بررسی تخلفات اتاق اصناف شهرستان ری و پاسخ ستاره دار! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
بررسی تخلفات اتاق اصناف شهرستان ری و پاسخ ستاره دار!

اتاق اصناف شهرستان شخصیت حقوقی، غیرانتفاعی و غیر‌تجاری دارد و پس از‌ثبت در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رسمیت می‌یابد. در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها هیات رئیسه اتاق اصناف شهرستان دارای پنج نفر عضو اصلی به ترتیب شامل یک رئیس، دو نائب‌رئیس(اول و دوم)، یک دبیر و یک خزانه‌دار و دو نفر عضو علی‌البدل می‌باشند. دو نفر از اعضای اصلی هیات‌رئیسه از بین صنوف تولیدی – خدمات فنی، دو نفر از صنوف توزیعی – خدماتی و یک ‌نفر از حائزین اکثریت آراء انتخاب می‌شوند.

اتاق اصناف شهرستان درآمدهایی هم دارد که می توان به ۲۰ درصد دریافتی از درآمد اتحادیه‌ها؛ درصدی از محل وجوه ناشی از جرائم و تخلفات صنفی و وجوه دریافتی در ازای ارائه خدمات غیرموظف به اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر‌دولتی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، گروهی از روسای اتحادیه های صنفی شهرستان ری تحت عنوان (گروه بصیرت) با سید هادی کسایی زاده خبرنگار ضدفساد دیدار و گفتگو کردند. در این مصاحبه مطبوعاتی که روسای اتحادیه های کباب و چلوکباب، فروشندگان مصالح ساختمانی، قنادان، ذوب فلزات، خرازان و پوشاک و فروشندگان موتور سیکلت حضور داشتند تخلفات و سوء مدیریت اتاق اصناف شهرستان ری و عدم نظارت بر عملکرد رئیس و اعضای هیات مدیره اتاق در گفتگو با خبرنگار اعلام شد.

اعضای گروه بصیرت گفتند: هر اتحادیه صنفی یک سیستم راهبردی در قالب سایت داخلی دارد که این سیستم به اتاق اصناف متصل است و به صورت آن لاین می توان برای صدور پروانه جواز از آن استفاده کرد. سوال این است که چرا اتاق اصناف از این ابزار برای فشار بر اتحادیه استفاده می کند؟ اول) بعنوان مثال سیستم را بر روی یک اتحادیه قطع کردند و گفتند تا ساختمان اتحادیه را نفروشی و از ما ملک خریداری نکنی باز نمی کنیم؟ که این اقدام جرم محسوب می شود چون مانع صدور پروانه شده و تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت و حتی رئیس دادگستری و دادستان ری می توانند بر اساس قانون پیشگیری از وقوع جرم اقدام کنند.

دوم) رئیس اتاق اصناف شهرستان ری بر اساس کدام ماده قانونی حق دارد مستقیم با کارمندان اتحادیه ها جلسه برگزار کرده و یا با آنها ارتباط داشته باشد؟ مگر اتحادیه های صنفی رئیس و هیات مدیره ندارند؟ این مورد هم مورد اعتراض بسیاری از اتحادیه های صنفی شهرستان ری قرار گرفته است.

سوم) موضوع مکاتبات اتحادیه ها با اتاق اصناف است. بعنوان مثال رئیس یک اتحادیه موردی را از رئیس اتاق اصناف سوال می کند و انتظار پاسخ دارد اما اتاق اصناف پاسخی غیر مرتبط با موضوع ارسال می کند تا به نوعی وقت بخرد.

چهارم) اتاق اصناف شهرستان ری زمینی را در اختیار دارد تا مجتمع بزرگی ایجاد کند و تمام اتحادیه ها و نماینده های تعزیرات و صمت و غیره در آن متمرکز شوند. سوال این است که بر اساس کدام ماده قانونی اتاق حق دارد اتحادیه ای را مجبور به فروش ساختمان خود کند و بگوید حتما باید در این مجتمع یک واحد خریداری کنید؟ نکته دیگر اینکه بر اساس کدام قانون اتاق باید به برخی نهادها مثل شهرداری دفتر کار بدهد؟

ششم) بر اساس قانون باید انتخابات اتحادیه هایی که اعضا و روسای آنها دو دوره ای هستند برگزار شود. به دلیل شرایط کرونا بسیاری از انتخابات ها تعویق افتاد اما در بسیاری از شهرها کمیته تطبیق برای تائید صلاحیت کاندیداها برگزار شد. چرا در شهرستان ری کمیته تطبیق برگزار نشد؟ این سوال در حالی است که شخص رئیس اتاق اصناف شهرستان ری و یکی از اعضای هیات مدیره اتاق هم باید با ریاست اتحادیه و اتاق خداحافظی کنند و برای همین به هر نحوی شده اجرای قانون به تعویق می افتد.

هفتم) بر اساس قانون اتحادیه ها میتوانند تا ۲۰ درصد هر سال به دریافت حق عضویت خود ازاعضاء اضافه کنند اما رئیس اتاق اصناف شهرستان ری به طور شفاهی گفته که می توانید حق عضویت را ۵۰ درصد بیشتر دریافت کنید. آیا این نیاز به مصوبه اجلاس (مجمع عمومی) اتاق ندارد؟ آیا این اقدام تخلف نیست؟

هشتم) اتاق اصناف شهرستان ری چند خودرو داشت که اتاق می تواند در صورت صلاحدید با رای اجلاس (اکثریت اتحادیه ها) آنها را تبدیل به احسن کند. اما بدون اجازه اتحادیه ها و مصوبه اجلاس خودروها فروخته شد و خودروی تیبا خریداری شد. آیا این تخلف نیست؟

نهم) بر اساس مقررات اعطای هرگونه هبه و هدیه از سوی اتاق اصناف به دستگاه ها و سازمانها ممنوع است. چرا اتاق اصناف شهرستان ری خودروی دنا متعلق به اتاق را در اختیار رئیس سازمان صمت شهرستان ری قرارداد؟ آیا این اقدام شائبه در جامعه رخ نمی دهد؟

دهم) عدم نظارت و ساماندهی اصناف به ویژه در تداخلات صنفی به نحوی که در این سالها اصناف رها شدند.

