بهترین خیرات برای اموات تا چهلم - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
بهترین خیرات برای اموات تا چهلم

شاید برای کسانی که به‌تازگی عزیزی را ازدست‌داده‌اند این سوال مطرح شود که چه خیراتی می‌تواند بهترین انتخاب برای کسی باشد که در آستانه چهلمین روز فوت او هستیم و یا این که قصد داریم با استفاده از پک ترحیم در مراسم چهلم یک پذیرایی آبرومندانه داشته باشیم. البته که صرفاً این نمی‌تواند مختص به موضوع پذیرایی باشد و می‌توان زمینه‌های زیادی را برای آن در نظر گرفت. مردگان و درگذشتگان در نگاه ما و البته آیین و سنت ما اهمیت ویژه‌ای خواهند داشت. آن‌ها به‌شدت قابل‌احترام هستند و به طبع بازماندگان سعی می‌کنند که برای آرامش روح فرد درگذشته از هیچ اقدامی صرف‌نظر نکنند. اما گاهی این تصمیم که بهترین خیرات برای اموات چیست خود موضوع مهمی باشد.

معمولاً دوره فوت از روز فوت، سوم، هفتم، چهلم و تا سالگرد در بین عموم مردم صورت یک مراسم برگزار خواهد شد. تکرار سالگرد نیز هرساله ممکن خواهد بود. اما این که از چه مواردی برای انجام خیرات استفاده کنیم خود پرسش پرتکراری است.

کمک به افراد بی‌بضاعت

اطراف همه ما کسانی زندگی می‌کنند که شرایط مطلوبی ندارند و به گفته عموم، در دسته نیازمندان و فقرا قرار می‌گیرند. چه چیزی بهتر از این که بتوانیم دل این افراد را شاد کنیم. به‌هرحال اجر معنوی آن فراتر از چیزی است که بتوان تصور کرد. افراد در زندگی خود روزهای سختی می‌گذرانند و معمولاً همه آن‌ها در شرایط سخت، از نظر معنوی و روحی ضعیف‌تر می‌شوند. این که بتوانند حس و حال دیگر افراد مستمند و ضعیف را در این شرایط درک کنند بسیار انسانی خواهند بود. از نظر ما اولین خیرات برای فرد درگذشته کمک به نیت او برای افرادی است که حتی توان خرید مایحتاج روزانه خود را ندارند.

حضور در امام زاده‌ها و زیارتگاه‌ها به‌صورت خادم

درصورتی‌که از نزدیک‌ترین افراد و یا اعضای خانواده فرد درگذشته هستید، پیشنهاد می‌کنیم که برای ایجاد یک حس خوب درونی در خودتان و آرامش روح درگذشته از این ایده نیز استفاده کنید. می‌توانید به‌صورت داوطلب خادم زیارتگاه‌ها، امام زاده‌ها و حتی مساجد شوید. حتی مشهد مقدس نیز بهترین و بی‌نظیرترین انتخاب خواهد بود و حضور در این فضا می‌تواند یک اجر بی‌تکرار چه برای شما و چه برای شخصی که فوت کرده است داشته باشد.

کاشت درخت و نهال

کاشت درخت اعطای زندگی دوباره به کسانی است که روی کره زمین زندگی می‌کنند. این موضوع علاوه بر بعد معنوی که برای همه افراد خواهد داشت از نظر انسانی و زیست‌محیطی نیز یک ایده فوق‌العاده است. حال اگر بتوانید در تعداد بیشتری این کار را انجام دهید به طبع اتفاق مثبت‌تر خواهد بود. می‌توان هر درخت روی کره زمین را یک انسان دانست که حس زنده‌بودن و حضور در اتمسفر را تجربه می‌کند. قطع درختان به‌اندازه مرگ هر انسان تلخ است. در نتیجه برای جبران این اتفاق کاشتن یک درخت می‌تواند اتفاق ویژه‌ای چه برای شما و چه برای کسی باشد که به‌تازگی فوت کرده.

خواندن دعا و زیارت‌نامه

به‌هرحال بخش مهمی از دین و آیین اسلام بر این موضوع تأکید دارد که در روزهای پس از فوت و بخصوص شب اول قبر، خواندن قرآن کریم، کتاب دعا و همین‌طور دعاهای قرآنی می‌تواند سبب جلب آرامش شود. این آرامش هم در دل عزیزان شخص درگذشته باقی می‌ماند و هم سبب می‌شود که فرد در آرامش باشد. در نتیجه برای انجام آن بهتر است خودتان دست‌به‌کار شوید. البته می‌توانید از فقرا هم بخواهید که در ازای دریافت مبلغی یا هدیه‌ای مادی برای شما این کار را انجام دهند. هم چنین می توانید تعدادی قرآن و کتب ادعیه تهیه کرده و در مساجد و امام زادگان قرار دهید تا با قرائت آنها ثوابش به روح میت برسد.

