بهترین و بدترین تیتر روزنامه ها پس از تشییع پیکر آیت الله هاشمی - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ سید هادی کسایی زاده/ برای قدردانی از سالها خدمتگذاری آیت الله هاشمی رفسجانی به کشور ایران و انقلاب اسلامی به دور از گرایش های سیاسی مردم سنگ تمام گذاشتند اما پس از این حماسه بی نظیر نوبت به حماسه رسانه ها رسید تا با تیترهای ماندگار عظمت تشییع پیکر آیت الله هاشمی را در تاریخ ثبت کنند. اما آیا رسانه ها هم سنگ تمام گذاشتند؟

متاسفانه با ورق زدن روزنامه های صبح چهارشنبه خلاقیت، تیزبینی و وسواسی برای تیترهای ماندگار به جز چند روزنامه ندیدم. اما برخی از روزنامه ها انگار 5 دقیقه هم برای انتخاب تیتر وقت نگذاشتند؟!

*روزنامه ابرار اقتصادی در صفحه یک خود بدون انتشار خبر و عکس تشییع پیکر آیت الله هاشمی در مورد نقش هاشمی در توسعه اقتصاد ایران نوشت.

* روزنامه تازه تاسیس 19 دی با تیتر «حماسه هاشمی» و تصویر تمام صفحه از مراسم تشییع جنازه صفحه یک چهارشنبه خود را منتشر کرد اما به دلیل گرافیک و طراحی غیرحرفه ای و نامناسب نتوانست با تیتر خوبش کار خوبی ارائه دهد.

* روزنامه غیرحرفه ای ابرار هم از تیتر کلیشه ای « هاشمی میهمان امام شد» به نوعی مانند همیشه تنها با هدف چاپ یک روزنامه کار چهارشنبه خود را به کیوسک روزنامه ها رساند.

* روزنامه افکار هرچند تمام صفحه خود را به تصویر تشییع جنازه اختصاص داد اما با تیتر کلیشه ای و ساده « میلیون ها چشم اشکبار آیت الله را بدرقه کردند» صفحه یک خود را بست.

* روزنامه غیرحرفه ای آفتاب یزد هم با شروع حرف اضافه در تیتر یک خود نتوانست کارخاصی انجام دهد و مثل همیشه به اعتقاد من در آخر جدول روزنامه های ایران قرار گرفت.

* از روزنامه آرمان که منتسب به آیت الله هاشمی رفسنجانی است بعید بود که نتواند به صورت حرفه ای گوی هنرمندی در تیتر زنی حماسه بزرگ بدرقه آیت الله را از آن خود کند و با تیتر بسیار ساده و نامتعارف «رویشی دیگر … » روزنامه سبز خود را به خوانندگانش تقدیم کرد.

* از روزنامه بانی فیلم انتظار تیتر خوب نداشتم و عبور می کنیم.

* روزنامه ابتکار هم به دلیل گرافیک غیرحرفه ای نتوانست تیتر مناسبش را نمایش دهد.

* دنیای اقتصاد با تیتر کلیشه ای و اقتصاد پویا با گرافیک بسیار ابتدایی سهمی از ماندگاری صفحه خود در روز چهارشنبه پس از تشییع نبردند.

* روزنامه اطلاعات هر چند در تاریخ ایران به نیکی ثبت شده اما به دلیل مردگی گرافیک و و کار غیرحرفه ای نمی تواند مورد نقد قرار بگیرد.

* روزنامه نیمه اصلاح طلب اعتماد به دلیل انتخاب نادرست عکس و لوگوی قرمز و نا همگون با صفحه و انتخاب تیتر نه چندان دلچسب در ردیف خوب های تیتر زنی قرار نگرفت. تیتر روزنامه اعتماد: « ملت قیامت کرد »

* روزنامه فرهیختگان منتسب به دانشگاه آزاد اسلامی با انتخاب عکس و تیتر متناسب با ماهیت روزنامه صفحه ماندگاری در آرشیو خود برجا گذاشت اما این به آن معنی نیست که کار حرفه ای انجام داده است. در هرحال تیتر متناسب با عکس یک ویژگی تیتر زنی است. در این عکس ایت الله هاشمی از بالا به مردم نگاه می کند و حرکت دستان نشان از خداحافظی است و تیتر شاعرانه «خداحافظ ای داغ بر دل نشسته» با هارمونی عکس سازگاری دارد. چون این روزنامه به یک دانشگاه و مکان فرهنگی منتسب می شود می توان گفت تناسب خوبی داشته است.

