شوی رسانه ای هلال احمر با اجساد| دخالت در کار پزشکی قانونی - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
شوی رسانه ای هلال احمر با اجساد| دخالت در کار پزشکی قانونی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر اواخر هفته گذشته بود که خبر ریزش بهمن در ارتفاعات تهران دقایقی در صدر اخبار قرار گرفت مبنی بر اینکه این حادثه باعث جانباختن و مفقود شدن تعدادی از کوهنوردان شد. خبرها حاکی بر این بود که بلافاصله اقدامات لازم از سوی امدادگران هلال احمر و تکنسین‌های اورژانس صورت گرفته است.

این موضوع گذشت تا روز یکشنبه جمعیت هلال احمر پایان عملیات را اعلام کرد و در جمع بندی عملکرد خود گفت که ریزش بهمن در ارتفاعات شمال تهران روز جمعه ۱۱ کوهنورد را به کام مرگ کشاند.

مدیر عامل هلال احمر استان تهران در گفتگویی عنوان کرد به محض وقوع حادثه، تیم عملیاتی هلال احمر شامل تیم واکنش سریع استان تهران و امدادگران شمیرانات به مناطق اعزام شدند که پس از ۳ روز عملیات و جست و جو و نجات پیکر ۸ کوهنورد در کلکچال، ۲ نفر در دارآباد و یک نفر دیگر هم در آهار پیدا شد که در مجموع با کشف ۱۱ نفر از کوهنوردان در ارتفاعات شمال تهران پایان عملیات یکشنبه ساعت ۱۵:۳۰ اعلام شد.

به گفته وی، ۱۰۰ نیروی عملیاتی در قالب ۲۰ تیم کار جست و جو و نجات کوهنوردان را انجام دادند و تیم امداد هوایی هم با یک فروند بالگرد و انجام ۹ سورتی پرواز، تکمیل کننده جست و جو و نجات در ارتفاعات شمال تهران بود.

تسکین آلام بشری در شوآف هلال احمر دیده نشد

در واقع به همراه این گزارش عکس‌هایی در پیچ اینستاگرام جمعیت هلال احمر، سازمان امداد و نجات و پیچ شخصی رئیس امداد ونجات کوهستان درج شد که انتشار آنها بیشتر شو آفی برای به نمایش گذاشتن عملکرد خود در انتقال اجساد با بالگرد هلال احمر بود (نه مصدومین)، که می‌توان گفت هیچ گونه سنخیتی با اصول هفت گانه هلال احمر نداشته، بلکه با این اقدام حتی۴ اصل آن را زیر سوال بردند.

یکی از محور اصلی فعالیت های جمعیت هلال احمر تسکین آلام بشری است. به فرض مثال اگر یک درصد سازمان امداد و نجات در راستای تسکین خانواده‌های جانباختگان اقدام به انتقال اجساد با بالگرد را داشته‌ است، با انتشار عکس‌های پیکر و شیوه انتقال آنها نه تنها درد آنها را کم نکرده بلکه با دیدن این تصاویر بر ناراحتیشان افزوده شده است. پس هلال احمر با این کار چه دردی از آلام بشری کم کرده است؟!

حال این سوال مطرح است آیا به تصویر کشیدن انتقال اجساد در یک سانحه نه تنها باعث آزرده خاطر شدن خانواده‌های جانباختگان، بلکه باعث خدشه دار کردن عواطف مردم و از بین رفتن امنیت روان جامعه می‌شود آن هم در برهه از زمانی که مردم درگیر بیماری کرونا و ازدست دادن خانواده یا دوستانشان هستند!!

در واقع موقعیت بحرانی، شرایط خاص است و نباید از آن برای تیراژ بالا یا معروف شدن استفاده کرد. روابط عمومی یا ارتباط با رسانه ارگان‌ها در شرایط بحران باید به گونه‌ای عمل کنند تا آسیب‌های ناشی از بروز حوادث بوجود آمده کم شود نه این که مشکل جدیدی بیفزایند.

