حاشیه های جلسه خانه احزاب/ از اختلاس فومنی تا انتقاد کرباسچی از دولت - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، همایش فصلی خانه احزاب ایران صبح پنجشنبه در تالار وزارت کشور با حضور دبیران کل احزاب و مقامات دولتی برگزار شد. در این جلسه برخی چهره های سیاسی و احزاب سخنرانی کردند که البته حاشیه هایی هم به همراه داشت.

*رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی: به همراه چند تن از دبیران حزب احزاب خدمت آقای هاشمی رسیدیم و ایشان در این فرصت نیم ساعته چندین بار بر خانه احزاب تأکید داشتند و می‌گفتند که احزاب می‌تواند مرکزی برای تقویت احزاب باشد. گسترش احزاب یک بحث مربوط به حاکمیت و مسئولان و بخشی دیگر مربوط به خود ما یعنی احزاب است. بسیاری از سیاسیون می‌گویند در کشور ما احزاب گسترش نمی‌یابد. من نمی‌دانم چه استدلالی پشت این قضیه است نه مردم و نه مسئولان و نه قانون اساسی مانعی برای گسترش احزاب نمی‌بنیم. ما اگر منتظر باشیم که مسئولان بیایند و فرش قرمزی برای احزاب بیندازند اشتباه است. همین که آقای روحانی تلاش کردند و خانه احزاب را راه انداختند باید از وی تشکر کرد. از دولت یازدهم انتظار داریم که احزاب را بیشتر تقویت کند البته این به این معنی نیست که احزاب همه انتظارات را از دولت داشته باشد. باید در مورد تحزب فرهنگ‌سازی کنیم، باید بر روی این قضیه کار کنیم که حزب یک اصل و یک رکن دموکراسی و بدون تحزب نمی‌توانیم به توسعه برسیم. شهید بهشتی اگر می‌گفت حزب معبد من است تعارف نمی‌کرد. بسیاری از احزاب ما امروز به ستاد انتخابات تبدیل شده‌اند و رسالت گذشته را ندارند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم به دولت کمک کنیم حق داریم که بگوییم برای احزاب جایگاه بیشتری داشته باشد. مجلس دهم را چشم امید ماست باید قانون احزاب در این مجلس اصلاح شود.

*آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران: لازمه اصلی حضور در احزاب داشتن انگیزه کار حزبی است و البته این انگیزه الزاماتی دارد. باید قانون احزاب در رویکرد دولت مستقر به سمتی گرایش یابد که زمینه رویکرد ایجابی برای فعالیت حزبی ایجاد کند. مجلس، خانه احزاب و دولت با بازنگری در قانون احزاب می‌توانند رویکرد ایجابی را اتخاذ کنند چرا که احزاب باید بازیگران اصلی رقابت‌های سیاسی باشند.

 

*حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور: آقای روحانی شخصاً به اهمیت احزاب به معنی آموزش و کادرسازی و … اعتقاد دارند، در طول ۴ سال گذشته خانه احزاب برای پررنگ شدن نقش احزاب راه اندازی شد. به دستور رئیس جمهور نسبت به اصلاح قانون احزاب اقدام کردیم و با نظرخواهی احزاب و گروه سیاسی این لایحه تصویب شد البته با تغییراتی در مجلس نهم مواجه شد البته درست است که نقدهایی وجود دارد اما گام‌های رو به جلو برداشته شد.

*هنگام سخنرانی محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات حاشیه‌ای در این جلسه به وجود آمد چرا که جمشید ایرانی دبیرکل حزب فرزندان ایران خطاب به فومنی گفت: آقای فومنی برای لیست شورای شهر تهران از یک فرزند شهید پول گرفته و به دروغ گفته است که این لیست مورد تأیید بزرگان و رهبران اصلاحات است.

ایرانی افزود: بنابراین وی اختلاس سیاسی کرده است. فومنی در پاسخ وی، گفت: احزاب آزاد هستند که لیست انتخاباتی بدهند و از نامزدها مبالغی را دریافت کنند بنابراین اگر تخلفی کرده‌ایم قوه قضاییه باید به این قضیه ورود پیدا کند نه اینکه شما ما را در یک جلسه محکوم و متهم می‌کنید. دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در پاسخ گفت: آن فرزند شهید هم اگر ادعایی دارند قانوناً بنده شکایت خواهم کرد تا قوه قضاییه به این تخلف رسیدگی کند. در مورد مبلغ دریافتی نیز بنده دبیرکل حزب هستم و مسئول این مسئله نبوده‌ام چرا که افراد دیگری در حزب چنین مسئولیت‌هایی را برعهده دارند.

