بنیاد مستضعفان مسئول تأمین منابع مالی‌‌ ترمینال سلام‌ فرودگاه امام شد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر؛ احداث ترمینال سلام به عنوان یکی از ترمینال‌های مسافری فرودگاه امام خمینی (ره) از مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از ابتدای سال گذشته کلید خورد.

در آن زمان مقرر شد بنیاد مستضعفان به عنوان مجری پروژه، احداث این ترمینال را بر عهده بگیرد ضمن آنکه با همکاری دولت، تسهیلات ساخت این ترمینال با ضمانت وزارت راه و شهرسازی، از محل صندوق توسعه ملی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گیرد.

اما تأمین مالی برای احداث این ترمینال با مشکلاتی مواجه شد و وعده وزیر راه و شهرسازی برای افتتاح این ترمینال تا عید فطر امسال محقق نشد.

اما به تازگی هیأت وزیران مصوبه‌ای در این‌باره دارد تا با تأمین مالی مناسب، روند تکمیل این ترمینال مسافری سرعت گیرد.

هیأت وزیران در جلسه 1395.7.14 به پیشنهاد شماره 30163.100.02 مورخ 1395.6.24 وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده واحده قانونی احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع مالی و پولی کشور – مصوب 1366- موارد زیر را تصویب کرد:

1- وزارت راه و شهرسازی که از این پس «وزارت» نامیده می‌شود مجاز است با نمایندگی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در قالب بند (ب) ماده (2) آیین‌نامه اجرایی قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع مالی و پولی کشور و برای تأمین مالی هزینه‌های تکمیل پروژه‌ «ترمینال سلام» شامل مطالعات، طراحی، احداث، تکمیل، راه‌اندازی، اجاره به شرط تملیک و انتقال، نسبت به انعقاد قرارداد با «شرکت احداث و راه‌اندازی ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)» به سهامداری بنیاد مستضعفان که از این پس به اختصار «شرکت طرف قرارداد» نامیده می‌شود با رعایت ضوابط و مقررات جاری کشور، اقدام نماید.

2- تأمین 100 درصد منابع مالی مورد نیاز جهت تکمیل «ترمینال سلام» و تأسیسات جانبی مکانیکی و برقی مربوط تا مرحله تحویل دائم پروژه‌‌ و تسویه حساب کامل، برعهده شرکت طرف قرارداد است.

3- به وزارت اجازه داده می‌شود با رعایت مواد (27) و (28) قانون برگزاری مناقصات – مصوب 1383 – نسبت به واگذاری انجام امور مطالعات، طراحی و پیمانکاری اجرای پروژه «ترمینال سلام» و تأسیسات جانبی مکانیکی و برقی آن، در صورت احراز صلاحیت‌های مربوط، به شرکت‌های واجد صلاحیت معرفی شده از سوی شرکت طرف قرارداد اقدام نماید، مشروط به آنکه در هر مورد قبل از واگذاری، گواهی صلاحیت مشاوره و یا پیمانکاری شرکت‌های معرفی شده از مراجع ذی‌ربط اخذ و مورد تأیید وزارت قرار گیرد.

تبصره 1- شرکت طرف قرارداد مکلف است پیشنهاد قیمت اجرای ترمینال را به همراه تجزیه و تحلیل (آنالیز) قیمت مربوط براساس مطالعات مصوب وزارت و آخرین فهرست بهای ابلاغ شده توسط سازمان برنامه‌ و بودجه کشور و ضرایب آن با اعمال ضریب بروزرسانی شاخص مبنای تعدیل فهرست بها (تا زمان ارائه پیشنهاد کتبی قیمت خود) و پیش‌بینی تعدیل دوره ساخت، مالیات بر ارزش افزوده، حق بیمه‌های سهم کارفرما و سایر هزینه‌های جانبی مرتبط با اجرای طرح را به وزارت تحویل کند.

تبصره 2- حداکثر ضریب پیشنهادی سرمایه گذار (ضریب بالای سر پیمانکاری) معادل (1.09) تعیین می‌شود.

4- دوران واگذاری معادل (96) ماه مشتمل بر (12) ماه دوره احداث و تکمیل و (84) ماه دوره واگذاری منافع بهره‌برداری – دوره پرداخت اقساط (شامل اصل سرمایه و سود مصوب) – به شرکت طرف قرارداد خواهد بود.