فقط یک ثانیه خود را جای خانواده جانباختگان قرار دهید که با دیدن این نوع انتقال عزیزانشان، چه برآنها گذشته و اینکه چگونه آنها را از دست داده‌اند متاسفانه این اقدام سبب بروز مشکلات روحی خواهد شد که سپری کردن مراحل سوگ را عذاب آور و دوچندان می‌کند.

چرا عکاس خبرگزاری قوه قضائیه فقط در بالگرد بود؟

موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که یک ارگان امدادی همچون هلال احمر برای به تصویر کشیدن عملکردشان و با وجود شرایط جوی نامناسب در کوه، عکاس یک خبرگزاری را با خود به محل حادثه برده که این اقدام نیز سوال برانگیز است؟! آن هم عکاس اختصاصی خبرگزاری قوه قضائیه که شائبه زیادی ایجاد کرده است.

سوال اول: در حالی که امدادگران در تلاش و جستجو برای یافتن مفقودین بوده‌اند، چرا هلال احمر با توجه به شرایط نامناسب جوی، امنیت عکاس را به خطر انداخته و آن را به محل حادثه اعزام کرده است؟!

سوال دوم: اگر عکاس از روابط عمومی هلال احمر بوده، چرا عکس‌ها را در اختیار تنها یک خبرگزاری قرار گرفته است؟!

دخالت در امر پزشکی قانونی

بارها در عملیات‌ها از مسئولان هلال احمر شنیده‌ایم که هلال احمر هیچ مسئولیتی در قبال انتقال حمل جسد ندارد و بند “د” ماده ۱۴ قسمت ۲-۲ قانون مدیریت بحران کشور را یادآور می‌شدند و می‌گفتند برای انتقال جسد، دستورالعمل‌هایی در قانون مدیریت بحران وجود دارد و وظایف هر سازمان مشخص است. براساس قانون مدیریت بحران حمل جسد بر عهده هلال احمر نیست و حتی اعزام بالگرد شرایط خاصی دارد و معمولا برای انتقال مصدومان زنده به بیمارستان استفاده می‌شود. این در حالی است که تمامی مرگ در بحران ها را باید پزشکی قانونی تائید کند. اما انگار به آنها هم اطلاع نداده بودند.

هر سورتی پرواز برای هلال احمر ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد

حال چه شده که هلال احمر در انتقال اجساد آن هم با بالگرد پیش قدم شده است؟! در حالی که هلال احمر با کسری بودجه ۶ هزار میلیاردی مواجه است و هر سورت پرواز ۱۰۰ میلیون تومان برای هلال احمر هزینه دارد که بهتر است در راستای نجات جان بیماران و مصدومان در حوادث باشد نه انتقال اجساد!! و جای تاسف است که پس از بروز هر بحران شاهد اطلاع رسانی شتابزده ارگان‌هایی هستیم که عملکرد خود را به نمایش گذاشته‌اند.

این سوال مطرح است که آیا ارگانی همچون هلال احمر دستورالعملی برای اطلاع رسانی ندارد تا اخبار حوادث پس از رصد منتشر شود تا هر مسئولی درباره اطلاع رسانی حوادث دست بکار نشود؟! آیا همه ی اینها برای دیده شدن است؟!

نوشتن این گزارش در راستای زیر سوال بردن فعالیت امدادگران نیست، چرا که بارها شاهد بوده‌ایم که امدادگران در شرایط نامناسب جوی برای نجات جان هموطنان خود چقدر تلاش کرده‌اند که باید قدردان آنها بود که متاسفانه با سیاستگذاری نادرست نه تنها جانشان در برخی از عملیات‌ها به خطر افتاده، بلکه گاها اقدامات آنان زیر سوال رفته است.

ای کاش مسئولان مربوطه برای انتشار اخبار و اطلاع رسانی در روند عملکرد ارگان خود شتابزده عمل نکنند و کمی تفکر و تامل در انتشارها داشته باشند.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false