جزئیات دادگاه پرونده ۶۷ تن گوشت فاسد| قاضی ساری: از برادر شهید توقع داریم! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
جزئیات دادگاه پرونده ۶۷ تن گوشت فاسد| قاضی ساری: از برادر شهید توقع داریم!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر؛ صبح روز شنبه نخستین جلسه رسیدگی به پرونده کشف ۶۸ تن گوشت تاریخ مصرف گذشته در یکی از سردخانه های غیرقانونی بخش کهریزک در دادگستری این بخش به ریاست قاضی محمد ساری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که نمایندگانی از بخشداری کهریزک، فرمانداری ری، دامپزشکی ری و وکلای متهمان حضور داشتند محمد ساری گفت: در تاریخ سوم آبان ماه ۱۳۹۹ آقای علیرضا افشار (بازرس) به همراه بازرسان فرمانداری و بخشداری یک سردخانه غیرمجاز را در منطقه مهدی آباد کهریزک کشف کردند که شرایط بهداشتی مناسبی نداشت و مقدار زیادی گوشت منجمد وارداتی برزیلی تاریخ مصرف گذشته انبار کرده بود. که متصدی این سردخانه فردی به نام ر-ی است. این فرد در حین بازرسی ادعا کرد که گوشت‌ها را از فردی به نام ح-سین در اواخر سال ۱۳۹۸ خریداری کرده و به دلیل شیوع ویروس کرونا گوشت ها در سردخانه انبار کرده بود.

قاضی ساری با بیان اینکه آقای ح-سین بازداشت است گفت: این متهم در اعترافات خود عنوان کرده که ر-ی کارگر وی بوده است. همچنین بر اساس آخرین آمارها مقدار گوشت کشف شده در این سردخانه ۶۸ هزار و ۷۷۰ کیلوگرم بوده که هم اکنون به سردخانه شباهنگ منتقل شده است.

سید هادی کسایی زاده خبرنگار ضدفساد در ادامه گزارش خود از این دادگاه نوشت: بر اساس گزارش کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان ری و استان تهران این گوشت‌های وارداتی همگی از کشور مغولستان بوده و بخشی از آن هم از شرکت زرگوشت ایرانی بوده است. آزمایش ها نشان می دهد که باید بخش زیادی از این گوشت ها به پودر تبدیل شود و بخش کمی هم قابلیت استفاده صنعتی دارد.

مورد دیگری که در این پرونده حائز اهمیت است آن که گوشت هایی که با آرم شرکت زرگوشت در این انبار نگهداری شده پس از بررسی ها نشان داد که این کالا، گوشت‌های وارداتی مغولستانی است که برچسب تقلبی زرگوشت داشته است.

در ادامه دادگاه شاکیان پرونده که یکی از آنها اداره دامپزشکی است اعلام کرد: در این پرونده غیرقانونی بودن فعالیت سردخانه حائز اهمیت است که هیچ مجوزی برای فعالیت نداشته و نکته دیگر آنکه حمل گوشت هم نیاز به گواهی دارد که برای حمل و نقل آن هم هیچ گواهی ارائه نشده است.

کارشناسان اداره دامپزشکی در این دادگاه اعلام کردند که بر اساس مقررات گوشت های وارداتی فقط ۹ ماه تاریخ اعتبار دارند و به هیچ عنوان تاریخ تمدید نمی‌شود در حالیکه گوشت های کشف شده چندین ماه از تاریخ اعتبار آن ها گذشته بود و از نظر آزمایشگاه باید تبدیل به پودر شوند.

پس از قرائت کیفرخواست و اظهارات شاکیان، گودرزی وکیل متهم ردیف اول (ح-سین) گفت: جناب آقای قاضی موکل من فقط ۲۸ سال دارد و فاقد سابقه کیفری بوده و برادر شهید هم می باشد. نکته دیگر آنکه این گوشت ها در سوم آبان ماه ۹۹ توقیف شده و شما در تاریخ ۷ آبان ماه با قید فوریت به دامپزشکی نامه زدید تا پاسخ آزمایش را اعلام کنند اما آزمایشگاه دامپزشکی یک ماه بعد جواب آزمایش را اعلام کرد که در صفحه ۹۴ و ۹۵ پرونده به آن اشاره شده است. سوال من این است که چرا بعد از دوبار آزمایش اداره دامپزشکی متوجه نشد لیبل های زرگوشت جعلی هستند؟

سوال دوم و اعتراض موکل من آن است که اگر در همان روزهای ابتدایی به ما اعلام می‌شد که چند درصد گوشت ها ایراد دارند گوشت هایی که تاریخ مصرف آنها همچنان معتبر بود فروخته و وارد بازار می‌شد.

