عظیمیان بگیرد و به مردم تلقین کند کل کار کانون سردفتران و دفتریاران ایراد و اشکال دارد. مجری گفت: چرا باید فرزند یک بقال که حقوق خوانده سردفتر نشود اما فرزند یک سردفتر بشود؟ عظیمیان گفت: سرزده وارد نشو میکده حمام نیست … این را قانون گفته اگر می توانید تغییردهید ما طبق قانون جدید عمل می کنیم.

عظیمیان گفت: جایگاه سردفتر یا جایگاه قاضی برابری می کند و حکمش که همان سند رسمی و تنظیم سند است در هرمحکمه ای لازم الاجراست. مجری گفت در هرحال پیامک زیاد آمده بروید خانه در جایی خلوت بخوانید که خانواده نبینند؟! (توهین صریح مجری)

عظیمیان گفت: همین سردفتران 18 میلیون خدمت به مردم در طول سال ارائه می کنند اینها را نمی بینید. صدا و سیما سواد لازم را در مورد خدمات دفاتر اسناد رسمی ندارد. کار سردفتری عبور از میدان مین است و از کار جراح هم سخت است. مجری برنامه خندید و برنامه را تمام کرد.

توهین ها و حملات مکرر مجری برنامه پایش نشان داد که قطعا آنچه رسانه ملی از کانون سردفتران و دفتریاران خواسته یا اجابت نشده و یا از سوی نهاددیگری تامین شدند تا این برنامه را به این شکل اداره کنند. قطعا شان برنامه با حضور افراد حقوقدان آنقدر بالا خواهد بود تا افراد در خور گفتگوها را حرفه ای انجام دهند.

بر اساس این گزارش با توجه به نام بردن محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران و تهمت به شخصیت حقیقی و حقوقی او در رسانه ملی حق دفاع طبق قانون محفوظ است. همچنین سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی هم می توانند فیلم این برنامه زنده تلویزیونی را دوباره دیده بر اساس مباحث حقوقی و قانونی شکایت کنند. چون این برنامه رسما دفاتر اسناد رسمی را بی اعتبار و دلال نشان داده است.

 

true
true
true
true
  1. مینا

    واقعا احسنت به این مجری جسور من دستش رو میبوسم دستت درد نکنه سعید توکلی واقعا مرد بزرگی هستی

  2. نسیم

    واقعا این مجری حرف دل مردم و رهبری که مدافع عدالت میباشد رو زد

  3. عباس

    با سلام الان وکالت و سر دفتر شده شغل دوم چرا بعضی ها از حرف ناحق و مشخصا ناحق دفاع میکنند چرا کارمند دستگاه حاکمیتی باید جای نان خوردن سردفتران و دفاتر ازدواج را بگیرند از شکلگیری جوامع اولیه تا حال عدالت همیشه خواستار داشته چرا بعضی فکر میکنند هم میتواند ناعادل بود هم مردم قبول کنند اصلا بین عدالت و ناعدالتی همیشه ستیز و مقابله بود و مرز عدالت و بی عدالتی مشخص اند مثلا در همین مورد بیایید از مردم نظر سنجی. کنیم و نظرات را محترم بشماریم و نتیجه گیری کنیم یا در مجلس طرح کنیم و نظر مجلس را ملاک قرار دهیم درود خدا بر شما

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false