حرف اول مملکت را مراجع می زنند| علما مواظب باشید در کشور چه می گذرد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
حرف اول مملکت را مراجع می زنند| علما مواظب باشید در کشور چه می گذرد

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر این مرجع تقلید در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه علمیه، کُر، پاک و مطهر است، گفت: اگر همه ما قداست حوزه را می ستائیم برای این دوکار است؛ نه بازیگر است و نه می توان آن را به بازی گرفت.

او در ادامه به بیان اثر مرجعیت حوزه در نظام سیاسی و اجتماعی مانند ایران پرداخت و ابراز داشت: ما یک فقه اصغر داریم و یک فقه اکبر؛ فقه اصغر همان چیزی است که حوزه ها روزانه به آن می پردازند، اگر حدثی باشد هم با آب پاک می شود و هم با خاک. نجاستهای حدثی حتی قابل تطهیر با خاک هم هستند اما غده بدخیم و آلوده استکبار و استعمار را نه آب پاک می کند و نه خاک.

این مرجع تقلید شیعیان گفت: باران خون را پاک می کند نه استکبار را، برف، خون را پاک می کند نه استعمار را. تنها چیزی که استکبار پهلوی را رفت و روب کرد، خون بود، تنها چیزی که استعمار غرب را ربود، خون بود.

او تصریح کرد: کاری که از باران و برگ و تگرگ ساخته نیست از خون و فداکاری جانبازان ساخته است اما آن امر آخر، غده و نجاستی است که خون شهید نمی تواند پاک کند بلکه مرجعیت حوزه است که آن را پاک می کند و آن سکولار فکر کردن و الحادی اندیشیدن و مشرکانه فکر کردن است.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: شبهات فرهنگی ملحدانه و مشرکانه را قلم علامه طباطبایی و امام خمینی و امثال آن حل می کند، شبهات فرهنگی را که خون پاک نمی کند.

او مداد علما را سنگین تر از خون شهدا دانست و ادامه داد: اگر خون بر شمشیر پیروز است، گرچه او می تواند استکبار و استعمار و سایر رذائل را رُفت و روب کند اما خون عُرضه ردّ شبهات الحاد و شرک و سکولار را ندارد بلکه این قلم و مُرکّب علماست که کاربردش هم شهیدپرور است و هم رفت و روب کننده الحاد و شرک است.

این مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: این بررسی همه جانبه نشان می دهد که حرف اول مملکت را مرجعیت و حوزه های علمیه می زند چون مداد و قلم به دست اینهاست و به دنبال این مداد، شهدا و جانبازان به راه می افتند و بر استکبار و استعمار پیروز خواهند بود.

او با اشاره به این سخن که ملائکه بالهای خود را جلوی پای علما پهن می کنند، گفت: اینها سه پیام دارند؛ اول اینکه ای روحانی و ای حوزوی مانند من پر در بیاور، دوم اینکه ای روحانی و ای حوزوی مانند من پرواز کن و سوم اینکه ای روحانی و ای حوزوی از جهت پرواز کن نه در جهت.

آیت الله جوادی آملی با تصریح به اینکه در قرآن کریم متشابهات نداریم، ابراز داشت: مرحوم کلینی از ائمه(ع) نقل می کند که ما محکمات هستیم و دیگران متشابهند، نخواهید که ما مثل شما حرکت کنیم بلکه بکوشید خود را جای ما بگذارید و مانند ما بیندیشید و حرکت کنید.

او مرجعیت را جانشین ائمه(ع) و از محکمات جامعه دانست و بیان کرد: ما نباید توقع داشته باشیم که مرجع مانند ما بیندیشد، مرجع که محکم جامعه است نباید مانند متشابه فکر کند بلکه این متشابه است که باید خود را به مرجع نزدیک کند.

این مرجع تقلید شیعیان تاکید کرد: مراجع تقلید به عنوان محکمات جامعه باید نقش پدری و مادری ایفا کند، همه را فرزند خود بداند، راهی که خود می رود به آنها نشان دهد و دلسوز باشد.

او بیان کرد: اگر گفتند که علما و مراجع نائب ائمه هستند و ائمه محکمات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه هستند یعنی ای علما و مراجع مواظب باشید در مملکت چه می گذرد، مراقب باشید مشکلات مملکت چیست؟ چون اینها در دامن شما هستند، شما محکم و آنها متشابه هستند.

آیت الله جوادی آملی گفت: محکمات هم وظیفه اش مادربودن و پدربودن است؛ هرجا مشکلی دید تذکر بدهد. درست است کار تدبیری برای پدر است اما مستحضرید کار نظامی، مدیریتی و کار یکجانبه و خشن پیش نمی رود اما کار محبت و مهربانانه، عاشقانه و دوستانه پیش می رود.

او اسلام را دین عشق و محبت دانست و افزود: اجرتی که خداوند به پیامبر فرمود از مردم بخواه همان علم عاشقانه و مهربانانه است. این موده ذی القربی به معنای دوستی نیست و این دوستی را از ما نخواستند اما اگر کسی امام علی را بشناسد، امام حسین را بشناسد، عاشق او می شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false