باقرشهر «پلیس ساختمان» ندارد | روزی 30 میلیون تومان در جیب پیمانکار می رود! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
باقرشهر «پلیس ساختمان» ندارد | روزی 30 میلیون تومان در جیب پیمانکار می رود!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، سید هادی کسایی زاده خبرنگار ضدفساد ایران در گزارشی تحقیقی در باقرشهر از توابع شهرستان ری و جزو بخش کهریزک نوشت: یکی از پرحاشیه ترین شهرهای جنوب تهران شهرهای «باقرشهر» و «کهریزک» هستند که نمونه بارز آن فساد گسترده انتخاباتی و تخلفات بی شمار در این بخش در سال 1400 بود که موجب دستگیری بیش از 40 نفر شد.

بعنوان روزنامه نگار تحقیقی می توانم بگویم که اکثر ساخت و سازها در باقرشهر و کهریزک مقررات ملی ساختمان به ویژه در بحث مقاوم سازی، نما، اجرای اصول ساخت و ساز و غیره را رعایت نمی کنند برای همین کوچه ها و خیابان های شهر مملو از بناهای غیراصولی است که در زمان بحران واقعه اسفباری را رقم خواهد زد.

برای همین شهرداری ها طبق قانون مامورانی به نام پلیس ساختمان استخدام می کنند. پلیس ساختمان ماموری است که از فرایند ساخت‌وسازها گزارش تهیه می‌کند، از تغییر غیرمجاز کاربری‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد و رعایت اصول فنی و شهرسازی و بهداشتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. اما آیا پلیس ساختمان در دو شهر باقرشهر و کهریزک موفق بوده اند؟ چند نفر از این افراد دستگیر یا برکنار شدند؟ آیا هیچ شهرداری تاکنون گزارش عملکرد پلیس ساختمان خود را شفاف در سایت اطلاع رسانی خود منتشر کرده است؟

بعنوان روزنامه نگار برنامه محور باید بگویم که متاسفانه دو شهر باقرشهر و کهریزک و حتی بسیاری از شهرهای کشور پلیس های ساختمان هیچ نرم افزار برخطی برای ثبت گزارشات تخلفات ساختمانی در دست ندارند در حالی که در عصر ارتباطات و فن آوری اطلاعات ماموران با در دست داشتن تب لت باید چنین وقایع و تخلفاتی را به صورت برخط ثبت کنند و در سامانه شهرداری و پرونده ساختمانی افراد ثبت و ضبط شود و حتی در اختیار شهروندان قرارگیرد.

اما شاهد هستیم که شهرداران به جای شفاف سازی اقدام به پنهان کاری می کنند و حتی به دلیل ندانم کاری ها و سوء مدیریت هایی که دارند اقداماتشان موجب ضربه زدن به نظام و چارچوب بازرسی و نظارت ها خواهد داشت.

بعنوان مثال در شهرداری باقرشهر فردی به نام محسن قضاتلو که تجربه ای در مدیریت شهرداری در چنین اندازه ای نداشت با استفاده از ارتباطات سیاسی و از طریق آشنایی با استاندار وقت تهران (محسن منصوری) یک شبه شهردار باقرشهر می شود و بدون عملکرد قابل قبول و مثبتی سر از فرمانداری پردیس در می آورد. در جدیدترین اطلاعاتی که از اقدامات قضاتلو در شهرداری باقرشهر به دست آورده ام آقای شهردار قراردادی با شرکت عمران آراد اطلس (کداقتصادی 411418698635 و شناسه ملی 10320326439) که از پیمانکاران منطقه یک شهرداری تهران محسوب می شود جهت اجرای پلیس ساختمان منعقد می کند.

مبلغ این قرارداد یک ساله 7.5 میلیارد تومان است و این شرکت متعهد می شود با تامین بیش از 32 نیروی کار و 5 خودرو و چند موتور سیکلت به مدت یک سال (تا 1402/10/30) خدمات نظارتی پلیس ساختمان را برای شهرداری باقرشهر ارایه کند.

این اقدام شهرداری باقرشهر در حالی است که از ابتدای تاسیس شهرداری باقرشهر افرادی همچون مجید افشار، عبدلرضا حسنی، مجید کوشکی، ابوافضل رضایی، حمید شفیعی فدا، احسان فراهانی، یوسف پناهنده، عبدالرضا حاتمی، مجید کزازی، صالح کیانی و مجید عباسی مسئولیت پلیس ساختمان را برعهده داشتند که در این میان یکی از این افراد در پرونده فساد بازداشت و دادگاهی شد.

حالا در حالی که مردم باقرشهر و حتی اهالی رسانه حمید شفیعی فدا را بعنوان رئیس پلیس ساختمان و عامل بسیاری از سهل انگاری ها در ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییرکاربری های غیرقانونی می شناسند اسناد نشان می دهد که «شفیعی فدا» اصلا سمت و مسئولیتی در پلیس ساختمان باقرشهر ندارد و او صرفا یک کارشناس در شهرداری باقرشهر است و تمامی مسئولیت پلیس ساختمان طبق قرارداد قانونی برعهده شرکت عمران آراد اطلس است. حتی به گفته برخی از منابع خبرنگاری اینجانب (سید هادی کسایی زاده) از داخل شهرداری باقرشهر شفیعی فدا چند بار اقدام به درخواست جابجایی و حتی استعفا کرده اما با آن موافقت نشده است.

پرسشی که مطرح می شود آن است:

1) الان رئیس پلیس ساختمان شهرداری باقرشهر چه کسی است و چه فردی باید پاسخگو باشد؟

2)چرا مناقصه و تصویر قرارداد با این شرکت به مردم گزارش نشده است؟

3)مردم از چه طریقی گزارش های خلاف در کاربری ها و ساخت و ساز را به شهرداری ارسال و چگونه پاسخ بگیرند؟

4)چرا ساز و کاری برای ثبت برخط تخلفات ساختمانی و تغییرکاربری ها در سامانه ای اختصاصی در شهرداری باقرشهر ایجاد نشده است؟

5)چه کسی مسئول نظارت بر عملکرد شرکت عمران آراد اطلس است؟

6) آیا در اساسنامه این شرکت نظارت و تخصص در امر پلیس ساختمان درج شده است؟

به زودی تغییرکابری های گسترده در حاشیه باقرشهر را با تصویر منتشر خواهم کرد. تغییرات مشکوک و مشهودی که نشان از احتمال دریافت رشوه های بسیار بالا دارد. این گزارش در حالی است که چندی قبل به دلیل انتشار عکسی از یک تغییر کاربری غیرمجاز سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار از سوی فردی به نام سعید آزفنداک تهدید به مرگ می شود که این پرونده در دادگاه کهریزک مفتوح است.

 

تهدید شبانه خبرنگار ضدفساد | تبعات افشای تخلفات برای یک مدیرمسئول

 

تهدید شبانه خبرنگار ضدفساد | تبعات افشای تخلفات برای یک مدیرمسئول

true
true
true
true
  1. اصلان لطفی

    سلام همسایه ما با پرداخت رشوه و بدون جواز اقدام به ساخت سه طبقه در باقرشهر خ پوردارایی نبش بن بست ۴۹ که طبقه اول با ارتفاع سقف بیش چهارنیم تبدیل به مغازه کرده حتی یک متر هم به خیابان پیشروی کرده ما هم شکایت کردیم کلا شهرداری هم جوابگو نیست بنده آماده هستم هر عکس و مدارکی که لازم باشه در اختیارتون بزارم تا رسوا بشن۰۹۱۲۶۵۸۳۱۲۲

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false