تورم تهران 17.7 درصد شد|میوه،خشکبار، تفریح و فرهنگ گران شد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
تورم تهران 17.7 درصد شد|میوه،خشکبار، تفریح و فرهنگ گران شد

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر مسعود افشین معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اعلام کرد: این سازمان شاخص قیمت مصرف کننده، میزان تغییرات ماهیانه قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها را اندازه گیری می کند. این شاخص جزء آمارهای رسمی است و طبق قانون تهیه و انتشار آن از وظایف قانونی مرکز آمار ایران است. این شاخص اطلاعات بهنگام مربوط به نرخ تورم را ارائه می دهد و کاربردهای زیادی دارد.

نکته اساسی که در مورد این شاخص وجود دارد این است که شاخص قیمت مصرف کننده تنها برای کالاها و خدمات مصرفی نهایی خانوارها محاسبه می شود. لذا برخی اقلام که ماهیت سرمایه ای دارند و برای حفظ ارزش پول و دارایی و یا سرمایه گذاری توسط خانوار خریداری می شوند مانند سکه طلا، در سبد مورد استفاده در شاخص قیمت مصرف کننده جایگاهی ندارند.

بر اساس این گزارش شاخص قیمت استان تهران در آبان ماه 1397 معادل 150/4 بوده که نسبت به ماه قبل 2/8درصد افزایش یافته است. این شاخص در کل کشور 147/8 بوده است. بجز در خرداد ماه در سایر ماه ها همواره این شاخص در استان تهران بیشتر از کل کشور بوده که نمایانگر سطح عمومی بالاتر قیمتها کالاها و خدمات در استان تهران است.

همچنین در آبان 1397 نرخ تورم (متوسط قیمت دوازده ماه منتهي به ‌‌ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل) استان تهران 17/7 بوده که نسبت به این نرخ در مهر (15/3) 2/4 درصد رشد داشته است. نرخ تورم کل کشور در آبان ماه معادل 15/6 بوده است. نرخ تورم نقطه به نقطه (تغییرات شاخص ماه جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل) استان تهران هم معادل 37 بوده است.

افشین گفته است بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه استان تهران در گروه “دخانیات” با 133/4 درصد بوده که نرخ تورم نقطه به نقطه در کل کشور 34/9 بوده است. در آبان ماه 1397 استان کرمان با نرخ تورم 12/2 و استان لرستان با نرخ تورمی معادل19/2 کمترین و بیشترین نرخ تورم را در بین استانهای کشور داشته اند.

در استان تهران نرخ تورم گروه “خوراکیها، آشامیدنی ها و دخانیات” برابر 21 و نرخ تورم “کالاهای غیر خوراکی و خدمات” معادل 16/8 درصد بوده است که بیشترین نرخ تورم استان تهران در گروه خوراکی ها مربوط به “میوه و خشکبار” با رقمی معادل 32/4 درصد بوده است.

در استان تهران درگروه عمده “کالاهای غیرخوراکی و خدمات” بیشترین نرخ تورم متعلق به گروه”تفریح و فرهنگ” با تورمی معادل 24/6 درصد و سپس”کالاها و خدمات متفرقه” با تورم 20/8 درصد بوده است. نرخ تورم “اجاره مسکن” دراستان تهران معادل 19/4 درصد بوده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false