* روزنامه قانون در انتخاب عکس موفق بود اما کمی در خلاقیت عجله کرد. از ویژگی های تیتر سادگی همراه با ایهام و جذابیت است. استفاده از لغات و کلماتی که برای مخاطب سنگین است نباید استفاده کرد مگر اینکه نشریه و رسانه تخصصی باشد. تیتر «اشبه به وداع امام» یا همان شبیه به وداع امام هرچند شاید برای خواص قابل درک باشه که آن هم تیتر مناسبی نبود یعنی اینکه می شد بهترین از این هم انتخاب کرد.

* روزنامه قدس منتسب به آستان قدس رضوی و یکی از ثروتمندترین روزنامه های کشور در کمال ناباوری بدترین تیتر را انتخاب کرد. تیتری کلیشه ای و ساده با فونت ریز که انگار می خواهد با سختی از این رخداد عبور کند. تیتر روزنامه قدس: « وداع رهبر و مردم با یار دیرین »

* اما در میان روزنامه ها یک روزنامه ورزشی درجه سه که مخاطب سیاسی هم ندارد و از گرافیک غیرحرفه ای هم برخوردار است تیتر نسبتا خوبی را برای تشییع جنازه آیت الله هاشمی انتخاب کرد. تیتر روزنامه هدف «ریشه در خاک» بود که معنی و تفسیر خوبی از رخداد دیروز می دهد. حالا اگر این تیتر در روزنامه قانون یا قدس و اعتماد و یا آرمان قرار می گرفت زیباتر می شد.

* روزنامه جمهوری اسلامی با عقبه حمایت از آیت الله هاشمی با انتخاب بدترین تیتر ممکن حق مطلب را ادانکرد که به اعتقاد من این تیتر در روزنامه جمهوری به دلیل نازیبایی و غیرحرفه ای بودن خیانت به آیت الله محسوب می شود. روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: « بدرقه یار امام تا جوار روح الله در اقیانوس ملت قدر شناس » !!!!

* اما روزنامه ایران بر خلاف سایر تیترهای نامتناسبی که دارد این بار خلاقیت خوبی به خرج داد. تصویری از جمعیت عزادار آیت الله هاشمی در تشییع جناره و با تیتر بدرقه تاریخ شاد … اما این تیتر کلیشه ای قطعا جای استفاده از واژه خوب بودن ندارد. به این دلیل می گویم کار روزنامه ایران نسبت به سایر روزنامه ها بهتر بود که این روزنامه لوگوی روزنامه ایران را با فونت سفید و بزرگ روی جمعیت قرارداده و از نام روزنامه ایران «ایران» را نشان داده است.

* روزنامه کیهان مثل همیشه با استفاده از ادبیات نامتناسب بغض سیاسی خود را به حریف قدیمی خود نشان داد. در تیتر کیهان می خوانیم »مردم ولایتمدار برای رفیق رهبر سنگ تمام گذاشتند» این روزنامه باز هم از رهبری انقلاب استفاده ابزاری کرده و علت حضور مردم را تشییع رفیق رهبری خوانده است.

* روزنامه همشهری به دلیل غیرحرفه ای بودن جای نقد ندارد.

* روزنامه نیمه اصلاح طلبی شرق هم نتوانست خلاقیت خوبی در تیتر زنی تشییع پیکر آیت الله هاشمی نشان دهد و با تیتر «تلاقی سیاسی» تشییع جنازه را بیشتر سیاسی عنوان کرد. شاید بتوان از تفسیر و تیتر سیاسی استفاده کرد اما شرق در انتخاب این تیتر خوب عمل نکرد چراکه تیتر و عکس هارمونی خوبی ندارد.

* روزنامه شهروند که توقع می رفت تیتر خوبی را ارائه کند این بار شکست خورد.

* روزنامه وطن امروز که به تیترهای جنجانی و آوانگارد معروف است باز هم تیتر و زیر تیتری همراه با بغض سیاسی منتشر کرد. این روزنامه برخلاف اصول خبرنویسی دیدگاه خودش را به مردم ایران نسبت داد و نوشت: امت حزب الله با وجود گلایه از مواضع سال های اخیر در مراسم تشییع مرحوم هاشمی رفسنجانی سنگ تمام گذاشت؛  و در تیتر یک خود درشت نوشت: بدرقه بزرگوارانه … ( یعنی مردم بزرگواری کردند آمدند و شما را تشییع کردند.) نکته دیگر اینکه آیت الله هاشمی را بدون لقب آیت الله و حتی حجت الاسلام عنوان کرده است که به دور از اخلاق رسانه ای است. از این رو بعنوان یک روزنامه نگار می توانم زشت ترین تیتر روز چهارشنبه را به روزنامه وطن امروز عنوان کنم.

* روزنامه مردم سالاری هم حرفی برای گفتن نداشت و سایر روزنامه ها هم با تیترهای کلیشه ای صفحه خود را بستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false