انجام بسیاری از این کارها علاوه بر حس و اتفاق خوب و مثبت برای فرد فوت شده، می‌تواند جریان‌ساز و یک جرقه در زندگی کسی باشد که مدت‌هاست از انجام کار خیر فاصله گرفته است. کسانی که مدام خودشان را درگیر انجام کارهای خیرخواهانه می‌کنند، معمولاً نسبت به اتفاقات زندگی با دید بازتری حرکت کرده و در نهایت اتفاقات همواره بر وقف مراد آن‌ها خواهد بود.

پخش خیرات خوراکی در مساجد، زیارتگاه‌ها و مقبره‌ها

به‌هرحال بارها در روایات مختلف آمده است که سیر کردن شکم شخصی که توان مالی ندارد، یکی از بهترین اتفاقات چه برای شخص فوت شده و چه برای نزدیکان و بازماندگان او خواهد بود. نذر به‌صورت خوراکی معمولاً به اشکال مختلف انجام می‌شود و حتی برای انجام سریع این کار در آستانه چهلم یا پس از آن می‌توانید از روش‌های مختلف مانند تهیه پک پذیرایی استفاده کنید.

یکی از متداول‌ترین روش‌هایی که معمولاً از آن به‌عنوان خیرات اموات یاد می‌شود، پخش خرما، انواع خوردنی‌ها، میوه، غذا و… خواهد بود. درون پک‌های پذیرایی، میوه، شیرینی، خرما، خرما و گردو، نوشیدنی، آبمیوه و… وجود دارد. مراکزی وجود دارد که تحت عنوان پک پذیرایی همه این اقلام را به دلخواه شما در یک جعبه مقوایی بهداشتی بسته بندی شده، در اختیار شما قرار می دهند. طیف انتخاب آن‌ها نیز به این صورت است که شما می‌توانید بر اساس بودجه مد نظرتان، به هر شکلی آن را سفارش دهید. البته دقت کنید که انجام این کار قبل از چهلم و یا در روز چهلم، ثواب بسیار زیادی خواهد داشت. اگر هنوز چهلم فرانرسیده است و یا این که خیلی به چهلم نزدیک هستید، تهیه پک پذیرایی سبزینه به دلیل این که وقت زیادی از شما نمی‌گیرند، بهترین و منطقی‌ترین راهکار خواهد بود.

انجام فعالیت‌های جهادی و خیرخواهانه

شرکت در فعالیت‌هایی که در جهت رفاه حال مستمندان انجام می‌شود نیز می‌تواند ایده خوبی باشد. به‌هرحال این اتفاقات در پیرامون ما مدام رخ می‌دهد. کسانی که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، مدرسه‌سازها، کسانی که جهیزیه دختران دم بخت را فراهم می‌کنند، هرکدام از این کارها می‌تواند همان حسی را به شما و فرد درگذشته القا کند که در دنیای بزرگ ثواب‌های معنوی در مورد آن صحبت می‌شود. به‌هرحال انسان‌ها برای کمک به یکدیگر، باید قدم‌های بزرگ‌تر و محکم‌تری بردارند و به جهت انجام این کار روش‌های مختلف زیادی وجود دارد.

خیرات دیگر برای چهلم

پخش کیک، شیرینی، خرما، خوراکی‌هایی که به‌صورت لقمه هستند، خرید از افراد بی‌بضاعت و کمک به زوجینی که قصد ازدواج دارند، می‌تواند در دسته‌بندی بهترین خیرات برای روح مردگان قرار بگیرد. البته که محدودیتی برای انجام این خیرات در دوره بعد از چهلم نیز وجود ندارد.

حتی می‌توان مشاوره‌ها و آموزش‌های رایگان نیز در اختیار کسانی که نیاز دارند گذاشت. اگر پزشک هستید می‌توانید از علم خود در همین راه به‌عنوان یک خیرات و احسان استفاده کنید. به‌هرحال حل کردن مشکل همنوعان موضوع مهمی است که می‌توان به چشم یک خیرات به آن نگاه کرد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false