بازی با مراجع عظام قم برای تبلیغات «علی لاریجانی»! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
بازی با مراجع عظام قم برای تبلیغات «علی لاریجانی»!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر در روزهای اخیر و همزمان با پایان دوره نمایندگی ۱۲ ساله و ریاست علی لاریجانی بر مجلس، تقدیرنامه هایی از طرف مراجع عظام تقلید خطاب به وی نوشته و منتشر شده است.

تأخیرمعنادار این سلسله تقدیرنامه ها تردیدهایی را در مورد روند اخذ آن به وجود آورد و اکنون مشخص شده که اصل ماجرا از قبل طراحی شده و اندک حامیان لاریجانی با تمام وجود تلاش دارند، از این متن ها، نوعی اجماع سازی در رضایت مراجع عظام تقلید از عملکرد لاریجانی را به عموم مردم القاء نمایند که قطعا درست نیست.
اما ماجرا چیست؟ نگارش این متن های حمایت آمیز، ریشه در کدام اقدام از پیش طراحی شده تیم لاریجانی دارد؟
ماجرا از این قرار است که علی لاریجانی با اطلاع از مناسبات علماء و آداب حوزوی، به نگارش نامه ای خطاب به مراجع تقلید اقدام کرده و در آن نامه از حمایت های آنان تقدیر کرده است، اما در یک شگرد رسانه ای نامه خود به مراجع تقلید را منتشر نکرده است.
مراجع تقلید از باب ادب پاسخ  نامه لاریجانی را می دهند و مطالب کلی را در تأیید و تقدیر از او بیان نموده اند که در این سطح از مناسبات، امری کاملا عادی است و هرگز دلالت بر تأیید و مطلق عملکرد لاریجانی نیست.
آیت الله جوادی آملی و آیت الله علوی گرگانی با کیاستی مثال زدنی، در ابتدای نامه به لاریجانی نوشته اند «مرقومه شریف واصل شد» و در حقیقت به مخاطب اشاره می کنند این پاسخ پاسخ به نامه لاریجانی نوشته شده و این طور نیست که مراجع رأسا به نگارش چنین متنی مبادرت کرده باشند.
با پیگیری های دقیق تر مشخص شد که لاریجانی این سلسله نامه ها را برای طیفی از رجال طراز اول و حتی برخی چهره های درجه دوم حوزوی نوشته و از این رو به مرور تقدیرنامه برخی از اساتید سطح عالی حوزه نیز خطاب به وی، منتشر شده و خواهد شد!! و این لاریجانی است که باز با شگرد رسانه ای، بهره خود را از پاسخ این نامه ها به نفع خود می برد و سوءاستفاده می کند.
انتشار نامه های علمای قم بدون تصریح به قرائن حالیه و مقالیه آن، و بدون هیچ اشاره ای به نامه اولیه لاریجانی، مصداق کامل خدعه رسانه ای و  پنهان کاری است.
مطلوب است لیست افرادی که آقای لاریجانی از این سنخ نامه ها برای آنان فرستاده شده و متن کامل نامه منتشر شود تا مشخص شود کدام یک از علماء و فضلا، از پاسخ به وی استنکاف ورزیده اند و جواب او را نداده اند.
ضمن آنکه مردم باید بدانند که این نامه ها در مقام جواب نوشته شده و طبیعی است که بار معنایی تقدیرنامه ای که رأسا نوشته می شود با متنی که در جواب نامه و طبق آداب حوزوی به نگارش در می آید، یکسان نیست.
تیم لاریجانی در حالی دست به مانور رسانه ای روی نامه مراجع و علمای قم زده که مردم عزیز ایران در نتیجه برخی اقدامات غلط وی و هم فکرانش در دولت اعتدال، دچار دشواری های کمرشکن در عرصه معیشت هستند.
مشارکت تمام قد در تحمیل قرارداد ننگین برجام که بدون اعمال شروط رهبری معظم امضا شد و حامیان لاریجانی امروز به نقش آفرینی وی در رقم زدن این شکست سیاسی بزرگ اعتراف و افتخار دارند، تنها یک مورد از اقدامات آقای لاریجانی است که موجب نارضایتی عمومی شده است.
آقای لاریجانی در دوران ریاست بر مجلس، (خانه ملت را که طبیعتا باید محلی برای پیگیری حداکثری مطالبات مردمی باشد) را عملا به یک  محفل مشورتی و  قرارگاه پشتیبانی دولت تبدیل کرد که در بسیاری از موارد از وظیفه ذاتی نمایندگی بازماند و به حق در برخی محافل سیاسی از طیف گسترده ای از نمایندگان مجلس دهم به عنوان  وکیل الدوله یاد می شود.
 در چنین وضعیتی سوءاستفاده از مکتوبات مراجع تقلید و علمای مردم مدار قم، توسط حامیان لاریجانی، امری خلاف اخلاق و یک  بی شرفی رسانه ای است.
 زیرا مردم منتقد اقدامات غلط امثال آقای لاریجانی که منتج به وضع دشوار معیشتی فعلی شده را در مقابل مرجعیت و روحانیت قرار خواهد داد در حالی که در تمام ادوار گذشته، مراجع عظام و روحانیت مردم مدار، همواره در جلسات خصوصی و بعضا محافل عمومی، پیگیر مطالبات مردم بوده اند لذا القای پیام رضایت تام و تمام حوزویان از عملکرد لاریجانی به مخاطب ایرانی، اجحاف آشکار در حق حوزه مقدسه و مراجع عظام است.
 واقعیت آن است که مراجع تقلید در مقام پاسخ به یک نامه، ناگزیر به نکاتی در تقدیر از لاریجانی اشاره کرده اند که لزوما به معنای تایید تمام اقدامات وی در ۱۲ سال گذشته نیست و  لاریجانی به جای پنهان شدن در پشت چنین پیام هایی، بهتر است در پیشگاه ملت به پاسخگویی نسبت به اقدامات خود بپردازد و شجاعت مواجهه با سؤالات صریح مردم و نخبگان حوزوی را داشته باشد.

true
true
true
true
  1. حسام

    در نامه آقای جوادی چنین عبارتی نیامده. ان‌شاءالله اسم آوردن شما از آقای جوادی سهوی بوده…

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false