جزییات جلسه راهبردی محیط زیست شهرتهران - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
جزییات جلسه راهبردی محیط زیست شهرتهران

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر در ابتدای این جلسه اولویت ها و مسائل کلیدی در حوزه محیط زیست شهر تهران اعلام شد که آلودگی هوا، بحران آب، تنوع زیستی، مدیریت پسماند، جلوگیری از تخریب باغات و توسعه فضای سبز از اولویت های مهم برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران عنوان شد.

درویش فعال محیط زیست گفت: راهکار خوب این هست که ابتدا مشکل ترافیک تهران را حل کنیم تا آلودگی هوا کاهش یابد نه اینکه مشکل آلودگی را حل کنیم که ترافیک کم شود. همین ساخت بزرگراه های جدید در تهران مثل صدر چراغ سبز به خودروهاست. قطعا مرگ بر اثرآلودگی هوای تهران بالای ۱۰۰ هزارنفر است.

یکی از اعضای جلسه هم گفت: آرمان های طرح و برنامه سوم در حوزه محیط زیست خوب هست اما ضمانت اجرایی ندارد.
عضو دیگر جلسه گفت: در شانگهای ماکت شهر در آینده را طراحی کردند و شهروندان می توانند هر روز ببینند و کمک کنند به این ماکت برسند و این همان فرهنگ سازی است. اعضای دیگر جلسه هم هرکدام ۵ دقیقه نظرات خود را گفتند که این برنامه چقدر ضمانت اجرایی دارد؟ چرا برنامه های غلط قبل باید اجرا شود؟ شورای شهر باید جلوی تفکر غلط شهرداری که از قبل پایه گذاری شده بیاستد. چرا فاجعه موتورسیکلت ها درست نمی شود؟ چرا موتورسیکلت رستوران ها را موظف به برقی بودن نمی کنید؟ چرا تاکسی باید وسیله حمل و نقل عمومی باشد؟ چرا مینی بوس ها جمع شد با همین بودجه پل صدر میشد ۷ هزار مینی بوس برقی خرید.

یکی دیگر از انتقادات این بود که چرا برنامه های بالادستی یا قبلی دیده نشده که در برنامه اول و دوم چه نوشته شد و چقدر اجرا شد و چه چالش هایی داشت..

همچنین ایجاد محله سبز نمونه بعنوان الگو المان های زیست محیطی هم پیشنهاد اعضا برای محیط زیست بود.

سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار در این جلسه گفت: برنامه های شهرداری تهران بدون دیدن قوانین بالادست و شهرستان های استان تهران موثر نیست. جمعیت شهرنشینی سال ۳۵ عدد ۶۸ درصد روستایی و ۳۲ درصد شهری را نشان میداد اما امروز جمعیت شهرنشینی تهران ۷۴ درصد شده است. وقتی شهریار با ۷۴۵ هزار نفر و ری ۷۱۷ هزار نفر جمعیت جزو ۱۰ شهر پرجمعیت کشور هستند و رشد جمعیت تهران ۱.۳ درصد است نشان از اهمیت دیده شدن دارد.

رئیس شورای شهر ۱۷ سال به سازمان مدیریت تهران نیامده بود و این همان چالش مدیریت واحد شهری است.

اعظم صدر اعظم نوری عضو شورای شهر تهران گفت: در قالب کارگروه های تخصصی تر باید موضوعات پیش برود تا قابلیت عملیاتی تر شدن داشته باشد و این جلسات نمایشی نیست. حتی در موضوع صیانت از باغ ها تحت فشار و تهدید هم هستم.در شرایط موجود باید با این ظرفیت و فرصت ها پیش برویم. آرمان گرایی خوب است اما باید حرف نباشد.

امروز در شهرداری تهران قدرت محدود داریم چون مدیریت واحد شهری اتفاق نیفتاده و قطعا شهردار تهران شهردار نیویورک نیست. چند درصد آلودگی تهران غیر از ۱۵ درصد مرتبط با شهرداری تهران است؟

در شهرتهران در ۱۰ سال ۱۲۸ هکتار از فضای سبز تهران و باغات را نابود کردیم و برج مسکونی و تجاری شد.

سیاست شورا شهرفروشی نیست. امروز فروش تراکم را کنار گذاشتیم و منابع شهرداری کاهش یافت. حالا ۵۴ هزار میلیارد تومان بدهی داریم. حالا در این شرایط باید کار کنیم. متاسفانه برخی قوانین شهرداری ها را تحت فشار می اورد مثلا طرحی در مجلس به نام ارزش افزوده است که اگر تصویب شود دیگر شهرداری ها درآمدی ندارند.

قطعا باید قوانین به درستی اجرا شود مثلا ایران مال در منطقه ۲۲ با متراژ ۳۰۰ هزار متر یک میلیون متر میشود همه چی نابود میشود یعنی نبود ۳ هزار واحد پارکینگ… ما شهردار خوبی را انتخاب کردیم و به هر دلیلی ایشان رفت و نفر بعد را انتخاب کردیم. انتخاب شهردار آسان نیست اما سلیقه و نظرات شورا متفاوت است. حالا گفتند ایشان بازنشسته است. ما در اوج برنامه ریزی و چکش کاری قوانین و نظارت بر اجرا یک مرتبه معاون برنامه ریزی شهرداری تغییر می کند. در هر حال زمانبندی کردیم تا اساتید نظراتشان را تا ۲۱ آبان فرصت داریم تا موارد را بررسی نهایی کنیم. اما با بلاتکلیفی شهردار تهران احتمالا وقت بیشتری ببرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false