*مدیر شرکت زرگوشت را به دادگاه احضار کنید

وکیل متهم ردیف اول در ادامه دفاعیات موکلش گفت: در پرونده اعلام شده است که گوشت ها «ری پک» شده و با آرم زرگوشت در سردخانه نگهداری شده است در حالی که موکل من هیچ اطلاعی از ریپک شدن نداشته و بهتر است مدیر زر گوشت هم به دادگاه احضار شود.

وی در ادامه گفت در مورد غیرمجاز بودن سردخانه دفاعی ندارم اما عرضه و فروشی در سردخانه رخ نداده است. در مورد مواردی که اعلام کردم اعتراضات خود را به دادگاه تجدید نظر اعلام خواهم کرد.

قاضی: خودکرده را تدبیر نیست

قاضی محمد ساری در پاسخ به دفاعیات وکیل متهم ردیف اول گفت: تاریخ انقضای گوشت های کشف شده تا مهرماه سال ۱۳۹۹ بوده و ما آنها را آبان‌ماه کشف کردیم خود کرده را تدبیر نیست.

پس از اظهارات قاضی وکیل متهم ردیف اول اصرار بر این داشت که طولانی شدن آزمایش از سوی دامپزشکی موجب ضرر و زیان موکل او شده است. که نماینده اداره دامپزشکی در پاسخ به اظهارات وکیل گفت: به علت مهارت بالای جعل در مرحله اول متوجه نشدیم اما بعداً پس از آزمایش های مکرر دریافتیم که گوشتها متعلق به شرکت زرگوشت نیست و وارداتی بوده است.

اظهارات نماینده اداره دامپزشکی باز هم مورد نقد وکیل قرار گرفت اما نماینده دامپزشکی گفت: شما چطور با این اطمینان صحبت می کنید در حالی که سردخانه موکل شما مسئول فنی و دکتر نداشته است؟

وکیل متهم در پایان دفاعیات خود با صدای کمی بلند تر گفت: موکل من جوان است و از خانواده شهدا و برادر شهید است؛ قاضی ساری در پاسخ گفت هردوی این محسنات هم حرف دارد. چراکه اگر این جوان از الان تخلف کند و جلوی آن را نگیریم معلوم نیست که ۱۰ یا ۲۰ سال آینده چه تخلفاتی را انجام می دهد؟! نکته دوم آنکه فردی که برادر شهید است از او توقع بیشتری برای رعایت قوانین و مقررات کشور داریم.

در ادامه دادگاه وکیل متهم ردیف دوم (ی-سین) هم در دفاع از موکل خود گفت: کوتاهی توسط دامپزشکی محرز است چون پس از دو بار بررسی به این نتیجه رسیدند لیبل ها جعلی هستند. نکته دوم آنکه باید مدیر شرکت زرگوشت در دادگاه حضور یابد و بگوید چرا گوشت وارداتی به جای گوشت ایرانی به موکل من داده است.

همچنین می خواهیم که کارشناس دیگری گوشت‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر نخستین جلسه این دادگاه با استماع دفاعیات موکلین متهمان ردیف های اول و دوم به صورت علنی به پایان رسید. نکته قابل تامل آنکه این نخستین بار است که در سالهای اخیر این پرونده ها طبق قانون به صورت علنی برگزار می شود که نیازمند تشویق دادگستری کهریزک است.

به گزارش سید هادی کسایی زاده خبرنگار ضدفساد حکم متهمان این پرونده از سوی قاضی ساری صادر شد. این افراد به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از اشتغال در حوزه گوشت محکوم شدند که حق اعتراض دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false