5- سود سرمایه‌گذاری شرکت طرف قرارداد معادل نرخ‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران – در زمان انعقاد قرارداد – برای سپرده‌های بلندمدت یک ساله بانک‌های دولتی به علاوه (3%) درصد تعیین می‌شود.

6- درآمد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) جزو درآمدهای اختصاصی شرکت محسوب و پس از واریز به حساب تمرکز وجوه شرکت مذکور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با درخواست ذی‌حساب و سایر مقامات مجاز شرکت یاد شده در چارچوب بودجه مصوب مربوط (به میزان اقساط اجاره ماهیانه) از سوی خزانه به حساب ویژه وزارت نزد بانک عامل (قابل برداشت برای شرکت طرف قرارداد) واریز و صرفاً برای پرداخت اقساط مذکور به شرکت طرف قرارداد از آن استفاده می‌شود؛ اضافه و یا کسری درآمدهای «ترمینال سلام» در هر ماه نسبت به مبلغ اجاره ماهیانه با توجه به زمان پرداخت و نرخ سود مصوب، بر طول اجاره با توجه به شرایط قرارداد تأثیر کاهنده یا فزاینده خواهد داشت.

8- بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای پروژه‌ تابع قوانین و مقررات طرح‌های عمرانی است.

9- وزارت مؤظف است در قرارداد منعقده، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری و یا ناتوانی شرکت طرف قرارداد در اجرای مفاد قرارداد پیش‌بینی کند.

این مصوبه هیأت ‌وزیران به امضای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رسیده است.

بنابراین گزارش پیش از این کورش فتاحی، معاون فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در این‌باره گفته بود: روند ساخت ترمینال سلام ادامه دارد، اما نیازمند منابع مالی هستیم؛ بیش از 300 میلیارد تومان برای تکمیل این ترمینال نیاز داریم.

بنا به گفته فتاحی اگر منابع مالی برای ترمینال سلام فراهم شود، این ترمینال تا اردیبهشت 96 افتتاح می‌شود‌.

‌‌البته عباس آخوندی روز 16 خرداد 94 ‌در بازدید از عملیات احداث ترمینال سلام گفته بود که شرکت ملی ساختمان به عنوان زیرمجموعه بنیاد مستضعفان این پروژه را اجرا می‌کند و تلاش می‌کنیم ترمینال سلام در عید فطر سال 95 افتتاح شود.

وزیر راه و شهرسازی گفته بود: ‌ترمینال سلام به عنوان ترمینال 5 بخشی از پروژه‌های شرکت شهر فرودگاهی، فرودگاه امام خمینی محسوب می‌شود؛ اجرای این پروژه 400 میلیارد تومان هزینه دارد که 50 میلیارد تومان آن نقداً‌ پرداخت شده است و پرداخت‌های دیگر پروژه منظم اجرا می‌شود تا پروژه ترمینال سلام معطل منابع مالی نباشد.

بنا به گفته آخوندی در آن زمان در بند و تبصره 5 قانون بودجه سال 94، اجازه داده شده است بخش خصوصی هزینه اجرای زیربناها و زیرساخت‌ها را از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کند.

وی این را هم گفته بود که ضمانت این تسهیلات را وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های تابعه انجام می‌دهند، ‌ به زودی شرکت ملی ساختمان را به عنوان پیمانکار ترمینال سلام برای اخذ تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی می‌کنیم و تامین مالی آن راهبرد تضمین می‌کنیم.

طبق گفته آخوندی تامین مالی پروژه ترمینال سلام از دو محل درآمد پروازهای عبوری و صندوق توسعه ملی خواهد بود.

بنابراین گزارش امید است با این مصوبه‌ جدید هیأت وزیران، مشکلات تأمین مالی تکمیل ترمینال سلام که از ابتدا با آن دست به گریبان بود، رفع شود و ظرفیت فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان پیشانی اقتصاد کشور، افزایش یابد تا طبق اهداف سند چشم‌نداز این فرودگاه تا سال 1404 هاب اول بار ‌و هاب دوم مسافر هوایی در منطقه باشد.

منبع: فارس

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false