فومنی یکی از گرفتاری‌های احزاب را عدم احترام احزاب به هم عنوان و تصریح کرد: یکی از دلایلی که احزاب در کشور مظلوم واقع شده‌اند این است که حاکمیت احزاب را قبول ندارند چون حاضر نیست که حاضر احزاب قدرتمند داشته باشیم. این قانونی که خانه احزاب به وزارت کشور داده قدردانی مدرن است؛ بنابراین باید خانه احزاب انتخابات را تحریم کند چرا که مگر ما چوب خشک هستیم که در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بدون اینکه رایی داشته باشیم فقط نظر بدهیم.

وی همچنین در پاسخ به صالح آباد مبنی بر اینکه اگر فومنی اصلاح طلب است من از اصلاح‌طلبی خارج می‌شوم، گفت: ایشان مسائل خود در روزنامه همبستگی را نخست روشن کند بعد در مورد اصلاح‌طلب بودن یا نبودن من نظر بدهد.

*حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی رئیس هیئت بدوی بررسی و رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری: من مفتخرم که اولین کسی بودم که در حزب جمهوری اسلامی با حکم آیت‌الله بهشتی منصوب شدم اما به علت مشکلاتی که در کرمانشاه پیش آمد من با ایشان ملاقات و از حزب جدا شدم. آنقدر این حزب جمهوری اسلامی مهم که مرحوم آیت‌الله هاشمی بارها می‌فرمودند حضرت امام دستور داده‌اند از وجوهات شرعی برای تشکیل حزب استفاده شود. بنده هم به همراه پدر شهیدم یک بار شرفیاب حضرت امام شدیم و از ایشان برای تأسیس دفتر حزب درخواست داشتیم و آن موقع برای دفتر حزب ۲۰ هزار تومان نیاز بود که امام دستور این مبلغ را دادند.

وی خطاب به حسین‌علی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور که در این همایش حضور داشت، گفت: به آقای روحانی بفرمائید مردم در انتخابات نقش بسزایی داشتند و رأی بی نظیری به ایشان دادند بنابراین روحانی مردم را فراموش نکند. دولت آینده باید متفاوت‌تر از دولت یازدهم باشد یعنی دولت دوازدهم دارای کابینه قوی و کارساز باشد و مشکلات اقتصادی و بیکاری را حل کند به عبارتی دولت دوازدهم باید مقدمه‌ای برای دولت سیزدهم باشد. الحمدولله شورای شهر و مجلس هماهنگ با دولت است و مردم نیز در انتخابات رأی بالایی به آقای روحانی دادند بنابراین هر ضعف و سستی در دولت دوازدهم، ما را به دولت گذشته برمی‌گرداند و یک دولت همچون دولت احمدی‌نژاد روی کار خواهد آمد و اوضاع را خراب و ویران می‌کند. اگر جای روحانی بودم به درب تک تک خانه‌های مردم می‌رفت و از آنها تقدیر می‌کرد.

*غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران: آقای احمدی گفت از توسعه احزاب حمایت می‌کنیم که می‌خواهم بگویم این تعارف است. نشانه آن این است که در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ۷ نفر از مجلس و غیره حضور دارند و قرار است دو نماینده از احزاب بدون حق رای حضور داشته باشند؛ این همان بحثی است که در دانشگاه‌ها مطرح است که همیشه بین احزاب و حاکمیت رقابت وجود دارد. علت اینکه رسانه‌ها و احزاب و نهادها مردمی نمی‌توانند قدرت گیرند همین است، اگر دولت شهید رجایی را داد احزاب هم شهید بهشتی را دادند. این تصور که فکر کنیم قدرت احزاب برای تضعیف دولت است اشتباه است. از دولت منتخب که سرمایه نظام است می‌خواهیم حرفهای گزنده نزند و معتقدم به نفع مصالح ملی نیست. حرفهایی در ایام تبلیغات زده می‌شود اما حرف زدن علیه قوای دیگر و شخصیتهای نظام به نفع منافع ملی و کشور نیست.

دبیر کل حزب کارگزاران با تأکید بر اینکه برای تقویت دولت قدرت، باید رسانه را به کار گیریم، یادآور شد: اینکه نارسائی در فقر و مناطق دور افتاده داریم برای نظام اسلامی مطلوب نیست. باید در خانه احزاب به فکر نهاد حزب باشیم و به فکر تثبیت قدرت احزاب باشیم.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید./

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false