یازدهم) بر اساس قانون  اجرای برنامه‌های علمی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی مورد نیاز برای ارتقای سطح ‌آگاهی‌های هیات مدیره اتحادیه‌ها با همکاری دستگاههای اجرائی و بخش خصوصی ذی‌ربط و بسیج اصناف کشور در چهارچوب مقررات برعهده اتاق اصناف است که هیچ عملکردی مشاهده و ارائه نشده است.

دوازدهم)  ایجاد هماهنگی بین اتحادیه‌ها، نظارت بر عملکرد آنها و راهنمایی صنوف هم از وظایف اتاق است که این هماهنگی از بین رفته است.

سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار نوشت: پس از اظهار نظر اعضای گروه بصیرت با لطف الله ستاره رئیس اتاق اصناف قصد مصاحبه داشتم که پاسخ تلفن نداد. واسطه هم فراهم کردم و موفق نشدم. برای همین به پاساژ المهدی در میدان شهرری رفتم و هنگام ورود او به دفترکارش وارد شدم و او به پرسش ها پاسخ داد.

لطف الله ستاره رئیس اتاق اصناف شهرستان ری در مورد اظهارات گروه معروف به بصیرت موارد ذیل را بیان کرد.

*برای اجبار اتحادیه ها جهت خرید واحد در مجتمع بزرگ اتاق اصناف ری مصوبه کمیسیون نظارت شهرستان ری را دارم. کارمن قانونی است. و رای این کمیسیون لازم الاجراست.

* اتحادیه هایی که وقت آنها برای انتخابات رسیده طبق قانون کاندیداها به کمیته تطبیق معرفی می شوند.

* دریافت حق عضویت سالانه اتحادیه ها بر اساس مصوبه کمیسیون نظارت است.

*خودروی دنا برای اتاق اصناف است و هر دو (اداره صمت) با هم استفاده می کنند.

* بر اساس قانون برنامه های آموزشی برای مدیران اجرایی اتحادیه ها برگزار کردیم برای رئیس اتحادیه ها هم برگزار می کنیم.

*جالب است که انتقادها روی فسادمالی و تخلفات مالی در اتاق اصناف ری نیست. چون ذره ای تخلف رخ نداده و همه چیز شفاف است. اما آقایان سراغ مسائل حاشیه ای رفتند.

*مگر به نظر آنها است که من از اتاق اصناف بروم؟ مگر چه آش دهن سوزی است؟

*همین منتقدان که بر علیه من جوسازی می کنند شهامت دارند که با اعضای هیات مدیره شان آنها را دعوت کنیم و من سخنرانی کنم چه خبر است.

* اتحادیه خوار و بار با نظر اتاق اصناف ۱۰ میلیارد تومان ساختمانش را فروخت و ۳ میلیارد ساختمان جدید خریداری کرد و برای ساختمان مجتمع سرمایه گذاری کرده است.

*من با مصوبه کمیسیون نظارت خودروهای اتاق را فروختم. این افراد چطور می خواهند اتاق اصناف را مدیریت کنند؟

*سوال من بعنوان رئیس اتاق اصناف ری از رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی این است که به چه اجازه ای ساختمان تعاونی کارگران اتحادیه را بابت بدهی به سیمان تهران داده اید؟ ۶۵۰ میلیون دادید الان ۵ میلیارد تومان ارزش دارد.

*آقای علیزاده به چه اجازه ای ساختمان اتحادیه را نقل مکان کردید؟

*اتحادیه خرازان شما به چه اجازه ای یک طبقه اتحادیه را به نام آقای داود عباسی کردید؟

*اتحادیه ذوب فلزات به چه اجازه ای یک طبقه اتحادیه را اجاره دادید و ۷ سال است این پول به حساب اتحادیه واریز نشده و در حساب شخصی بوده است؟

*من باید به هر نهاد مرتبط با اصناف یک غرفه در مجتمع بزرگ بدهم.

*بازرسی ها زیاد تر شده است اما رسانه ای نمی کنیم چون برخی ادارات به آنها برخورد. اما در ایران الان اول هستیم.

*دو کارمند بازرس اتاق را اخراج کردیم که با سابقه ۱۸ سال خلاف کرده بودند. توانستم ثابت کنم که می شود با کارمند بدون تجربه هم کار کرد.

*اتحادیه خرازان بر چه اساسی حق و حقوق کارمندش را نداده است؟ ۲۰ درصد اتاق اصناف را هم بدون مجوز خرج کرده اند. چرا؟ این تخلف نیست؟

حالا مردم می توانند بر اساس گفته های روسای اتحادیه ها و پاسخ رئیس اتاق اصناف شهرستان ری قضاوت کنند. من تلاش کردم بدون سو گیری این موضوع را بررسی کنم.

true
true
true
true
  1. اشکان

    هرچه زودتر باید ستاره محاکمه شود

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false